وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

سند حدیث کسا

0

سند حدیث کسا

حديث كساء را براى اولين بار در منابعى كه موجود است مرحوم شيخ «عبدالله بحرانى» در عوالم نقل كرده است و مى گويد من اين حديث را به خط مرحوم «سيد هاشم» صاحب تفسير «برهان» يافتم كه ايشان از استادش سيد «ماجد بحران» نقل مى كند و سلسله سندى را براى اين حديث تا «جابر بن عبدالله انصارى» نقل كرده كه جابر مى گويد حضرت فاطمه (س) اين حديث را براى من نقل فرمود.

از آن جا كه اين روايت در كتب قدماى اصحاب موجود نيست اين حديث از نظر سندى قوى محسوب نمى شود لكن بر مبناى قاعده معروف بين فقها (تسامح در ادله سنن) در احاديث مربوط به مستحبات و آداب و سنن دقت سندى زياد لازم نيست.

بنابراين خواندن اين گونه ادعيه حتى اگر سندش ضعيف باشد و داراى سند متصل به معصوم نباشد به اميد درك ثواب آن بلا اشكال است.

البته در صورتى كه در متن دعا و يا حديث چيزى مخالف با مسلمات نباشد در برخى موارد ممكن است مضمون دعا و حديث به گونه اى است كه صدور آن از معصوم قوت مى يابد كه حديث كساء از آن جمله است. در هر صورت خواندن حديث كساء بر اساس آن چه گفته شده بلا اشكال است و از سوى برخى بزرگان سفارش به خواندن آن شده است.

در خصوص چهل مرتبه خواندن آن در خود روايت چيزى وارد نشده.

سند آن هم همان گونه كه گفته شد به حضرت فاطمه زهرا (س) مى رسد كه ايشان ما وقع جريان كساء را كه مربوط به پيامبر (ص) و خمسه طيبه مى شود را براى جابر نقل مى كنند.

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.