وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

دوستی قبل از ازدواج خوب است یا بد

1

دوستی قبل از ازدواج خوب است یا بد

فهرست این نوشتار:

پرسش 2. مدت زیادی است که با پسری از دانشجویان شهر خودمان رابطه دارم. به من قول ازدواج داده است ولی  به طور جدی پیگیر نیست و بهانه می‌ آورد. به نظر شما چه اهدافی از این کارها دارد؟

گرچه برخی از دختران و پسران بر این باورند که بهتر است برای شناخت صحیح طرف مقابل، مدتی با وی طرح دوستی ریخت و از طریق این ارتباط دوستانه، به گونه ای عینی و قابل مشاهده، حالت ها و رفتارهای او را مورد شناسایی و ارزیابی قرار داد. اما باید به این نکته توجه داشت که:

اولاً، با این گونه ارتباط ها می‌ توان به اطلاعات اندکی در مورد فرد مورد نظر دست یافت، زیرا باید پذیرفت که این اطلاعات به دلیل آن که در فضایی آکنده از احساسات و عواطف و امیال غریزی رد  و  بدل می‌ شود، بسیار سطحی و تا حدودی غیرقابل اعتماد است. در این گونه ارتباط ها قصد سوء استفاده نیز نامحتمل نیست و اگر چنین انگیزه ای هم در کار نباشد، احتمال دارد یکی از دو طرف یا هر دو به رفتار نمایشی و تصنعی رو آورده، به این وسیله نظر دیگری را به سوی خود جلب کنند.

ثانیاً، این که یکی از دیگر معایب چنین روابطی، دل بستگی، اضطراب، از دست دادن تمرکز حواس، افسردگی در صورت قطع یک جانبه ارتباط و تزلزل زندگی مشترک در صورت منجر شدن رابطه به ازدواج است.

ثالثاً، به دلیل ناآشنایی دختران و پسران از ویژگی های روان‌شناختی همدیگر، معمولاً هر دو طرف و یا در اکثر موارد، دختران دچار خطای شناختی می‌ شوند و بر اساس تحلیل غلط تصمیم گیری می‌ کنند و لذا معمولاً با شکست مواجه می‌ شوند. بنابراین جا دارد کمی در این باره بحث شود و با آگاهی لازم تصمیم گرفته شود.

نکته دیگر آن که باید بدانیم؛ ارتباط یعنی پیوند داشتن، با همدیگر بودن، با همدیگر ملاقات داشتن، با دیگری رفت وآمد داشتن، چیزی را به چیزی بستن و با همدیگر حشر و نشر داشتن.[15]

برقراری ارتباط با جنس مخالف با انگیزه های مختلفی صورت می‌ گیرد؛ از جمله:

1.کسب شناخت برای ازدواج

انگیزه بسیاری از جوانان، به ویژه دختران که به ارتباط با جنس مخالف رو می‌ آورند، کسب اطلاعات در مورد طرف مقابل و انتخاب آگاهانه او به عنوان همسر آینده است. این گروه بر این باورند که با دوستی و ارتباط بهتر می‌ توان ابعاد شخصیتی فرد را شناسایی کرد و در صورت احراز هماهنگی، می‌ توان او را به عنوان همسر آینده برگزید.

2.انگیزه جنسی

از انگیزه های دیگر ارتباط دختر و پسر، بهره بری جنسی است. این پدیده در میان اقشاری از جامعه که از  لحاظ رشد فکری و فرهنگی در انحطاط شدیدی به سر می‌ برند، بیشتر دیده می‌ شود. این افراد برای ارضای غرایز جنسی خود، همه ارزش های خانوادگی و فردی شان را قربانی می‌ کنند و به رفتاری دست می‌ زنند که برای اغلب افراد جامعه، بسیار پست تلقی می‌ شود. البته انگیزه فوق بیشتر در پسران وجود دارد و دختران، تأمین عاطفی را وجهه همت خود در ارتباط قرار می‌ دهند.

3.کسب وجهه اجتماعی

یکی دیگر از انگیزه های ارتباط با جنس مخالف این است که پسران، داشتن دوست دختر را یک قدرت اجتماعی برای خود تصور می‌ کنند و دختران نیز، داشتن دوست پسر را یک جاذبه فردی و اجتماعی برای خود به حساب می‌ آورند. این افراد همچنین برای این که در جمع دوستان مورد تحسین قرار بگیرند یا دست کم بی عرضه و بی جرئت خوانده نشوند، به دنبال دوست  پسر یا دختر می‌ گردند.

این نگرش ها نقش مهمی در تحریک و تلاش دختران و پسران برای دوست یابی دارد. چنین نگرش هایی است که گاه برخی دختران و پسران را وادار می‌ کند تا از طریق صحنه سازی و استفاده از روش های تقلبی این گونه وانمود کنند که دارای دوست پسر یا دوست دختر هستند.

4.تأمین نیاز عاطفی

دختران و پسرانی که بعضاً مورد بی محبتی و یا کم توجهی شدید در خانواده های نابسامان قرار می‌ گیرند و از وضعیت روانی و اجتماعی خویش ناراضی گشته و در این زمینه، خود را سرگردان و آشفته می‌ یابند، از طریق برقراری روابط پنهان با جنس مخالف، به دنبال یافتن شرایطی برای جبران کمبود محبت خود هستند.

البته همه این ارتباطات به غیر از مورد اول، که برای ازدواج بود، حرام و ممنوع است و مورد اول نیز با حفظ شرایطی، مجاز است.

و اما ارتباط با جنس مخالف، به خصوص اگر رابطه ای خارج از محدوده اخلاق و دستورات دینی باشد، آثار و تبعات زیان باری به دنبال دارد؛ از جمله:

1.از بین رفتن کرامت انسانی و غرق شدن در گرداب شهوت ها

اگر انسان به غریزه جنسی به عنوان یک هدف و خارج از چارچوب مقررات اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی بپردازد، هر عاملی را که بهتر و بیشتر به شهوت ها پاسخ دهد، جایز می‌ شمارد و در این صورت، چشم چرانی، علاقه شهوانی به هم جنس، خودارضایی، اعتیاد به عکس ها و فیلم های مبتذل و آزادی ارتباط شهوانی دختران و پسران با یکدیگر برای او پسندیده جلوه می‌ کند؛ حتی اگر با ضابطه های عقلی و دینی در ستیز باشند و به نابودی شرافت انسانی و جامعه بشری بینجامند!

با نگاهی به جوامع غربی، پیامدهای منفی رابطه دختران و پسران را بر فرد و جامعه به خوبی درخواهیم یافت. در این جوامع، هدف انسان از زندگی از میان رفته و افزایش روزافزون قتل و جنایت، اعتیاد، خودفروشی، آشفتگی روحی و روانی و دیگر آسیب های اخلاقی و انسانی، همه ناشی از غلبه شهوات و بی بندوباری بر عقل و ایمان است.

2.کاهش آرامش روانی و افزایش التهاب و اضطراب

روشن است که گسترش محرک های جنسی، انسان را به رابطه گسترده با جنس مخالف می‌ کشاند و هر گونه شکست در این راه، به آسیب بزرگ تری خواهد انجامید. این نوع رابطه، هیجان ها و التهاب های جنسی را فزونی می‌ بخشد و تقاضای جنسی را به صورت آتشی شعله ور، عطشی روحی و خواست اشباع نشدنی درمی آورد. در  نتیجه، با توجه به این که روح بشر فوق العاده تحریک پذیر است، اشتباه است که گمان کنیم تحریک پذیری روح بشر به حد خاصی محدود است. هیچ پسر جوانی از تصاحب دختران و هیچ دختری از متوجه کردن پسران و در نهایت، هیچ دلی از هوس، سیر نمی‌ شود. تقاضای نامحدود، خواه   ناخواه، انجام  نشدنی است و همیشه همراه نوعی احساس محرومیت و دست نیافتن به آرزوه ست و به اختلالات روحی و بیماری های روانی منجر می‌ شود. البته همه این‌ها در صورتی است که تقوا و ترس از خدا وجود نداشته باشد. کسی که تقوا دارد و حریم الهی را نگه می‌ دارد، خداوند او را برای نجات از این گرداب ها یاری می‌ دهد.

3.تنوع طلبی

نوجوانان و جوانانی که پیش از ازدواج، با جنس مخالف خود، رابطه برقرار می‌ کنند، روحیه هوس بازانه دارند و حتی پس از ازدواج نیز این روحیه، روانشان را آزار می‌ دهد و چه بسا به سوی منجلاب فساد کشیده شوند و راه بی بندوباری را در پیش گیرند. این افراد به دلیل تجربه متعدد جنسی قبل از ازدواج، به همسر خود قانع نیستند و به سوی هرزگی تمایل دارند.

4.آلوده شدن به گناه

قرآن کریم و روایات معصومان، انسان را از ارتباط جنسی با دیگران و نگاه های شهوت آمیز برحذر داشته، و وعده خسران و عذاب به مرتکبان چنین اعمالی داده اند.

قرآن کریم می‌ فرماید:

« قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِک أَزْکی لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ. وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْها وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَی جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ»[16]؛

«به مردان ب ایمان بگو: چشم های خود را [از نگاه به نامحرمان] فرو گیرند و عفاف خود را حفظ کنند. این برای آنان پاکیزه تر است…؛ و به زنان ب ایمان بگو: چشم های خود را [از نگاه هوس آلود] فرو گیرند و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را آشکار ننمایند جز بر شوهرانشان…»

این آیه، به صراحت دستور داده است که زن و مرد نامحرم به یکدیگر نگاه شهوت آلود نداشته باشند. به‏ راستی، اگر به این آیه شریفه عمل شود و دختر و پسر نامحرم از ابتدا به یکدیگر توجه نکنند و به هم نگاه هوس آلود نیندازند، آیا دوستی ها و عشق های خیابانی به وجود می‌ آیند؟ اگرچه این آیه مربوط به مطلق نگاه های آلوده به جنس مخالف است و از آن نهی می‌ کند، می‌ توان به عنوان دلیل قاطعی برای غیرمجاز بودن ارتباط دختر و پسر، از آن بهره برد؛ زیرا در ارتباط دختر و پسر، هزاران نگاه آلوده رد و بدل می‌ شود و چه بسا از حد نگاه شهوانی بگذرد و به ارتباط جنسی منجر شود.

قرآن کریم در آیه 25 سوره نساء به مردان سفارش می‌ کند:

«با دخترانی که روابط پنهانی و دوست پسر دارند ازدواج نکنید و این عمل را زشت و ناپسند دانسته، و در کنار افراد زناکار مطرح کرده است»[17].

و نیز در سوره مائده به مردان توصیه نموده که:

«پاک دامن باشند و از روابط پنهانی با زنان پرهیز کنند و دوست دختر نگیرند»[18].

علامه مجلسی در روایتی از معصومان، نقل کرده است که فرمودند: «کسی که به حرام، دستش را به دست زنی برساند، چون به صحرای محشر درآید، دستش بسته باشد و کسی که با زنان نامحرم، خوش طبعی، شوخی و مزاح کند، خداوند در عوض هر کلمه، سالیان زیادی او را در محشر حبس می‌ کند و اگر زنی راضی شود که مردی به حرام او را در آغوش بگیرد، ببوسد یا به حرام با او ملاقات نماید یا با او خوش طبعی و شوخی کند، بر او نیز گناهی همانند آن مرد است».[19]

5.تنزل موقعیت اجتماعی

ارتباط با جنس مخالف و افشا شدن آن باعث بی آبرویی دختر و پسر و خانواده آنها، مخصوصاً خانواده دختر می‌ شود و اعتبار اجتماعی و خانوادگی آنها را زیرسؤال برده، خانواده را دچار بحران می‌ کند. چه بسا خانواده دختر یا خود دختر دیگر نتوانند در آن محل بمانند و مجبور شوند به شهر و دیار غربت بروند و حتی ممکن است خانواده ای، دختر خود را به قتل تهدید بکند.

6.ازدواج ناموفق

روابط دختر و پسر معمولاً به ازدواج منجر نمی‌ شود و اگر هم منجر شود، مشکلات متعددی به دنبال دارد. از طرفی چون عشق و علاقه، قبل از شناخت دقیق یکدیگر صورت گرفته، قدرت انتخاب را از آنان سلب می‌ کند و موجب می‌ شود بدون شناسایی دقیق، ازدواج کنند. بر این اساس، پس از گذشت زمانی از ازدواج و فرو نشستن محبت اولیه، دو طرف به نقایص یکدیگر و ناهماهنگی هایشان پی برده و مشاهده این موارد، زمینه شقاق و درگیری بین همسران را فراهم می‌ آورد.

از سوی دیگر، ارتباط قبلی آنها (دختر و پسر)، با جنس مخالف باعث می‌ شود نسبت به همسر خود دچار سوءظن شده، خیال  کنند همسرشان با افراد دیگر نیز ارتباط داشته و دارد و این جوّ بی اعتمادی به اختلاف منجر می‌ شود.

به عنوان نمونه: خانمی که به دلیل اختلاف زیاد با همسرش به مرکز مشاوره مراجعه کرده بود می‌ گفت: اوایل ازدواج و در دوره نامزدی، رابطه بسیار خوب و عاشقانه ای با شوهرم داشتم. همدیگر را بسیار دوست می‌ داشتیم و لحظه ای نمی‌ توانستیم دوری یکدیگر را تحمل کنیم. حالا متوجه شده ام او در زمان مجردی با دختری رابطه داشته، و لذا از چشمم افتاده و علاقه ای به او ندارم و او را آدم خیانت کاری می‌ دانم و هر روز نفرتم بیشتر می‌ شود و البته او هم مثل روزهای اول نیست و بهانه های واهی می‌گیرد و دعوا راه می‌ اندازد و مرتب دیگران را به رخ من می‌ کشد. خلاصه این که گول خوردم و نباید با فرد هوس ران و بی تقوا و کسی که با دیگران رابطه غیر اخلاقی داشته، ازدواج می‌ کردم.

**لذا توصیه جدی ما این است که از طریق دوستی با جنس مخالف به دنبال همسر نباشید که قطعاً ضرر خواهید کرد و اگر چنانچه روابط دوستانه به ازدواج نیز منجر شود، پایدار نخواهد بود و خلاصه در مرحله ای از زندگی، آثار خود را خواهد داشت.**

[15]. دهخدا، علي‌اکبر”xe “کتاب‌ها و مقاله‌ها: لغت‌نامه”علی اکبر دهخدا، لغت نامه، ج 1، ص 1379.
[16]. نور، آیات 31ـ30.
[17]. «نساء”فَانكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنَاتٍ غَيْرَ مُسَافِحَاتٍ وَلاَ مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ»؛ «آنان را با اجازه خانواده هایشان به همسری خود درآورید و مهرشان را به طور پسندیده به آنان بدهید؛ به شرط آن که پاک دامن باشند و زناکار و دوست گیر نباشند».
[18]. «وَلاَ مُتَّخِذِي أَخْدَانٍ»؛ «مردانی که دوست گیر از زنان نیستند»، (مائده، آیه 5).
[19]. مجلسي، محمدباقر”xe “کتاب‌ها و مقاله‌ها: عين الحيوة”محمدباقر مجلسی، عین الحیوة، ص 140.

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ دختران و نیازهای پیشرو .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی



دوستی قبل از ازدواج خوب است یا بد دوستی قبل از ازدواج خوب است یا بد دوستی قبل از ازدواج خوب است یا بددوستی قبل ازدواج دوستی های قبل از ازدواج  دوستی های قبل از ازدواج آسیب های دوستی قبل از ازدواج رابطه دختر و پسر برای ازدواج تحقیق در مورد آسیب های قبل از ازدواج دوستی قبل از ازدواج از نظر اسلام دوستی قبل از ازدواج خوب است یا بد آسیب های بعد از ازدواج دوستی قبل از ازدواج خوب است یا بد دوستی قبل از ازدواج خوب است یا بد دوستی قبل از ازدواج خوب است یا بد دوستی قبل از ازدواج خوب است یا بد دوستی قبل از ازدواج خوب است یا بد دوستی قبل از ازدواج خوب است یا بد دوستی قبل از ازدواج خوب است یا بد

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

1 نظر
  1. حلما می گوید

    ممنونم خیلی مفید بود وممنون از منابع دقیقتون من آیات رو خودمم با قرآن خودم مطابقت دادم وکاملا حقیقت نوشته بودید وهیچوقت فکرنمیکردم خود قرآن هم باصراحت سخنی از دوستی جنس مخالف به میان آورده باشد.
    ممنونم