وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

دیدگاه دانشمندان غربی در مورد قرآن چیست؟

0

تمجيد دانشمندان غربي از قرآن

پرسش : دیدگاه دانشمندان غربی در مورد قرآن چیست؟

پاسخ اجمالی

دانشمندان غربی، قرآن را کتابی اعجازآمیز و ذخائری از دانش برای بشریت توصیف کرده اند که مافوق استعداد باهوش ترین افراد بشر است. آنان اعتراف کرده اند که مردم اروپا همانند مسلمانان دانش خود را از قرآن گرفتند، علومی همانند ریاضیات، فلسفه و … و سرانجام این کتاب محور افکار مردم دنیا خواهد شد.

پاسخ تفصیلی

گروهى از دانشمندان غربی بى اختیار زبان به تمجید قرآنگشوده و اعتراف به حقایقى کرده اند که براى ما جالب است.

1- از جمله دکتر واگلیرى استاد دانشگاه ناپل در کتاب معروف خود (پیشرفت سریع اسلام) مى گوید:

«کتاب آسمانى اسلام نمونه اى از اعجاز است؛ قرآن کتابى است که نمى توان از آن تقلید کرد؛ پس چطور ممکن است که این کتاب اعجاز آموز کار محمد(صلى الله علیه وآله) باشد، در صورتى که او یک عرب درس نخوانده بود.ما در این کتاب خزائن و ذخایرى از دانش مى بینیم که مافوق استعداد و ظرفیت باهوش ترین افراد بشر و بزرگترین فیلسوفان و قوى ترین رجال سیاست است».(1)

2- جان دیون پورت در کتاب عذر تقصیر به پیشگاه محمد(صلى الله علیه وآله) و قرآن، مى نویسد:

«قرآن به اندازه اى از نقائص مبرّا و منزه است که نیازمند کوچک ترین تصحیح و اصلاحى نیست»؛ سپس اضافه مى کند: «سالیان درازى کشیشان از خدابى خبر، ما را از پى بردن به حقایق قرآنمقدس و عظمت آورنده آن محمد(صلى اللهعلیه وآله) دور نگه داشتند، امّا هر قدر که در جاده علم و دانش گام بگذاریم پرده هاى جهل و تعصب از میان مى رود و به زودى این کتاب توصیف ناپذیر، عالم را به خود جلب مى کند و تاثیر عمیقى در علم و دانش جهان مى گذارد و عاقبت محور افکار مردم دنیا مى شود».(2)

3- گوته شاعر بزرگ آلمانى مى گوید:

«ما ابتدا از قرآنروى گردان بودیم، اما طولى نکشید که این کتاب توجه ما را به خود جلب کرد و ما را دچار حیرت ساخت تا آنجا که در برابر اصول قوانین علمى و بزرگ آن سر تسلیم فرود آوردیم»! 

4- ژول لابن دانشمند فرانسوى در کتاب تفصیل الآیات مى گوید:

«دانش و علم جهانیان از سوى مسلمانان به دست آمد و مسلمین علوم را از قرآنکه دریاى دانش است گرفتند و نهرها از آن براى بشریت در جهان جارى ساختند».(3)

5- دینورت یکى دیگر از دانشمندان غربى مى نویسد:

«واجب است اعتراف کنیم که علوم طبیعى و فلکى و فلسفه و ریاضیات که در اروپا رواج یافت، عموماً از برکت تعلیمات قرآن است و ما مدیون مسلمانانیم، بلکه اروپا از این جهت شهرى در اسلام است»(4)

6- نولدکه خاورشناس مشهور مى گوید:

«قرآن همواره بر دلهاى کسانى که از دور با آن مخالفت مىورزند تسلط یافته و آنها را به خود پیوند مى دهد».(5)، (6)

پی نوشت:
(1). كتاب پيشرفت سريع اسلام، ترجمه مرحوم سعيدى، صفحه 49 با كمى تلخيص.
(2). عذر تفصير به پيشگاه محمّد و قرآن، ترجمه فارسى، صفحه 111.
(3). المعجزة الخالدة.
(4). المعجزة الخالدة.
(5). مجموعه سخنان فوق، از كتاب «ابعاد زندگى اسوه بشريت» از انتشارات دانشگاه رسول اكرم(صلى الله عليه وآله)صفحه 139، نقل شده است.
(6). گردآوري از کتاب: پيام قرآن‏، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران‏، 1386 ه. ش‏، ج 8، ص 102.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.