وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

سوالاتی پیرامون زیارت عاشورا از آیت الله مکارم شیرازی

0

سوالاتی پیرامون زیارت عاشورا

سوالاتی پیرامون زیارت عاشورا

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

سؤال 106. آیا قسمت هاى لعن زیارت عاشورا داراى سند معتبرى است؟

جواب: زیارت عاشورا به صورت کنونى در کتب معتبره نوشته شده است.

سؤال 107. اگر در زیارت عاشورا به جاى اینکه صد بار ذکر مخصوص را بگوییم یکبار تکرار کنیم اشکال دارد؟

جواب: مى توانید به قصد رجا یکبار بگویید.

سؤال 108. آیا صحیح است که مى گویند معظّم له فرموده اند: لعن زیارت عاشورا باید حذف شود و یا اینکه خواندنش اشکال دارد؟

جواب: این حرف، کذب محض است. نظر ما را در کتاب مفاتیح نوین(1) مطالعه فرمایید.

سؤال 109. هنگام خواندن زیارت عاشورا در روزهایى به غیر از عاشورا، در قسمت هایى که مثلا مى گوید «در این روز عاشورا (هذا الیوم)»، ما نیز همین گونه بخوانیم، یا مثلاً «در آن روز (ان یوم)» بگوییم؟ آیا تطابق روز و شب نیز لازم است مثل این که به جاى «ان هذا الیوم»، «ان هذا اللیل» گفته شود؟

جواب: زیارت و دعا را آن چنان که وارد شده به قصد رجا بخوانید.

سؤال 110. درکتاب مفاتیح نوین در قسمت زیارت عاشورا آنچه که داخل پرانتز و پاورقى ذکر شده است، نمى دانم کدام درست است. مثلاً نمى دانم «طلب ثارى مع امام هدى» یا «طلب ثارکم مع امام مهدى» را بگویم چگونه بخوانم؟

جواب: در اینجا مى توانید اساس را همان متن اصلى قرار دهید و اگر احتیاط کنید پاورقى را هم بخوانید بهتر است.

سؤال 111. براى سجده آخر زیارت عاشورا اگر مهر وجود نداشت بر چه چیزى مى توان سجده کرد؟ آیا از نگین انگشترى عقیق در چنین مواردى مى توان استفاده کرد؟

جواب: سجده بر زمین و آنچه از زمین مى روید (غیر خوراکى) صحیح است; ولى بر سنگ هاى معدنى صحیح نمى باشد; و مى تواند بر روى کاغذ سجده کند.

سؤال 112. منظور از «السلام على علىّ بن الحسین» در سلام هاى انتهاى زیارت عاشورا، امام سجاد(علیه السلام) است یا حضرت على اکبر(علیه السلام)؟ چرا؟

جواب: بنابر قول صحیح، منظور حضرت على اکبر(علیه السلام) است که جزء شهداى کربلا مى باشد.

سؤال 113. آیا حتماً باید دعاى بعد از زیارت عاشورا، که به دعاى صفوان (دعاى علقمه) معروف گشته را بخوانیم; یا در اصل، زیارت عاشورا بدون این دعا وارد شده است؟

جواب: این دعا یک دعاى مستقل است.

سؤال 114. زنانى که عادت ماهیانه هستند آیا مى توانند زیارت عاشورا و دیگر ادعیه را بخوانند و سجده زیارت عاشورا را به جا آورند؟

جواب: اشکال ندارد; کافى است از محرّماتى که نسبت به آنان در رساله توضیح المسائل آورده ایم، اجتناب کنند.(2) از جمله نمى توانند آیات سجده واجب قرآن را بخوانند.

سؤال 117. لطفاً به دو سؤال زیر پاسخ فرمایید:

الف) گوش دادن به دعاى کمیل و ندبه و عهد و زیارت عاشورا در درون ماشین چه حکمى دارد؟

ب) وقتى درون ماشین هستم و زیارت عاشورا را گوش مى دهم، یا در خیابان به جایى مى رسم که زیارت عاشورا را مى خوانند، به قسمت سجده زیارت که مى رسد چه کار کنم؟

جواب: سجده زیارت عاشورا واجب نیست; کافى است با یک انگشت، اشاره اى کنید. و خواندن یا شنیدن آن و دعاهاى دیگر درون ماشین مانعى ندارد.

1. مفاتیح نوین، فصل پنجم، سند و متن زیارت عاشورا.
2. باب غسل، احکام زن حائض، مسئله 438، رساله توضیح المسائل.

  • استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.

لینک کوتاه مطلب:   https://goo.gl/W51P2c

حتما بخوانيد

ویژه نامه ماه محرم

ویژه نامه احکام عزاداری



سوالاتی پیرامون زیارت عاشورا از آیت الله مکارم شیرازی سوالاتی پیرامون زیارت عاشورا از آیت الله مکارم شیرازی سوالاتی پیرامون زیارت عاشورا از آیت الله مکارم شیرازی سوالاتی پیرامون زیارت عاشورا  سوالاتی پیرامون زیارت عاشورا  سوالاتی پیرامون زیارت عاشورا  سوالاتی پیرامون زیارت عاشورا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.