وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

در تساوي دو مرجع تقوا ملاك است

0

در تساوي دو مرجع تقوا ملاك است

فهرست این نوشتار:

در تساوي دو مرجع تقوا ملاك است

تقواى مجتهد

پرسش ۳۸ . اگر دو يا چند مجتهد از نظر مقام علمى مساوى باشند؛ ولى يكى با تقواتر باشد، وظيفه چيست؟

آيات عظام امام، تبريزى، خامنه اى، صافى، مكارم و نورى: در تقليد از هر يك، مخير است.[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][1]

آيه اللّه  فاضل: بنابر احتياط واجب بايد از مجتهدى كه تقوايش بيشتر است، تقليد كرد.[2]

آيه اللّه  وحيد: بايد از كسى تقليد كند كه فتوايش مطابق احتياط است و چنانچه احتياط ممكن نبوده و يا مشقّت دارد؛ بنابر احتياط واجب از مجتهدى كه تقوايش بيشتر است، تقليد كند.[3]

آيه اللّه  سيستانى: اگر در استنباط احكام شرعى و فتوا دادن با تقواتر است، بايد از او تقليد كرد. اگر در امور ديگرى تقوايش بيشتر است، در تقليد از هر يك مخير است؛ مگر در مسئله اى كه علم اجمالى به تكليف دارد؛ مانند موارد قصر و تمام كه در اين صورت احتياط واجب آن است كه به هر دو فتوا عمل كند.[4]

آيه اللّه  بهجت: بايد از مجتهدى كه تقوايش بيشتر است، تقليد كرد.[5]

تبصره. كسانى كه تقليد از مجتهد اورع را لازم نمى شمارند، لااقل آن را مستحب و يا احتياط مستحب مى دانند.

پرسش ۴۰ . اگر مجتهدى اعلم و مجتهد ديگر با تقواتر؛ ولى علمش كمتر باشد، آيا تقليد از عالم با تقواتر جايز است؟

همه مراجع (به جز امام و خامنه اى): خير، بايد از اعلم تقليد كند.[6]

آيات عظام امام و خامنه اى: خير، بنابراحتياط واجب بايد از اعلم تقليد كند.[7]

تبصره. از شرايط مرجع تقليد، اعلم بودن است، نه تقواى بيشتر؛ بنابراين وصف اعلميت مقدم است.

  • [1]. تبريزى، التعليقة على منهاج الصالحين، م ۸؛ امام، تحريرالوسيلة، ج ۱ م ۵؛ نورى، تعليقات على العروة، م ۱۳؛ صافى، توضيح المسائل، م ۴؛ مكارم، تعليقات على العروة، م ۱۳ و دفتر: خامنه اى.   
  • [2]. تعليقات على العروة، ج ۱، م ۱۳٫  
  •  [3]. توضيح المسائل، م ۴٫  
  •  [4]. تعليقات على العروة، م ۱۳٫  
  • [5]. توضيح المسائل، م ۲٫
  • [6]. تبريزى، استفتائات، س ۴۳؛ صافى، جامع الاحكام، ج ۱، س ۶؛ مكارم، استفتائات، ج ۲، س ۱۰؛ سيستانى، فاضل و بهجت، توضيح المسائل مراجع، م ۲؛ وحيد و نورى، توضيح المسائل، م ۲٫    
  •  [7]. امام، استفتائات، ج ۱، س ۳؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س ۲۱٫  -(احكام تقليد و بلوغ، سيد مجتبي حسيني، ص۵۶) 

 

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

احتمال تساوی مجتهدین [تقلید از چند مرجع ]

پرسش : اگر مكلّف تنها احتمال تساوى مجتهدين را بدهد، آيا در اين صورت تبعيض در تقليد جايز مى‌باشد؟

پاسخ : در صورتى که ظنّ به اعلمیّت یکى از آن دو نداشته باشد بین آنها مخیّر است و تبعیض نیز جایز است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


آيت الله وحيد خراساني

آیت الله وحید خراسانی

تساوی بین دو مجتهد یا معلوم نشدن اعلم

مسأله ۴ ـ اگر بين دو مجتهد يا بيشتر در فتاواى مورد ابتلا علم به اختلاف باشد ـ اگر چه اجمالا ـ در صورتى كه بداند يا حجّت شرعيّه بر تساوى آنان در علم باشد بايد به فتواى كسى كه فتواى او مطابق با احتياط است عمل كند ، و چنانچه فتواى يكى از آنان مطابق با احتياط نباشد ـ مثل اين كه يكى فتوا به قصر و ديگرى فتوا به تمام بدهد ـ احتياط كند به جمع بين آن دو.
و اگر احتياط ممكن نباشد ـ مثل اين كه يكى فتوا به وجوب عملى و ديگرى فتوا به حرمت عملى بدهد ـ يا مشقّت داشته باشد بنابر احتياط بايد به فتواى كسى كه ورع او در فتوا دادن بيشتر است عمل كند ، و اگر در اين جهت هم متساويند مخيّر است.
و همچنين است در غير اين صورت ـ چه وجود اعلم معلوم ولى معيّن نباشد و يا وجود اعلم محتمل باشد ـ اگر احتياط ممكن بوده و مشقّت نداشته باشد.
و اگر احتياط ممكن نباشد يا مشقّت داشته باشد ، در صورتى كه وجود اعلم معلوم ولى معيّن نباشد ، چنانچه احتمال اعلميّت در يك طرف بيشتر باشد بايد به فتواى او عمل كند ، و اگر مساوى باشد بنابر احتياط بايد به فتواى اورع در فتوا عمل نمايد و اگر در اين جهت هم متساويند مخيّر است.
و در صورتى كه وجود اعلم محتمل باشد بنابر احتياط بايد به فتواى كسى كه گمان دارد يا احتمال مى دهد اعلم است يا احتمال اعلميّت در او اقوى است عمل كند ، و گرنه بنابر احتياط بايد به فتواى اورع در فتوا عمل نمايد ، و اگر در اين جهت هم متساويند مخيّر است. رساله توضیح المسائل.


آيت الله صافي گلپايگاني

طبق نظر آيت الله صافي گلپايگاني

مسأله۴. اگر شناختن اعلم مشكل باشد، مي‎تواند از كسي تقليد كند كه يقين به اعلم‌بودن ديگران از او نداشته باشد يا مخالفت فتواي او با فتواي اعلم معلوم نباشد؛ و اگر چند نفر در نظر او اعلم از ديگران و با يكديگر مساوي باشند، بايد از يكي از آنان تقليد كند، ولي چنان‌چه يكي پرهيزكارتر باشد، بهتر آن ‎است كه از او تقليد كند. رساله توضيح المسائل آيت الله صافي گلپايگاني.

لینک کوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=17034

 

حتما بخوانید

* ویژه نامه احکام تقلید 

آیا پیروی از تمام نظرات مراجع واجب است

شرعا رعایت قوانین کشور تا چه حد لازم است

چرا دختران زودتر به سن تکلیف می رسند

آیا تقلید بر همه واجب است

کوتاهی در یادگیری احکام



كليد: در تساوي دو مرجع تقوا ملاك است در تساوي دو مرجع تقوا ملاك است در تساوي دو مرجع تقوا ملاك است در تساوي دو مرجع تقوا ملاك است در تساوي دو مرجع تقوا ملاك است در تساوي دو مرجع تقوا ملاك است در تساوي دو مرجع تقوا ملاك است در تساوي دو مرجع تقوا ملاك است در تساوي دو مرجع تقوا ملاك است  در تساوي دو مرجع تقوا ملاك است در تساوي دو مرجع تقوا ملاك است[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.