وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ذکر سجده نماز چیست

4

ذکر سجده نماز چیست

رساله توضيح المسائل نماز

[ در سجده هر ذکری بگوید کافی است]

مسأله 1049 در سجده هر ذکری بگوید کافی است ولی احتیاط واجب آن است که (1) مقدار ذکر از سه مرتبه «سبحان اللّه» یا یک مرتبه «سُبحان َ رَبِّی الأَعلی وَ بِحَمدِه ِ» کمتر نباشد (2) و مستحب است «سُبحان َ ربِّی الأَعلی وَ بِحَمدِه ِ» را سه یا پنج یا هفت مرتبه (3) بگوید.

(1) (اراکی، فاضل:) در سجده هر ذکری بگوید کافی است به شرط آن که..

(2) (گلپایگانی:) احتیاط واجب آن است که در سجده سه مرتبه «سبحان اللّه» یا یک مرتبه «سبحان ربّی الأعلی و بحمده» بگوید، یا ذکر دیگری که به قدر سه «سبحان اللّه» باشد، چنانچه در رکوع گفته شد و باید این کلمات به عربی صحیح گفته شود..

(خوئی، تبریزی:) بهتر آن است که در حال اختیار در سجده سه مرتبه «سبحان اللّه» یا یک مرتبه «سبحان ربی الاعلی و بحمده» بگوید و باید این کلمات دنبال هم و به عربی گفته شود و ظاهر این است که گفتن ذکری که به این مقدار باشد کفایت می کند..

(سیستانی:) بهتر آن است که در حال اختیار در سجده سه مرتبه «سُبحان َ اللّه ِ» یا یک مرتبه «سُبحان َ رَبِّی َ الأَعلی وَ بِحَمدِه ِ» بگوید و باید این کلمات دنبال هم و به عربی صحیح گفته شود گر چه گفتن هر ذکری کفایت می کند ولی بنا بر احتیاط لازم باید به این مقدار باشد..

(بهجت:) کفایت هر ذکری که در سجده بگوید، خالی از وجه نیست ولی احتیاط مستحب آن است که سه مرتبه «سبحان اللّه» یا یک مرتبه «سُبحان َ رَبِّی َ الأَعلی وَ بِحَمدِه ِ» بگوید..

(زنجانی:) یکی از واجبات سجده، ذکر است، و آن گفتن «سُبحان َ رَبِّی َ الاعلی وَ بِحَمدِه ِ یا سُبحان َ اللّه ِ، سُبحان َ اللّه ِ، سُبحان َ اللّه ِ» است و ظاهر آن است که گفتن هر ذکری که به مقدار اینها باشد کفایت می کند، لکن بنا بر احتیاط واجب در سجده ” سُبحَان َ رَبِّی َ العَظیم ِ وَ بِحَمدِه ِ ” نگوید؛ و باید ذکر سجده به دنبال هم و به عربی صحیح گفته شود..

(صافی:) احتیاط مستحب آن است که در سجده، سه مرتبه «سبحان اللّه» یا یک مرتبه «سبحان ربی الأعلی و بحمده» بگوید هر چند ظاهر این است که اکتفا به گفتن هر ذکری که به این مقدار باشد، مثل سه مرتبه «اللّه اکبر» جایز است، و باید این کلمات به عربی صحیح گفته شود،.. (3) (خوئی، تبریزی، زنجانی، سیستانی:) یا بیشتر..

(مکارم:) مسأله ذکر سجده نیز واجب است و احتیاط آن است که حدّ اقل ّ سه مرتبه «سبحان اللّه» یا یک مرتبه «سبحان ربّی الأعلی و بحمده» بگوید و هر چه بیشتر بگوید بهتر است.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.


مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

۲. ذکر
ذکر واجب در سجده عبارت است از یک‌بار گفتن «سُبْحَانَ رَبِّیَ الاَعْلی وَ بِحَمْدِهِ» یا سه بار گفتن «سُبْحَانَ اللهِ»، و اگر به جای آن ذکرهای دیگر، مانند «اَلْحَمْدُ لِلّهِ»، «اَللهُ اَکْبَرُ» و غیر آن به همان مقدار بگوید کافی است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز



کلید: ذکر سجده نماز چیست ذکر سجده نماز چیست ذکر سجده نماز چیست ذکر سجده نماز چیست ذکر سجده نماز چیست ذکر سجده نماز چیست ذکر سجده نماز چیست ذکر سجده نماز چیست ذکر سجده نماز چیست ذکر سجده نماز چیست

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

4 نظرات
  1. فخرالدین می گوید

    سلام. آیا در سجده یا رکوع یکبار گفتن: رب صل علی محمد وآل محمد کافی است؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ذکر واجب در سجده عبارت است از یک‌بار گفتن «سُبْحَانَ رَبِّیَ الاَعْلی وَ بِحَمْدِهِ» یا سه بار گفتن «سُبْحَانَ اللهِ»، و اگر به جای آن ذکرهای دیگر، مانند «اَلْحَمْدُ لِلّهِ»، «اَللهُ اَکْبَرُ» و غیر آن به همان مقدار بگوید کافی است.

      وفقکم الله لکل الخیر

  2. ۱۰۲ فلاح می گوید

    سلام مثلا اگر از خودمون دعا کنیم به عربی یعنی یه عربی خودمون بسازیم که مثلا خدا تا زنده ام به من رحم کن یک ذکری نیست که شاید در روایات آمده باشد این چهطور؟ صحیح است یا غلط و اگر این کار را کرده باشد و مسئله را نمیدانسته به هر دلیلی! آیا باید نماز را دوباره بخواند هر چند ذکر سبحان الله را هم گفته ممنون میشم جواب رو هر چه زود تر که مقدوره برام ایمیل کنید با سپاس🙏

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      دعا به عربی به صورت طلب از خداوند حتی اگر در روایات و ادعیه مطرح نشده باشد در سجده اشکال ندارد، هرچند بهتر است از ادعیه اهل البیت استفاده کنید.
      اگر ذکر سجده را می گفته، نماز صحیح است.
      وفقکم الله لکل خیر