وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

راه رسیدن به مقامات عالی معنوی در کلام امام جواد علیه السلام

0

راه رسیدن به مقامات عالی معنوی در کلام امام جواد علیه السلام

رسيدن به درجات عالي, درجات بهشت, درجات علمي و عملي و تقوا در دنيا و درجات بهشت در آخرت البته سخت است; ولي اعتماد و اطمینان به لطف خدا, بهاي هر كالاي گراني است.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشتند: 
سعي و تلاش و كوشش اين بزرگواران اين بود كه هرگز ما را به فروع محض دعوت نكنند اگر ما را به مسائل فقهي دعوت مي‌كنند اگر ما را به مسائل حقوقي فرامي‌خوانند اگر ما را به مسائل اخلاقي هدايت مي‌كنند آن ريشه اصلي همه مسائل كه توحيد است آن را هم تذكر مي‌دهند؛ توحيد در كل نظام اثر دارد يعني از عرش تا فرش همه موجودات هماهنگ‌اند ولي مدير عامل، مدير رب الارباب، رب العالمين ذات اقدس الهي است.

 

بنابراین اگر در نظام هستي همه به ذات اقدس الهي متكي‌اند در تربيت علوم و اخلاق و اعمال و رفتار هم بايد اين‌‌چنين باشند يعني علوم ما هم اين‌‌چنين باشد اخلاق ما هم اين‌‌چنين باشد و مسائل حقوقي ما هم اين‌‌چنين باشد و فقه و اصول ما هم اين‌‌چنين باشد. فايده اين ريشه‌اي كار كردن اين است كه انسان را بنيادين مي‌كند يعنی هرگز حوادث او را نمی‌لغزاند براي اينكه او پايگاه فكری خوبی دارد كه عالم به يك اصل متكی است.

 

ایشان به یکی از توصیه های اخلاقی آن امام نهم(علیه السلام) اشاره داشته که دنیا را محل صبر و بردباری در برابر مشکلات معرفی نموده و گفتند:

كسي از وجود مبارك امام جواد(سلام الله عليه) توصيه اخلاقي خواست عرض كرد كه ما را سفارش كنيد.

حضرت فرمود: قبول مي‌كنيد يا فقط مي‌خواهيد گوش بدهيد؟

عرض كرد نه قبول مي‌كنم. فرمود: اگر قبول مي‌كنيد اين مسائل را بدان، اينجا جاي امتحان و جاي بردباري است اصلاً كسي خيال بكند كه اينجا بخواهد راحتي و راحت به سر ببرد راحتي نصيبش بشود اشتباه است؛ آنكه اين نظام را ساخت اين جهان را ساخت فرمود: اينجا جاي آسايش نيست خودش هم كه ﴿وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللّهِ قيلاً﴾ ديگر از خدا راستگوتر كيست ؟

 

ولي معذلك قسم ياد كرد فرمود: ﴿لَقَدْ خَلَقْنَا اْلإِنْسانَ في كَبَدٍ﴾ انسان در فشار و رنج و درد و زحمت و سختي قرار داده شد، اصلاً ساختار اينجا اين است  اين لام لام قسم است، كبَد يعني درد و رنج و فشار و مشكلات؛ حالا يكی فشار مالي دارد دیگری فشار خانوادگي دارد يكی فشار سياسي دارد و يكی فشار اجتماعي دارد هيچ كس بيدرد و رنج نيست

 

؛ مستحضريد آنها كه وضع ماليشان خوب است با قرص خواب مي‌خوابند اين ‌طور نيست كه مثلاً راحت باشند حالا كسي خيال بكند اين هفتاد هشتاد سال آسوده باشد نه آسايش جاي ديگر است آنجا كه ﴿لا لَغْوٌ فيها وَ لا تَأْثيمٌ﴾ از يك سو ﴿الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذي أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ﴾ از سوي ديگر.

آیت الله العظمی جوادی آملی همچنین رسیدن به درجات عالی دردنیا و آخرت را برای انسان، ممکن دانستند و بیان داشتند:

 

وجود مبارك امام جواد(سلام الله عليه) فرمود:

«الثِّقَةُ بِاللّهِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غالٍ و سُلَّمٌ إلى كُلِّ عالٍ» رسيدن به درجات عالي, درجات بهشت, درجات علمي و عملي و تقوا در دنيا و درجات بهشت در آخرت البته سخت است; ولي اعتماد و اطمینان به لطف خدا, بهاي هر كالاي گراني است.

امام جواد علیه السلام می فرماید:

نِيل به درجات عالي و رسیدن به مقاماتی مانند مقام سلمان, مقام اباذر, مقام مقداد در دسترس است، شما نردبان رسیدن به این مقامات را داريد، نگوييد سلمان و مقداد به آن مقامات رسيده اند ما نمي‌توانيم, اگر بگوييد يك مقامی خيلي بالاست، نردبانش را داريد و آن اطمينان به خداست.

———————————————-
منبع:. سخنرانی معظم له در سالروز شهادت جواد الائمه علیه السلام،اسرا نیوز.

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.