وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

چرا دزدی؟!، آنچه روزی توست به تو خواهد رسید+داستان

0

چرا دزدی؟!، آنچه روزی توست به تو خواهد رسید+داستان

امام باقر علیه السلام فرمود:
هیچ انسانی نیست مگر آن که خداوند برای او رزق حلال مقرر فرموده است.

داستان

دخل علی علیه السلام المسجد و قال لرجل: أمسک علی بغلتی فخلع لجامها و ذهب فخرج علی علیه السلام بعد ما قضی صلاته و بیده درهمان لیدفعهما الیه مکافأة له فوجد البغلة عطلا فدفع الی أحد غلمانه الدرهمین لیشتری بهما لجاما فصادف الغلام اللجام المسروق فی السوق قد باعه الرجل بدرهمین فأخذه بالدرهمین و عاد الی مولاه فقال علی علیه السلام: ان العبد لیحرم نفسه الرزق الحلال بترک الصبر و لا یزاد علی ما قدر له.(29)

علی علیه السلام در رهگذر به مسجدی رسید. از قاطر پیاده شد که به داخل مسجد برود، مردی در آن جا بود، قاطر را به او سپرد و وارد مسجد گردید. آن مرد لجام قاطر را درآورد و با خود برد.
امام علیه السلام در مسجد نماز گذارد، دو درهم در دست گرفته بود تا اجرت آن مرد را بدهد. موقعی که آمد، دید که قاطر بدون نگهبان و بی لجام است. دو درهم را به یک شخصی داد که برود و یک افسار بخرد.
او در بازار آمد، لجام قاطر را در دکانی دید که مرد سارق آن را به دو درهم فروخته بود. فرستاده علی علیه السلام آن را به دو درهم خرید و نزد مولای خود برگشت و جریان را به عرض حضرت رساند. 
امام علیه السلام فرمود: آدمی با بی صبری، خود را از رزق حلال محروم می نماید و چیزی بیشتر از آن چه مقرر است، به وی نمی رسد.

منبع :حکایات منبر « داستان های شیرین و حکایات خواندنی در محضر استاد سخن، زبان گویای اسلام مرحوم فلسفی رحمة الله علیه »

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.