وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اموات به خواب چه کسانی می آیند

آيا ارواح در برزخ مى توانند با اقوام و خويشان ارتباط برقرار كنند؟ آيا فعل و عملى از روح سر مى زند؟ چگونه مى توان با او در خواب در مورد زندگى آنجا صحبت كرد؟

147

اموات به خواب چه کسانی می آیند

 

آيا ارواح در برزخ مى توانند با اقوام و خويشان ارتباط برقرار كنند؟ آيا فعل و عملى از روح سر مى زند؟ چگونه مى توان با او در خواب در مورد زندگى آنجا صحبت كرد؟

بر اساس روايات و هم‏چنين با توجه به ارتباط نسبى كه بدن برزخى با بدن مادى كه در زير خاك پنهان است، دارد. ارواح انسانى در برزخ براساس منزلت و فضايلى كه در دنيا داشته‏اند، امور دنيوى را درك كرده و حتى به خانواده خودسر زده و آنها را زيارت مى‏كنند و اين امر مى‏تواند در هر زمانى و براى هر فردى باشد ولى روز جمعه كمترين ومشخص‏ترين زمانى است كه در روايات وجود دارد، در اين باب تنها به ذكر دو روايت بسنده مى‏كنيم:

1- اسحق‏بن عمار از امام كاظم (ع) پرسيد: آيا مؤمن خانواده خويش را زيارت مى‏كند؟ فرمود: آرى. گفتم: چقدر؟ فرمود: بر حسب فضايلشان. پاره‏اى از آنان هر روز و پاره‏اى هر سه روز خانواده خود را زيارت مى‏كنند.

اسحق بن عمار مى‏گويد: در اثناى كلام حضرت دريافتم كه مى‏فرمود: كم‏ترين آنان هر جمعه (خانواده خود رازيارت مى‏كنند) پس گفتم: در چه ساعتى؟ فرمود: هنگام زوال خورشيد يا مثل آن، پس خداوند فرشته‏اى را با او روانه مى‏كند تا چيزهايى را به او نشان دهد كه شاد شود و از وى چيزهايى را بپوشاند كه او را غمگين مى‏سازد،(1).

2- امام صادق (ع) فرمود: «به درستى كه مؤمن خانواده خويش را زيارت مى‏كند پس آنچه را دوست دارد مى‏بيند وآنچه را ناخوشايند دارد از او پوشيده مى‏شود و به درستى كه كافر خانواده خويش را زيارت مى‏كند پس مى‏بيند آنچه ناخوشايند اوست و از او پوشيده مى‏شود آنچه را دوست دارد. امام (ع) فرمود: پاره‏اى از ايشان هر جمعه زيارت مى‏كنند و پاره‏اى بر حسب عمل خود زيارت مى‏كنند»،(2) (محمد بن يعقوب كلينى، اصول كافى، ترجمه سيد هاشم رسولى محلاتى، دفتر نشر فرهنگ اهل بيت، ج 4، ص 408، حديث 10)) از اين روايت به خوبى معلوم مى شود كه تكامل افراد منحصر به دنيا نيست. بلكه در برزخ هم، براى عده اى خاص امكان دارد، ولى اين حقيقت هم شرائطى دارد از جمله اين كه افراد شايستگى نيل به چنين درجاتى را داشته باشند.(3)

ملاقات برزخيان با يكديگر

از روايات معصومين (ع) استفاده مى شود كه آنان در عالم برزخ يكديگر را مى شناسند و به ديدار يكديگر نيز مى روند. در روايتى حماد بن عثمان از امام صادق عليه السلام نقل مى كند. حضرت در جواب اين سؤال كه آيا ارواح مؤمنان با يكديگر ملاقات مى كنند؟ فرمود: بله، و از يكديگر سؤال مى كنند و يكديگر را مى شناسند و هنگامى كه يكى از آنها ديدى مى گويى فلانى است.

در بعضى روايات با تعبير «تيزاورون» زيارت و ملاقات ها ارواح با يكديگر را بيان مى كنند حتى در بعضى نقل ها از امام صادق عليه السلام آمده است كه وقتى شخصى از دنيا برود ارواح ديگران نزد او آمده و از آنان درباره كسانى كه از دنيا رفته اند يا هنوز زنده اند سؤال مى كنند پس اگر گفت: او هنوز زنده است، به او اميدوار مى شوند، ولى اگر گفت مرده است گويند سقوط كرده است. (زيرا اگر سقوط نكرده بود و به عذاب الهى وارد نشده بود هم اكنون نزد ما بود)

سپس به يكديگر مى گويند او را ترك كنيد و بگذاريد تا از مرارت ها و سختى هاى مرگ آرامش يابد.(4)

اما در مورد خواب ديدن اموات و ارتباط و تكلم با آنها دستورى را محدث قمى در مفاتيح الجنان ذكر كرده است كه هر كس خواسته باشد در خواب ببيند يكى از پيامبران و امامان عليهم السلام را يا يكى از مردمان يا والدين خود را بخواند سوره شمس وليل و قدر و قل يا ايها الكافرون و سوره اخلاص و معوذتين قل اعوذ برب الفلق و برب الناس را پس بخواند صد مرتبه سوره قل هو الله احد و صد مرتبه صلوات بفرستد و بخوابد با وضو به جانب راست خواهد ديد هر كه را كه اراده كرده باشد ان شاءالله و تكلم خواهد كرد با او ان شاء الله هر چه بخواهد.(5)

(1) (كلينى، محمدبن ابراهيم، كافى، به تصحيح على‏اكبر غفارى، دارالكتب الاسلاميه، تهران، 1350، ج 3، كتاب الجنائز، ص 231، روايت پنجم)
000 (2) (همان، ص 230، روايت اول)

از بعضى روايات استفاده مى شود كه امكان ارتقاى درجه در برزخ براى عده اى وجود دارد البته اين يكى از پاداش هاى بزرگ الهى است كه هر كس را ياراى رسيدن به آن ها نيست اما شيعيان و دوستداران اهل بيت (ع) مى توانند به چنين مقاماتى برسند مثلا اگر در دنيا قرآن را به خوبى فرا نگرفته باشند در قبر به آن ها ياد داده مى شود و همين امر موجب توفيع درجاتشان مى شود.

حفص گويد: «شنيدم كه امام موسى بن جعفر عليه السلام به مردى مى فرمود آيا دوست دارى در دنيا باقى باشى؟ عرض كرد بله فرمود براى چه؟ عرض كرد براى خواندن قل هو الله احد پس حضرت مقدارى سكوت كرده و پس از مدتى فرمودند: اى حفص كسى كه از دوستان و شيعيان ما بميرد و قرآن را خوب نداند (يا نخواند) در قبر به او مى آموزند تا خداى تعالى به سبب آن درجه اش را بالا برد چرا كه بهشت به اندازه آيات قرآن است به او گفته مى شود بخاون و به مقام بالاتر برو او هم مى خواند و بالا مى رود».
000 (3) (محمد بن يعقوب كلينى، اصول كافى، ج 2، ص 606)
000 (4) (بحارالانوار، ج 6، ص 269 على محمد قاسمى، برزخ پژوهشى قرآنى و روائى، انتشارات مؤسسه امام خمينى ره، ص 211 و 256)
000 (5) (مفاتيح الجنان، ص 812، حاشيه مفاتيح) .پرسمان.

 

دستورالعملی برای دیدن خواب اموات

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

147 نظرات
  1. پونه می گوید

    سلام من خانم متاهلی هستم ک همسرم ماهیانه مبلغی ب بنده برای مخارج خودم میدهد(مخارج خانه را کاملا خود تهیه میکند)
    آیا میتوانم از پولی ک ب من میدهد خیرات برای پدرم بدهم؟

    1. حجت الاسلام دکتر مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر قراینی وجود دارد که پول را به صورت کامل به شما می دهد که هر طور می دانید خرج کنید اشکال ندارد. در غیر این صورت و در صورت شک، اجازه بگیرید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. ناشناس می گوید

    سلام ،من پدرم رو دو ماه پیش از دست دادم متاسفانه ،میخواستم بپرسم آیا مردگان اعمالی که ما انجام میدیم میبینن؟ اگر مرتکب عمل زشتی بشیم اونا رو هم میبینن؟

    1. حجت الاسلام دکتر مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      خیر بستگی به سعه روحی اموات دارد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. لیلا می گوید

    سلام من دختری هستم ۱۷ ساله برای تمام اموات هم از طرف مادر هم از طرف پدر و هم محله ای اینا برا همشون هر روز آیت الکرسی می‌خوانم
    میخواستم بدونم آیا اونا میدونن من براشون آیت الکرسی میخونم و اینکه چجوری چیکار کنم تا پدربزرگم بیاد به خوابم؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بله، طبیعتا اگر شما خیراتی برای اموات انجام بدهید، اگر قابلیت دریافت داشته باشند، به آنها از جانب شما داده می شود.
      برای خواب دیدن اموات در مفاتیح دعایی آمده مراجعه کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. مهدی حسین زاده می گوید

    سلام من مردی هستم ۳۷ ساله ساکن یزد و همسرم که واقعا همدیگه رو دوست داشتیم بخاطر مریضی سرطان چند روز هست که به رحمت خدا رفته منو همسرم توی این دنیا خیلی کسی رو نداشتیم و خیلی وابسته هم بودیم و کلا۶سال باهم زندگی کردیم الان خیلی دلتنگشم واقعا دارم دیونه میشم جوری که با عکسهاش حرف میزنم سر قبرش که میرم بعداز فاتحه کلی باهاش حرف میزنم حالا آیا اون دنیا همدیگه رو میبینیم؟ و چیکار کنم تا به خوابم بیاد که اگه کاری میتونم برای آمرزشش یا آرامشش کاری کنم و یا به خوابم بیاد تا از حالش خبردار بشم و دلتنگی خودمم شاید کمتر بشه؟؟؟
    من ساکن روستا هستم کسی هم زیاد دور و برم نیست تا سوال کنم اگه راهنمایم کنین ممنون میشم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      تسلیت عرض می کنم، انشاالله با هل البیت محشور باشند.
      در برزخ ارتباط ما به اندازه طهارت و پاکی ما در این دنیاست. همینطور که در این دنیا هر جایی نمی توانیم برویم و هر کسی را ببینیم در برزخ نیز همین طور است.
      اما انشاالله با خیرات، صدقه کمک به مستمندان، خواندن نماز و دعا و مخصوصا قرآن کریم، بهترین هدایا را برای ایشان می فرستید و زمینه آرامش خود شما نیز هست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  5. فدائی می گوید

    سلام وقت بخیر

    من پدر مادرم چند ساله از دست دادم هر روز برای هردو شان روزی ۱۰۰ صلوات می فرستم قران نماز هم شبهای جمعه می خونم ولی خواب‌شان نمی بینم
    ولی خواب اشنها زیاد می بینم میخواستم بگم چرا من خواب همه می بينم ولی خواب پدر مادرم نمی بینم آیا از من دل گیرند یا صلوات هام به دستش نمی رسید

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      خواب حجت نیست. طبیعتا خواب ندین به معنی دلگیر بودن نیست. وظیفه شما نسبت به پدر و مادر همین اعمال نیک است. تا می توانید برای آنها خیرات بکنید، قرآن بخوانید. انشاالله دعای آنان در زندگی شما تاثیر گزار خواهد بود.
      وفقکم الله لکل الخیر

  6. مرجان می گوید

    سلام حاج آقا آیا مرده هامیفهمندکه خواب آنهارامیبینیم؟خیلی برام سوال شده لطفاوخواهشاجواب منوبدیدممنون

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      نوعا خیر؛ آنها در دنیای خود و درگیر با حساب و کتاب و زندگی جدید هستند. بجز خواص مومنین، ارتباط آنها با این دنیا بسیار محدود است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  7. شیده می گوید

    سلام حاج اقا التماس دعا.من تقریبا دو هفته ست مادر مظلوممو از دست دادم .من عاشق مادرم بودم ولی در ابراز احساسات به مادر کمی حیا و خجالت داشتم .ولی خواهر کوچکترم ارتباط نزدیکتری داشت .چون ذاتا من بسیار ارامم و او شلوغ .مادرم چندین بار به خواب خواهرم رفته و بعد از سوم مادر خواب دیده مادرم کنار او نشسته و روی او را بوسیده و بغلش میکند .من روبرو نشسته ام و با بغص این صحنه را میبینم .ناگهان مادرم بروی زمین جلوی پای من خم شده و پای راست مرا بوسبده ..من بی تابم و بی قرار از اینکه نکند مادر از من دلگیر است ؟حلالم نکرده؟تعبیر چیست؟چرا به خواب من نیامده …خیلی دلم شکسته

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      تسلیت عرض می کنیم.
      به خواب آمدن زیاد اهمیت نداردو حجیت هم ندارد گاهی بازی نفس هست و نفس افراد آن را می سازد.
      برخی از افراد آنقدر در برزخ درگیر هستند که فرصت رجوع به این عالم و آمدن به خواب افراد را ندارند. و نوع این خواب های که افراد می بییندد پس از مرگ آن عزیز، به خاطر توجه طولانی در روز است و حجیت ندارد.
      شما برای ایشان خیرات بدهید، قرآن بخوانید، دل بچه یتیم و فقیری را به دست بیاورید هر چه باشد در برزخ برای شما دعا می کنند و از شما با هر کار خیر راضی خواهند شد. دلتان را به این خوابها خوش نکنید اصلا خواب مهم نیست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  8. افسانه شیخلاری می گوید

    سلام پسر من ۱۵ سالش بود بیست روز فوت کرده یکمی خیلی درصد کم هم کم توان ذهنی بود مثل بچه هشت ساله بود .خانمم نمیاد اصلا هر کیم تو خاب میبینه با یه قیافه خیلی خوشگل و بچه یکی دو ساله میبینه میگه یه تخت خوب دارم اینجا خیلی خوبه و فلان ولی من خودم تو خاب گمش کرده بودم آیا براش خیرات واجب هست یا نه.ابا اون تو عالم برزخ هست یا نه یا فرشته شده .؟ خیلی بی تابی میکنم تا حد روانی هستم لطفا بی جوابم نزارید ممنون میشم.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      انشاالله خداوند صبر به شما و بازماندگان بدهد.
      دادن خیرات حتما تاثیر گزار هست و باعث ارتقای روح اموات است. سعی کنید با دستگیری از بندگان خدا یاد او را زنده کنید.
      همه بندگان خدا وارد برزخ خواهند شد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  9. بیتا می گوید

    چطور میتونم از شما وقت مشاوره بگیرم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      از قسمت مشاوره می توانید نوبت رزرو کنید یا به آیدی sitehadana@ در ایتا، سروش یا تلگرام پیام بدهید راهنمایی کنند.
      وفقکم الله لکل الخیر

  10. نسیم می گوید

    چرا بعضی از اموات به خواب ما نمی آیند ؟ چی کار کنیم به خوابمون بیان

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      به خواب آمدن یا نیامدن اهمیت آنچنانی ندارد، مهم این است که ما با اعمال خیر به یاد آنها باشیم.
      وفقکم الله لکل الخیر

  11. بیتا می گوید

    سلام وقت بخیر

    چه اعمالی اموات را خوشحال میکند ؟ وقتی خیرات میکنیم کسی فاتحه نمیفرسته ، ثوابش به اموات میرسه ؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بهترین کار برای اموات این است اگر نماز واجب یا روزه دارند قضا و انجام بشود.
      همینکه خیرات می دهید حتی اگر فاتحه نخوانند ثواب اطعام مومنین را خواهید برد.
      خوب است به ایتام کمک کنید یا اسباب ترویج دین را فراهم کنید که هدایت دیگران بسیار ارزشمند و غیر قابل حساب است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  12. الهام می گوید

    سلام من چندشبه مرتب خواب پسرعمم که ۴ساله فوت شدن رو میبینم که در خواب ایشون به من ابراز علاقه میکنه و میخواد از همسرم جدا بشم و با اون برم آیا ممکنه من هم بمیرم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      خیر، صدقه بدهید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  13. یک بنده خدا می گوید

    سلام حاج آقا یکی از آشنایان تعریف میکرد یه خانمی مادرش به خوابش آمده و گفته من اینجا در جهنم آویزان هستم و نماز هایم را بخوان که آن خانم به آشنای ما گفته بود دنده اش نرم میخواست نمازهایش را بخواند! ببخشید آیا با توجه به خلقیات بد این خانم میتوان چنین خوابی را معتبر دانست و گفت رویای صادقه است؟ یعنی یه انسان معمولی در خواب میتواند عذاب شدن دیگران در برزخ را ببیند؟!

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بعید نیست اگر قراین باشد، می توان به چنین خواب توجه کرد، همانطور که فررعون مصر در زمان حضرت یوسف خواب دید و تعبیر شد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  14. عالیه می گوید

    سلام من نامزدم رو از دست دادم امروز و خیلی باهلش بد رفتار کردم میخام باهاش تو خواب هم که شده یت در واقعیت روحش رو ببینم باهاش صحبت کنم اصلا نمیتونم بی خبر ازش باشم ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      تسلیت عرض می کنم، حتما لازم نیست که در خواب ایشون رو ببینید. می تونید در سر مزار ایشون براشون قرآن بخوانید و درددل کنید. اینطور آرام می شوید.
      و اگر با این مسئله کنار رنیامده اید می توانید یک وقت مشاوره بگیرید در این باره تکنیک هایی هست که می توانید با انجام آن به آرامش برسید.
      وفقکم الله لکل الخیر

    2. فاطمه می گوید

      سلام میشه من اگه روزه ام ثوابش رو بدم امواتم

      1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

        سلام علیکم
        بله می توانید ثواب آن را به اموات هدیه کرد.
        وفقکم الله لکل الخیر

  15. مبینا می گوید

    سلام من می‌خوام نمیرم‌ چیکار کنم؟؟
    الان همرو ترسناک میبینم تروخدا میشه بهم بگید چیکار کنم؟😭

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      توصیه می کنیم در سایت یک وقت مشاوره بگیرید، تا بهتر و بیشتر راهنمایی کنیم.
      وفقکم الله لکل الخیر

  16. موسوی می گوید

    سلام وقت بخیر من یک وقت مشاوره از جناب مهدی طاها می خواستم ***

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      می تونید از قسمت مشاوره یا آیدی پتیبان مشاوره سایت به راحتی وقت بگیرید در خدمت شما هستیم.
      وفقکم الله لکل الخیر

  17. فاطمه رمضانی می گوید

    سلام من یکساله و یک ماهه پدرم به رحمت خدا رفته به خواب همه رفت غیر از من ، من ۷ شب پشت سر هم سوره های شمس ،لیل،قدر،کافرون،توحید،ناس و فلق ۱۰۰ بار توحید و ۱۰۰ بار صلوات فرستادم با وضو به سمت راست خوابیدم ولی باز پدرم به خوابم نیومد خیلی گرفته و ناراحتم از اینکه خدای نکرده پدرم از من ناراحت باشه آخه پدرم اصفهان بود و من خوزستانم و به خاطر کرونا نمی تونستم زیاد به دیدنش برم و ایشون ناراحت بود الان واقعا نمی دونم چکار کنم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      تسلیت عرض می کنم.
      به خواب آمدن یا نیامدن دلیل عدم رضایت نیست. مطمئن باشید الان اگر شما خیرات و اعمال صالحه انجام بدهید از شما راضی خواهند بود. ما در برزخ به امور نیک بسیار نیازمندیم و کوچکترین چیز مومن را خوشحال می کند. پس از این موارد غافل نشوید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  18. Faeze می گوید

    سلام.من شب بعدازتشییع جنازه مادربزرگم درخواب دیدم قبرشون ترک برداشته وخودشون داشتن گریه میکردن روزتشییع جنازه آدمایی بالاسرقبرش بودن که بامادربزرگم بدرفتارکرده بودن به نظرتون تعبیرش چیه؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      تعبیر خواب ارتباط مستقیمی با خود خواب بیننده دارد. لذا هر خوابی تعبیر ندارد.
      اطلاعی از تعبیر خواب ندارم.
      صدقه بدهید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  19. شقایق می گوید

    سلام پدر من ۷روزپیش براثرکرونا فوت کردن ۳۸روز بود ک مادربزرگم فوت کرده بودن پدرم ریش از کار افتاد و بیهوش شد نزدیک ۸ روز با دستگاه ونتیلاتور نفس میکشید ک بعد پرکشید و رفت.در زمان حیات پدرم با وجود خواهروبرادرهای دیگه که داشت و شانه از مسئولیت نگه داری پدرومادرشون خالی کرده بودن اول از پدربزرگم نگهداری کرد سال۹۱فوت شدن و بعد۹سال مادربزرگم با ما زندگی کرد که اواخر پدرم خودش ایشونو حتی پوشکش میکرد و علاقه و وابستگی شدیدی از اول زندگی به مادرش داشت حتی قبرکنارمادربزرگم خالی بود پدرم میخواست اونوبخره مامخالفت کردیم ولی خدا سرنوشتو جوری رقم زد که پدرم الان اونجا خوابیده مادربزرگ من خیلی مارو اذیت کرد و اینطور بگم اصلا ادم خوبی نبود زن متکبروزورگویی بود تمام عروس هاش رو اذیت نه عذاب داده ولی در آخر و پیری و تنهایی باما رفتارخوبی داشت سوال من اینه وقتی پدرم بیهوش بود خواب دیدم مادربزرگم ک زن سفید چاق قدبلند با موی فر بود و همیشه به ظاهرش افتخار میکرد در خواب من زنی سیاه لاغر زشت و بی مو بود کف سرش موهای کوتاه مثل ریش مردها داشت باحالت عصبانی سمت من حمله ور شد و بابام رفت از پشت دستهاشو گرفت ولی زور مارربزرگم به حدی زیاد بود ک هردو زمین افتادند تعبیراین خواب چیه؟آیا مادربزرگم بابامو با خودش کشید برد؟آیا وابستگی بینشون باعث شد؟مگه مرگ دست خدا نیست؟چرا دقیقا اون قبر قسمت بابام شد؟چرا مادربزرگم اینقدر وحشتناک بود تو خوابم؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ابتدا تسلیت عرض می کنم.
      حتما صدقه بدهید.
      دقت کنید هر خوابی که ما مبینیم دلیل این نیست که رویای صادقه است. طهارت نفس بالایی می خواهد. گاهی خوابهای ما ابزی نفس یا بهتر عرض کنم اضغاث احلام است و تعبیر ندارد.
      مرگ پدر ارتباطی به مادربزرگ ندارد و اینها مقدرات الهی است که ما و شما از آن آگاهی نداریم.
      برای پدر و گذشتگان، حتما کار خیر انجام بدهید. نماز قضا اگر مانده بخوانید و واجبات قضا شده را انجام بدهید، الان به این کارها در عالم برزخ بیشتر نیاز دارند تا سایر چیز ها.
      وفقکم الله لکل الخیر

  20. شیوا می گوید

    سلام وقت بخیر.مادربزرگ من سه ساله فوت شده .ایشون مدام به خواب من میاد هر بار یه جوری .آخرین باری که خواب دیدم تو خونه قدیمی مون کنار خودش برام جا انداخته بود و یه هدیه هم برام گرفته بود که من میگفتم چند سال قبل برام خریده ولی اون اصرار داشت تازه خریده.میشه لطفااااا جواب بدید تعبیرش هر چی هست .خواهش میکنم خیلی برام مهمه🙏

  21. فائزه می گوید

    سلام من دقیقا ۵۸ روز پیش تو اوج ناباوری مامانم‌پر کشید همه خانواده خوابش و دیدن غیر من و ی دختر خاله دارم که مامانم عاشقش بود . هر چند من هنوز باورم نمیشه مامانم رفت و مدام در حال ضجه زدن و خود آزاری و خودکشی هستن . و میدونم کاری نکردم که مامانم ازم ناراضی باشه پس چرا به خواب من نمیاد

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      تسلیت عرض می کنیم. دقت کنید خواب آمدن دلیل بر این نیست که شخص چه وضعیتی در برزخ دارد یا کسی که خواب دیده واقعا دیده باشد. اکثر این خوابها بازی نفس هست و خواب صادقه بسیار کم هست.
      مهم این هست که تا می توانید اعمال صالح و نیک برای او انجام بدهید، به یاد ایشان یک کار ماندگار وقف کنید، به فقرا برسید قطعا اثر این کار بالاتر از هزار خواب است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  22. نفس می گوید

    سلام من نامزدم رو 40 روز هست ک از دست دادم خیلی دارم تلاش میکنم ک ب خوابم بیاد اما هیچ فایده ای نداره ، می‌خوام بدونم علت چیه و چطور میتونم خوابش رو ببینم خیلی بیقرار و دلتنگش هستم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ابتدا تسلیت عرض می کنیم.
      خواب دیدن اعتبار آنچنانی ندارد. اما قبل از خواب خواندن آیه نور: اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فيها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ في‏ زُجاجَةٍ الزُّجاجَةُ كَأَنَّها كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ يَكادُ زَيْتُها يُضي‏ءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ عَلى‏ نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليمٌ (نور/35) را تکرار کردن در خواب صادقانه بسیار موثر است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  23. فرشته می گوید

    من پدرم را از 4 فروردین 1400 از دست داده ام به خواب همه اعضای خانواده آمده غیر از من همسرم می گوید علت این است که تو خیلی بی تابی می کنی حتی موقعی که پدرم محتضر بود می خندید ولی من همش گریه و بی تابی می کنم آیا مرده از دست من ناراحت می شود که گریه می کنم. دختر بابایی از اول بودم الان خیلی روزگار سختی را دارم می گذرانم کمکم کنید

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ابتدا تسلیت عرض می کنم، انشاالله خداوند با حضرات معصومین ایشان و سایر مومنین را محشور کند.
      گریه و به یاد عزیز بودن به اندازه و درست به نحوی که ما را به یاد مرگ و رفتار صحیح در دنیا بیندازد خوب است. اما اگر باعث افسردگی، نا امیدی، بی تابی شود مذموم است و طبیعتا هم برای شما و هم اطرافیان مخرب است و هم طبیعتا مومنی که از دنیا رفته است برایش مناسب نیست. تلاش کنید تا می توانید خیرات انجام بدهید، دعا بخوانید، ذکر صلوات داشته باشید، حق الناسی اگر مانده را پرداخت کنید. این موارد است که به درد اموات در قیامت می خورد.
      اگر بی تابی زیاد باشد حتما وقت مشاوره داشته باشید تا در این زمینه بهتر راهنمایی داشته باشیم.
      وفقکم الله لکل الخیر

    2. Delaram می گوید

      سلام من تازه ۴۰ روزه نامزدمو از دست دادم. پیام شما مال ۲ سال پیشه… میشه باهاتون صحبت کنم و بدونم چطور این درد رو پشت سر گذاشتین؟ چون واقعا دارم از پا در میام… روزی نیست از خدا نخوام جونمو بگیره… لطفا اگه براتون ممکنه راه ارتباطی بذارین باهاتون صحبت کنم.

      1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

        سلام علیکم
        می توانید از قسمت مشاوره سایت هدانا نوبت رزرو کنید.
        وفقکم الله لکل الخیر

  24. طاهره می گوید

    سلام خسته نباشید مادر و پدرم کرونا گرفتن من زیارت عاشورا خوندم که سلامتیشونو بدست بیارن.یه شب خواب دیدم که تو یه انامزاده شهرمونم دارم نذری پخش میکنم.تو خواب گفتم خوبه این نذری رو به عزادارن امام حسین که دور و بر حرم بودن بدم.بعد خواب فکر کردم با دیدن این خواب خدا و امام حسین شفاشون دادن.ولی متاسفانه هر دو رو بعد از گذراندن درد و رنج بیماری کرونا به فاصله ده روز اول مادرم و بعدش پدرم رو از دست دادیم.میخوام ببینم اون خواب چه معنی داشت.و اینکه اون روز دو سه ساعت قبل فوت مادرم.مادرم خیلی بیقراری میکنه و خواهر کوچیکمو خواسته.که متاسفانه خواهرم نرسید که ببیندش.الان خواهرم خیلی ناراحته میگه مادرمون قبل اسمانی شدنش چه ازم میخواسته چرا صدام کرده.و این داره عذابش میده.و همچنین مارو.خواهر بزرگمم شب بعد فوت مادرم میگه خواب دیدم ۷ در بهشت براش باز شده.طوری که گفت صدا درها رو شنیدم.و گفت مادرم گفته من جام خوبه شما برا قوت قلب خودتون دعا کنین.و یه سوال دیگه بیقراری ما برا مادرم بیشتره و خواب مادرمم بیشتر میبینیم ولی خواب بابامو کمتر.دلیلش چی میتونه باشه.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ایتدا تسلیت عرض می کنم انشاالله خداوند به شما صبر و اجر بدهد.
      دقت کنید هر خوابی تعبیر ندارد گاهی بازی نفس است. و برفرض هم اگر رویای صادقه باشد نذری دادن دلیل بر شفا نیست.
      نذری دادن دلیل بر خیر و برکت است که به مردم می رسانید اگر خودتان از نذری میل کنید یعنی خیر و برکت به خود شما می رسد.
      به دنبال خواب دیدن نباشید بجای خواب تا می توانید اعمال صالحه انجام بدهید خواب ملاک نیست؛ ملاک شرع است اگر نماز قضایی مانده، اگر حق الناسی مانده اینها را برای والدین جبران کنید که اینها است که در قبر و برزخ به درد ما می خورد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  25. مجتبی می گوید

    سلام و عرض ادب ،من تقریبا هر شب خواب مردگان رو میبینم ، پدر من ۲۶ سال پیش فوت کردن ایشون هم چند ماه قبل فوت همیشه میگفت نمی‌دونم چرا خواب مرده ها رو میبینم. آیا با دیدن اموات به مرگ نزدیک میشویم؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      خیر دلیل بر نزدیک شدن به مرگ نیست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  26. امیر سپهر می گوید

    با سلام
    من پدرم حدود ۹ سال میشه فوت کرده و بسیار ایشون به خواب من میان محاله هفته ای یکبار خواب ایشون رو نبینم همیشه خوابها متفاوت هستند و هیچکدام تکراری نیست بعضی وقتها خوشحالن و بلعکس آنقدر خوابها واضح هستند که اکثرشون تو ذهنم میمونن و خانواده من که شامل ۲ بردار و ۳ خواهر هستم حتی تو این مدت یکبار هم خواب پدر رو ندیده اند ‌و خودم متعجبم چرا انقدر خوابشون رو من میبینم همیشه حس میکنم موضوعی رو میخوان به من بگن ولی تابحال متوجه چیزی نشدم ممنون میشم اگر جواب دارید مرحمت بفرمایید با تشکر

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      این حالت نه خوب است نه بد، شما برای ایشان صدقه بدهید، کارهای نیک انجام بدهید و در کارهای خوبی که انجام می دهید ایشان را سهیم کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  27. 111 می گوید

    سلام شخصی خواب پدر منو دیده که در خواب گفته قبر من تنگ است میشه برام معناش کنید و ما باید براش چکار کنیم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      برای ایشان خیرات و امور نیک انجام بدهید.
      منظور از قبر برزخ هست. اگر اعمال نیک کسی زیاد باشد در برزخ گشایش بالاتر و بیشتری دارد. تمام اموات به امور خیر و خوب ما در دنیا نیاز دارند.
      اگر واجباتی قضا شده مثل نماز و روزه برای ایشان انجام بدهید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  28. Ff69 می گوید

    سلام من 18سال پیش مادرم رو ازدست دادم 6ساله ازدواج کردم الان 30 سالمه اوایل فوت ایشون خوابشدن ورو زیاد میدیدم بعد چند سال به علت مشکلات درخانواده ودلتنگی زیاد برای مادرم یوقتایی سوالهای بی جواب درذهنم بود که احساس میکردم باید مادرم میبود تا پاسخ منو بده نمیدونم چیشد ولی چند باربه این نیت سوالهارو اماده میکردم وموقعی که مادرم به خوابم بیاد ازش بپرسم وموفقم میشدم انگار یه جور ارتباط خاص با روح مادرم درخواب پیدا کردم طوری که برادر وخواهرانم میگفتن فلان سوال وکن ببین مامان چه جوابی میده به نظر شما من با مادرم ارتباط م واقعی بوده ؟؟؟؟
    اینم بگم که واقعا توحالت خواب وبیداری اینکارو میگردم ومیفهمیدم یه مقدار از مغزم بیداره ولی اگه زیاد اون حالت بیدارو بیدارتر میکردم از خواب میومدم بیرون …نظر شمارو دررابطه میخوام بدونم ….ممنون

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      این حالات طبیعی است، البته الزاما همیشه این مادر شما نیست که پاسخ می دهند، گاهی تصویر سازی نفس است یا می تواند اجنه باشد یا رویا. این چیزها ملاک نیست وقت خودتان را با این امور نگیرید چون زمینه ورود و بازی اجنه زیاد هست و ادعاهای پس از آن که شاهدیم.
      شما تا می توانید برای ایشان خیرات انجام بدهید، قرآن بخوانید واجبات اگرمانده قضا کنید قطعا دعای ایشان در برزخ بزرگترین گره های زندگی شما را باز می کند.
      وفقکم الله لکل الخیر

  29. پرستو می گوید

    من ازروز22 بهمن پدرم خودکشی کردوبادلی رنجورآمده بودبچه هاش روببینه همه باهم یاقهریارفت وآمدی نبودبخاطرکرنا پدرم خییییلی رنجیده ودل نازک وسالهاازبچه هایش دورودرکنارزن دومش زندگی میکردومادرم همان روزهاآمده بوددندانش رودرست کنه که گفتن خیلی طول میکشه که پدرم توفکربودمن گفتم تومیخواهی بروی براش آژانس گرفتم خییییلی رنجیده خاطربه حالت قهرکه هیچوقت ازخاطرم نمیره ازخانه من رفت وقتی به خانه مامان که درشهرستان میرسد بعدازگذشت چندین روز وهمه امیدواروخوشحال که ازلحاظ جسمی حالش عالی ولی درونش غوغابودوکسی نمیدانست خودش رادارزدوعذاب وجدان گرفته ام هرروزوشب کارم غصه ورنج ودعاوفاتحه وسوره برایش میخوانم ولی نمیدانم ازمن راضی بودیادلش شکست یبارهم نه من نه خانواده هیچکدام خوابش روندیدیم یبارخواهرم گفت محودیدم پدرتوچهاچوب درآمدوگفت که به خواهرت بگوبیقراری نکن جایم خوب است

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      خودکشی از گناهان کبیره است و در روایات ما بسیار از این عمل نهی شده است و عاقبت به خیری در آن نیست.
      شما برای ایشان خیرات بدهید، قرآن بخوانید، انشاالله باشد خدا از گناهان همه ما بگذرد و با رافت برخورد کند!.
      به خواب هم نمی شود اعتنا کرد هیچ اعتبار و ارزشی ندارد. ای کاش به جای این کار به یک روحانی مشاور رجوع می کردند و مسیر درست را انتخاب می کردند.
      وفقکم الله لکل الخیر

  30. محمد می گوید

    سلام بنده ٢٠ سال سن دارم و پدرم رو یک ماهی هست که از دست دادم
    از شبی که فوت کرد، هرشب خوابش رو می‌بینیم که خودم فکر میکنم اين قضيه ناشی از فکر کردن زیاد هست اما
    5روز بعد از فوت پدرم حالم خیلی بد شده بود و بسیار کلافه شده بودم و وقتی به آینده خودم و خانوادم فکر میکردم کلافه تر و ناآروم تر میشدم و شب که خوابیدم خوابی دیدم که داخل اتاقم روی تخت دراز کشیدم و نوری به چشمام میتابه و ناگهانی چیزی شاید مثل دست جلوی چشمام میاد تا چشمام در برار نور اذیت نشن. در لحظه اول کمی ترسیده بودم اما هر چه گذشت آروم تر شدم و اون چیز که نمیدونم کی یا چی بود من‌ رو داشت بوس می‌کرد و مدام من‌ هم داشتم گریه میکردم و بهش میگفتم که بابا دستم رو فشار بده و گریه میکردم اما هیچ گونه حالت فیزیکی نداشت و نمیتونستم تشخیص بدم که چی یا کی هست و وقتی هم از خواب بیدار شدم با بند بندِ وجودم این خواب رو برخلاف خواب های دیگه به یاد داشتم و حسش کرده بودم انگار که در واقعیت این اتفاق برام افتاده بود
    حالا خواستم ببینم نظر شما در رابطه با این خوابه بنده چی هست؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      صدقه بدهید، صلوات زیاد بفرستید و برای پدر خیرات و اعمال خوب نیت کنید و انجام بدهید.
      انشاالله با اهل البیت محشور باشند. تا می توانید کاری کنید که نور چشم ایشان در آن عالم باشید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  31. مهلا می گوید

    سلام من تازه برادرمو از دست دادم 46روز هستش هرگز فک نمیکردیم این اتفاق بیوفته جووون بود 😭
    من اصلا خوابشو ندیدم همش میخوام ببینمش. هرروز میرم سر مزارش مادرم خیلی بی تابی میکنه نمیدونم چطور ارومش کنم خودمم هنوز باور نکردم این اتفاق افتاده برام قابل درک نیس
    چرا یهو اتفاق افتاد برادر من تو تصادف فوت شد ماه اخر بهمن ماه سال قبل برام این سواله که چرا برادرم فوت شد
    😭
    چند دفعه همون اول فوتش بخواب مامانم اومده بود باهاش حرف زده بود اما الان نمیبینتش به خواب مادربزرگم رفته بهشون گفته که خانوادم رو قسم بدین که گریه نکنن هرروز نیان سر مزار بزارن من استراحت کنم جای من خبه هرکس خواب میبینه از فامیل میبینه جای سرسبزیه
    من میخوام بدونم چطور بفهمیم حالش خبه اون دنیا
    و اینکه باهاش حرف بزنیم میشنوه حرفامونو هس باهامون یا نه تنهامون گذاشته 😭

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم خواهر گرامی
      ابتدا تسلیت عرض می کنم انشاالله که با اهل البیت محشور باشند.
      تا می توانید برای ایشان خیرات انجام بدهید، این کارها باعث آرامش ایشان خواهد شد طبیعتا حال شما و مادر محترم هم خوب خواهد شد.
      خواب دیدن ملاک و حجت نیست، آنچه که نشان دهنده حال خوب ما در برزخ هست اعمال ماست، انجام واجبات و ترک محرمات داشته باشیم.
      تا می توانید اگر واجباتی مثل نماز یا روزه مانده قضا کنید، قرآن برایش بخواند، و برای آرامش خودتان و خانواده در منزل جلسات توسل به امام حسین علیه السلام داشته باشید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  32. Zh.m می گوید

    سلام خدا قوت، من ۴۰ شبه که خواهرزاده ام رو که ۱۴ سالش بود بر اثر تصادف شدید از دست دادم، همه خانواده دچار افسردگی و بهت شدیم خیلی ناگهانی بود ک بسیار بهش انس داشتیم چون پر شور و شر بود، حال چند سوال دارم: ۱. چرا عمر کوتاهی داشت ۲. آیا متوجه فوتش شده؟ ۳. حشر نوجوانها و عالم برزخشون به چه صورته؟ ۴. مادرش خیلی ناراحته چه باید کرد که باهاش ارتباط بگیره و آرومش کنه؟ ۵. آیا از اینکه فوت شده ناراحته؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ابتدا تسلیت عرض می کنم.
      دقت کنید چرایی بلند و کوتاه بودن عمر به مشیت خداست. و قطعا صلاح بندگان را خدا بهتر می داند. حضرت علی اصغر علیه السلام و حضرت رقیه نیز عمر کوتاهی داشتند، عمر کم و زیاد نشانه برتری نیست. اینکه چقدر ظرفیت وجودی افراد دارند دارای اهمیت است. قطعا نوجوانان که پاک تر هستند برزخ نورانی و خوبی دارند و تحت عنایت اهل البیت رشد خوبی پیدا می کنند.
      مادرشون حتما با یک مشاور مذهبی صحبت کنند، مشاوره سوگ داشته باشند و توکل به خدا داشته باشند و حضرت زینب س اقتدا کنند، قطعا زمینه آرامش بیشتری پیدا خواهند کرد. شما نیز ایشان را رها نکنید، صحبت کنید اجازه بدهید احساسات خود را بیان کنند و همدلی سازنده داشته باشید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  33. مریم می گوید

    سلام من پدرم رو۱۰روزی هست ازدست دادم اهل نمازاول وقت وروزه بودن بیشتروقتهاساکت بودن ولی من همش نگرانشونم وحتی باورکردنش که فوت شده برام سخته دوست دارم توخواب ببینمشون وازجایگاهی که دارن خیالم راحت بشه چکارکنم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      تسلیت عرض می کنیم.
      واقعیت این است که با خواب نمی توان به جایگاه هیچ کسی پی برد. عالم برزخ در دسترس ما افراد عادی بسیار دور است.
      قطعا چون واجبات را انجام و محرمات را ترک می کرده اند جایگاه بالایی انشاالله خواهند داشت اما شما برای ترفیع درجات ایشان و خودتان از صدقه دادن، کمک به یتیمان، قرائت قرآن غافل نشوید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  34. مریم می گوید

    سلام.تقریبا یک سالی میشه که خواب اقوام یا دوستانی که فوت کردن رو میبینم.حتی کسایی که نمیشناسم مادر پدر همکارام.اکثر خوابامم انگار یه پیام دارن علتش چیه بخواب من میان منو ک نمیشناسن؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      به نیت رویای صادقانه ذکر صلوات را زیاد تکرار کنید، به درستی تعبیر خواهند شد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  35. نگبن می گوید

    سلام بنده سال ها پیش خواستکاری داشتم بسیار دلبسته من بودن خدابیامرز در حالیکه دو روز قبل فوت مادرم رو تهدید کرده بودن که اگر من با کس دیگه ازدواج کنم همه را پشیمان میکند
    دیشب بعد اینهمه مدت به خوابم اومد
    در خواب دیدم که دیوانه شده و در تیمارستان بستری است مادرم منو در همون تیمارستان برده بود بزور میگفت باید اینجا بمونی اینجا از دست اون در امانی
    ادم های اطرافم منو بصورت وحشتناک نگاه میکردن من هرچی تقلا میکردم کسی به حرفم گوش نمیداد
    دلیل این خواب چیه

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      زیاد صلوات بفرستید برای اصلاح خواب و توفیق دیدن رویای صادقه.
      چنین شخصی برای شما مناسب نبوده و خدا را شاکر باشید که با چنین فردی ازدواج نکرده اید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  36. اتوسا می گوید

    سلام من تازه مادرم فوت شده.به خواب خیلیا رفته اما به خواب من نمیاد…ممکنه ازم ناراحت باشه و به این خاطر نیاد؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      تسلیت عرض می کنم، انشاالله با اهل البیت محشور باشند.
      خیر به خواب آمدن یا نیامدن ارتباطی به رضایت ندارد، زیاد به خواب اعتنا نکنید. ملاک را انجام عمل صالح قرار بدهید، تا می توانید به فقرا و ایتام رسیدگی کنید، قرآن بخوانید و عمل کنید و به روح ایشان هدیه کنید، خواب دیدن یا ندیدن هیچ ارزشی نه برای شما دارد نه برای ایشان!
      وفقکم الله لکل الخیر

  37. Arezo می گوید

    سلام حاج آقا
    من یه عزیزی و دو هفته میشه از دست دادم و خیلی دوسشون داشتم در صورتی که ایشون از علاقه من اطلاع نداشتند و الان بعد از فوتشون ناراحتم و مدام در حال خوندن زیارت عاشورا و صلوات و فاتحه هستم آیا ایشون که غریبه بودن بهشون میرسه و سوال دیگم اینکه آیا روحش متوجه علاقه من خواهد شد ؟؟؟؟؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اوضاع جهان پس از مرگ بسیار متفاوت هست. ارواح مومنین از اوضاع این جهان اطلاع دارند البته متناسب با سعه وجودی که دارند.
      وفقکم الله لکل الخیر

  38. فاطمه می گوید

    باسلام
    مادرم به تازگی فوت شده اند. من همیشه خواب او را می بینم که همراه یکی از خانومی از همسایه های قدیمی ماست که اون خانم سالها قبل مادرم فوت شده و همیشه وقتی خواب مادرم رو خواب می بینم این دو با هم هستند. این چه تعبیری داره؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بنده علم تعبیر خواب ندارم.
      وفقکم الله لکل الخیر

  39. محمد می گوید

    سلام، وقتتون بخیر، حدود چهار ماه است که عمویم به علت کرونا فوت کرده است،و بیشتر شبها به خوابم میاد، یا بیمارستان میره یا از بیمارستان میاد، یا که ما براش ختم گرفتیم، و این که بهش میگیم تو مرده ای ،میگه من زنده‌ام یا که ساکت آروم میشه ،چه کار باید براش کنیم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      طبیعی است که از دست عزیزان بسیار سخت است، بخشی از این فشار روحی می تواند به صورت خواب و ساخت نفس باشد بخشی هم می تواند رویای صادقه باشد.
      خیرات بدهید، واجبات اگر دارند مثل نماز و روزه را برای ایشان انجام بدهید. برای آرامش خودتان و اموات سوره یاسین را زیاد بخوانید. به فقرا نیز کمک بکنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  40. نگين می گوید

    سلام من پدربزرگم به تازگي فوت شدن و فردا هفتمشونه در زنده بودن خيلي مريض بودن ولي در خواب من بيمار نبودند ولي سرشون يك شكلي شده بود انگار قسمت مغزشون بيرون امده بود ميگفت از فشار مريضي اينجور شده و بعد گفت ميخوام از مادربزرگت دلجويي كنم مادربزرگم هنوز زنده هستند ولي تو خواب ديدم كه پدربزرگم با**** چيه با وجود اينكه تازه فوت شدند

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      از مادربزرگ حلالیت و رضایت برای پدربزرگ بگیرد و صدقه هم بدهید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  41. تنهای می گوید

    سلام من یک ماهه مادرم ازدست دادم براثر کرونا ب رحمت خدا رفتند وپدرم اول کرونا ب رحمت خدا رفتند هنوز داغ پدرم هفت ماه بود که مادرم این بیماری رو گرفت و الان خیلی باورش برام سخته و دردناکه و منو خواهرم تو خونه ایم بقیه خواهر وبرادرا ازدواج کرده وخونه خودشون هستند خیلی شوکه شدم و هنوز مرگ مادرم برام باور کردنی نیست خیلی ب مادرم وابسته هستم وهنوز مرگشون باور نمی کنم لطفا برای آرامش واینکه بتونم آروم بشم راهنمایی کنید.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم خواهر گرامی
      تسلیت عرض می کنم واقعا مصیبت بزرگی است انشاالله تمام شیعیان میهمان اهل البیت ع باشند.
      حتما از ذکر و دعا برای آن عزیزان غافل نشوید برای شما نیز آرام بخش خواهد بود.
      در این ایام ارتباط خود را با دوستان و فامیل بیشتر کنید بتوانید همدلی و همدردی داشته باشید. ارتباط اجتماعی خود را بیشتر کنید.
      سعی کنید بر مصائب امام حسین ع گریه داشته باشید که اعظم مصائب مصیبت امام حسین ع است از حضرت بخواهید به شما آرامش و صبر و به پدر و مادر رافت و جایگاه برین در بهشت عنایت نمایند.
      از زیارت آل یاسین غافل نشوید، بسیار آرام بخش است مخصوصا غروب بخوانید، سلام به امام عصر عج است و حضرت پاسخ سلام را می دهند و همین سلام ها برای قلب شما آرام بخش است انشاالله.
      قبل از خواب سوره مبارکه انشراح را چند بار بخوانید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  42. امیر می گوید

    سلام حاج آقا. اینکه یک نفر جوان با اینکه اعتقادات و ایمان قوی داشته باشه اما به علت مرگ مادر و مهرزیاد به مادرش شوکه بشه و خودکشی کنه گناهش چطور قابل بخشودنی میشه چه کاری برای بخشودنش نزد خداوند میشه انجام داد مطمینم که پشیمانه چون فردی با ایمانه

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      خودکشی گناه بزرگی است و در روایات فرموده اند که باعث خلود در عذاب جهنم می شود.
      سایر موارد اگر از اختیار طرف خارج شده باشد، محاسبه و مواخذه آن با خداست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  43. بهادر سهرابی می گوید

    من پدر به رحمت خدا رفت ودوست دارم خوابش راببینم ولی به خوابم نمایید

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      خداوند رحمت کند. دستورالعمل هایی برای دیدن اموات وجود دارد اما بسیار دشوار است و بستگی به شرایط و طهارت نفس شخص بیننده دارد. اینجا کلیک کنید و بیشتر بخوانید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  44. ندا مجد می گوید

    سلام. ممنون كه جواب ميدين
    مادر بزرگم يكسال پيش فوت شدند
    خواب ديدم زنده هستن و تو مراسم عزاداري خودشون شركت دارن
    و توصيه هم ميكنن
    من تا پاي قبر پابه پاشون رفتم
    ميشه لطفا تعبيرشو بگين

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      تعبیر خواب به این راحتی نیست و بستگی به حالات روحی خواب بیننده و طهارت نفس دارد.
      صدقه بدهید و تاویل به خیر و خوبی بکنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  45. تارا می گوید

    سلام بسیار سپاسگزارم از توضیحاتتون .انشالله این کارها را به زودی انجام خواهم داد. سپای از محبتتان

  46. آسو می گوید

    سلام حاج اقا دختری هستم که دو سال با پسری دوست بودم و شهرهایمان از هم دور بود و چندباری ملاقات داشتیم و همدیگر را برای ازدواج میخواستیم قول و قرار ازدواج هم گذاشتیم که متاسفانه برای یکی از اعضای خانواده ام مشکلی پیش اومد که من مدتی درگیر اون بودم و خاستگاری کنسل شد و من از لحاظ روحی پایین بودم چند ماهی بعد از اتفاقی که برام افتاد ان فرد با من بود و درکم میکرد … اما یه دفعه مرا تو شرایط سخت رها کرد چون بحث زندان برای یکی از اعضای خانواده ام پیش امد چند ماه اول درک کرد اما بعد از مدتی بدلیل شغلش ک پزشک بود و خیلی سرش شلوغ شد یهو مرا رها کرد و دلم شکست و گفت تو دیگه ب من ارامش نمیدی و ولم کرد. دیگه اصلا جواب من رو نداد و من باز شوک بدی بهم وارد شد و تا مدتها گریه میکردم تا یه مدت پیش فهمیدم چندماهی است فوت کرده… اون عاشقم بود پای همه چی من موند اما بدلایل افسردگی ک از قبل داشت و شرایط من و شلوغی کار خودش منو ترک کرد. و من شکستم… پنج ماهی از جداییمون گذشته بوده که ایست قلبی کرده و فوت کرده و من باز بعد چهار ماه متوجه شدم اخه از هم دوریم. من باز عزاداریم شروع شده و خودمو مقصر میدونم. اخه اون تو زندگیش خیلی سختی کشید. با اینکه اون منو ول کرد اما همیشه عذاب وجدان دارم چرا ازدواج نکردم باهاش و چرا پیشش نبودم …. خیلی ناراحتم اقای حاجی تورو خدا به من بگید ایا به من فکر میکنه؟ و من قران و خیراتی که براش میخونم رو ایا متوجه میشه؟؟؟؟ و ایا منو دوست داره در اون دنیا؟؟؟؟ ایا به من جمعه ها سر میزنه؟؟؟ ایا قلبمو که شکست الان اون متوجهه شده؟ لطفا به من بگید من خیلی سوالام بدونه جوابه … مندقاری قرانم ایا با صوت قران بخونم هدیه کنم میفهمه از طرف منه؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اولا دوستی با نامحرم حرام است اول باید از این توبه کرد!. ازدواج هم مجوز دوستی نیست.
      اینکه به شما فکر بکند یا نکند را نمی دانم، اما واقعیت این است که در برزخ هرکسی به فکر محاسبه و اعمال خویش است فرصت توجه به این مسائل معمولا برای افراد عادی نیست یا بسیار دشوار است، ثانیا فقط شما می توانید خیرات برای ایشان داشته باشید.
      توصیه من این هست که حتما با یک مشاور از نزدیک صحبت کنید تا در زمینه آرامش و کاهش استرس ها به شما کمک نماید. هر کدام از ما ملاک را دین خدا قرار بدهیم و بدانیم که ما نیز روزی سر سفره اعمال و افکارمان هستیم.
      وفقکم الله لکل الخیر

  47. تارا می گوید

    سلام وقت بخیر بسیار سپاسگزارم ایتقدر باحوصله پاسخ دادید. من برادرم ۳ماه سکته کردند و فوت شدند. خیلی کارهاش نیمه تمام ماند ۳۳وسالش بود ومجرد. خواب دیدم گفت ازدواج کردم و بچه دارم. وهمیشه لباسهای عالی پوشیده. اما میگ من زنده ام به خواب هرکسی میره میگ من نمرده ام. دهه اول محرم فوت شدند تمام مراسمهاش با ایام امام حسین بود و پسری فوق العاده خیر بود و پدر ومادرم بسیارزیاد ازش راضی بودند. همه کاری براش انجام میدیم و خیرات میدیم. تادلخودمان ارام شود.البته نماز و روزه انجام نمیداد اما فوق العاده بااخلاق بودند. کاری هست ماانجام بدهیم براش. درضمن اموالش دست پدرم کرایه خانه اشو میگیرند. به خوابم زیاد میاد وحالش نیکو است. اما دلمون بی قرارش. لطفا راهنمایی ام کنید سپاس ازصبوریتان ومن الله التوفیق

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم خواهر گرامی
      ابتدا تسلیت عرض می کنم، امیدوارم خداوند به شما و بازماندگان صبر عنایت بکند.
      حتما در زمینه انجام واجبات و نماز تا می توانید برای ایشان بجا بیاورید، معیار قبولی و نجات در آخرت و ترفیع درجات؛ نماز است.
      انشاالله ولایت امام حسین علیه السلام دستگیر ماست اما در برزخ فرموده اند که ما سر سفره اعمال خود هستیم. بزرگترین کار شما انجام واجبات قضا شده ایشان است.
      اینکه می فرمایید در خواب می بینید که می گویند زنده است، بخشی به خاطر روان خود شماست،تحقیقات نشان می دهد یکی از مراحلی که بازماندگان درگیر آن هستند عدم پذیرش و انکار فوت عزیزانشان هست. در ماه های اولیه طبیعی هست. اگر این مرحله طول بکشد و سالها کسی انکار بکند باید مشاوره داشته باشید.
      در هر حال از امور خیرات و دعا و کمک به گرفتاران غافل نشوید. همه ما به این امور نیاز مندیم اما دو رکعت نماز واجب هزاران هزار ارزشش از میلیونها مستحب بالاتر است. تا می توانید واجبات را دریابید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  48. سارا ... می گوید

    سلام ، من پدرم رو دیروز بر اثر کرونا از دست دادم و وقت نکردم باهاش خدافظی کنم حتی وقت نکردم بدونم وصیتش چیه ایا بدهی داره ک در اون دنیا عذابش رو میکشه یا نه . پدر من ادم بسیار بسیار متدینی بودن عاشق خدا قرآن و اهل بیت بود و اصلا به دنیا و زرق و برق اون وابسنه نبود ولی اینکه هیچ وقت نفهمم وصیتش چیه یا توصیه هایی که پدرم باید به دختر جوونش رو بکنه نمیدونم منو ازار میده من ۲۰ سال بیشتر ندارم ک یتیم شدم مادرمم خیلی بی قرار هست دوست دارم به خوابم بیاد راجب خودش به ما بگه که حدداقل ما حالمون خوب شه
    میخوام ببینم اگ من این دعاها و سوره هارو بخونم و پدرم به خوابم بیاد دلیل بر ۱۰۰ درصد درست بودن قضیست ؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم خواهر گرامی
      تسلیت عرض می کنم، سخت است انشاالله با اهل البیت علیهم السلام محشور باشند.
      ما رویای صادقه داریم اما واقعیت این است که خواب حجیت ندارد. بر فرض ما در برزخ اموات را هم ببینیم آنها چه می خواهند؟ همین خیرات و اعمال صالحه است.
      تا می توانید خیرات و اعمال نیک انجام بدهید و برای ایشان هدیه بفرستید.
      پدر همه ما امام زمان عج است. غروب زیارت آل یاسین بخوانید کوتاه است، و سلام های پر مضمونی دارد، جواب سلام واجب است حتما حضرت پاسخ می دهند. برای قلب شما و مادر آرام بخش است از حضرت بخواهید شفاعت کنند و مقامات پدر که از محبین امیر المومنین است بالاتر برود.
      وفقکم الله لکل الخیر

  49. نرمین می گوید

    سلام علیکم
    من حدود یکساله که پدرم و ازدست دادم خیلی برام مهمه که بدونم نسبت به من چه احساسی داره-پدرم فرد مومنی بود.من تا میتونم خیرات میکنم و ثوابش و به روح پدرم هدیه میکنم و نمازهای قضایی که مطمینم نماز قضا نداره ولی میخونم براش .حتی بعضی خیراتم و درحق کسانی که شاید حقی بر گردن پدرم دارند به اونا هدیه میکنم که از پدرم راضی باشند ولی این که بخوابم زیاد نمیاد احساس میکنم شاید خیرات منو بهش نمیرسونن.!!!
    و سوال بعد من چطور میتونم مقام معنوی پدرم بالا ببرم تا در برزخ و نهایت در قیامت راحت باشند.؟؟
    با تشکر فراوان

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم خواهر گرامی
      هیچ راهی برای اینکه بدانید الان پدر شما نسبت به شما چه احساسی دارند وجود ندارد مگر اینکه کسی محضر امام عصر عج برسد و ایشان خبر بدهد.
      ثانیا خواب هیچ حجیتی ندارد و اصلا خواب دیدن دلیل این نیست که خیرات شما را به ایشان می رسانند یا نمی رسانند.
      ثالثا اهل البیت علیهم السلام به ما گفته اند حتی اگر کوچکترین کار خوبی را انجام بدهید به آنها می رسانند، از این تضمین بالاتر چه می خواهید.
      رابعا واجبات، حق الناس ایشان را تا می توانید ادا بکنید، از قرائت قرآن غافل نشوید که مراتب قیامت بر اساس قرآن است. و در روایات داریم شاد کردن قلب افراد گرفتار و غمگین بسیار در سیر و سلوک چه شما و چه درجات پدر تاثیرات عجیبی دارد. اگر کسی قرض دارد، مشکلی دارد، مشکلش را برطرف کنید و ثواب آن را به ایشان هدیه کنید.
      خداوند هم رفتگان شیعه را رحمت و در سر سفره امیرالمومنین علی ع مهمان بگرداند.
      وفقکم الله لکل الخیر

  50. روشنک می گوید

    با سلام.من پدرم رو دو هفته گذشته از دست دادم، ایشان استاد بودند و یک فرد بخشنده. بجز خواب مادرم در شب اول، به خواب کسی دیگری نرفتند، حتی من که یگانه فرزند ایشانم به خواب من تا حال نیامدند. دوست دارم بدونم که چرا؟ آیا در عذاب هستن؟ به من گفتند چون در لحظات اولی که او را از دست دادیم بوسیدمش به این خاطر است! آیا درست است؟ آیا هرگز نخواهند اومد؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      دقت کنید خوابها نوعا حجیت ندارند و گاهی بازسازی تصاویر در نفس است و تشخیص رویای صادقه با بازی های نفس دشوار است.
      ثانیا آمدن به خواب شما ثمره ای برای ایشان ندارد. به دنبال کارهایی باشید که در برزخ به ایشان برسد.
      در هر حال الان وظیفه شما به عنوان فرزند پیگیری واجبات قضا شده یا امور مالی هستید که احتمالا ادا نشده باشد، اینها را ادا نمایید و اگر این امور را کامل انجام داده اند خیرات و کارهای حسنه و … انجام بدهید و ثواب آن را به روح ایشان هدیه کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  51. گیتا می گوید

    باسلام،خواب پدرمرده خودرادیدم که داردخانه قدیمیمان راسروسامان میدهدوخوشحال بود که من برای زندگی کردن پیشش میرفتم ولی من هنوز باورم نمیشد ومات زده بودم،ممنون از شما.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      تعبیر خواب انجام نمی دهیم.
      وفقکم الله لکل الخیر

  52. پریسا می گوید

    سلام من دو ماهی میشه که مادر مو در اثر خون ریزی از دست دادم مامانم ۳۹سالش بود هیچ وقت گناه نمی کرد تازه ما رو هم نصیحت میکرد پس چرا عمرش کم بود

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم خواهر گرامی
      ابتدا تسلیت عرض می کنم.
      ما هیچ کجا نداریم که اگر سن کم یا زیاد باشد نشانه فضل و برتری یا خوب و بد بودن است. برخی از امامان ما و خوبان در سنین جوانیشهید شده اند.
      فرزند پیامبر در کودکی، حضرت علی اصغر در شش ماهگی و … ، مهم این است که ما چه اندوخته ای برای قیامت خود داریم. فرزندان ما هم ادامه اعمال صالحه ما هستند. تا می توانید به یاد ایشان اعمال خوب و نیک انجام بدهید. و از خداوند برای ایشان مغفرت بخواهید انشاالله با اهل البیت محشور باشند.
      وفقکم الله لکل الخیر

  53. Star می گوید

    سلام حاج اقا
    من نزدیک دوماه ازپدرم خبر نداشتم و الان ۱۶روز است ک پدرم فوت کرده ولی یکبارم به خابم نیامده خیلی دلتنگش هستم و دوست دارم بدونم اون دنیا حالش خوبه منو بخشیده؟چرا ب خابم نمیاد و چیکار کنم به خابم بیاد؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      تسلیت عرض می کنیم.
      سعی کنید برای ایشان خیرات داشته باشید، قرآن بخوانید، واجباتی اگر قضا شده انجام بدهید، مهم اینهاست، خواب اعتبار شرعی ندارد.
      با انجام این کارها قطعا از شما راضی خواهند بود.
      وفقکم الله لکل الخیر

  54. مهدوی می گوید

    سلام و خسته نباشید، یه سوال داشتم از خدمتتون، فردی فوت شدند و فرزندانشون در خواب دیدن که ایشون لباس های کهنه ای به تن دارند و در سختی و ناراحتی هستند، لطفا راهنمایی بفرمایید که علتش چی میتونه باشه و فرزندانشون باید چیکار کنند؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اکثر خوابها نوعا اعتبار ندارد. اما این خواب نشانه فقر هست، چه بسا اگر در دنیا اعمال صالح کم انجام داده اند یا اهل بذل و بخشش نبوده اند الان در برزخ نیاز به خیرات داشته باشند.
      می تواند به خاطر انجام واجبات باشد، اگر نماز و روزه ای مانده برای ایشان انجام بدهند
      وفقکم الله لکل الخیر

  55. آرمان می گوید

    سلام بزرگوار—من شخصی خیلی اذیت کردم متأسفانه اون شخص مدتیه فوت شده

    بعد از فوتش تا حال حاضر عذاب زیادی می کشم براش قرآن می خونم -اصلأ آرامش ندارم کمکم کنید

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      سوال شما کلی است، اگر جنبه مالی هست باید به ورثه او بدهید. و اگر از جهات دیگر اذیت کرده اید، استغار کنید و تا می توانید خیرات و اعمال نیک را به نیت او انجام بدهید تا انشاالله در برزخ از شما راضی شوند.
      وفقکم الله لکل الخیر

  56. آرتین می گوید

    سلام حاج اقا خسته نباشید ببخشید ما باید چیکار کنیم که طول خویشاوندان یا عزیزانمان بیشتر شود

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      برخی از دعا های طول عمر هست بخوانید. مثلا دعای یستشیر را می توانید به نیت طول عمر بخوانید.
      حتما عقیقه انجام بدهید، عقیقه و قربانی بلا ها را دفع می کند.
      روزانه صدقه بدهید، صدقه بلا را دفع می کند.
      گناه عمر را کاهش می دهد، لذا استغفار روزانه بسیار موثر است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  57. فاطمه می گوید

    سلام ۲۰ روزی میشه همسرم رو از دست دادم ما عاشق هم بودیم و خیلی بهمدیگه وابسته بودیم همیشه خوابشو میبینم که زندست دوست دارم بدونم اون حالش توی اون دنیا چطوره چند شب پیش خوابشو دیدم که بهش گفتم اونجا حالت چطوره جوابم داد الحمدلله و درباره امور دنیوی باهاش حرف زدم و او لبخند به لب داشت و میشه راهنمایی کنین که این خوابها معنیش چیه و اینکه خواستم بپرسم ایا اگه من هم مردم میشه باز اونو ببینم و همیشه کنارش باشم اصلا اون موقع علاقه اش به من همونه یا دیگه علاقه ای به من نداره؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      تسلیت عرض می کنم انشاالله خداوند به شما و سایر بازماندگان صبر عنایت بکند.
      ببینید اساسا خواب حجت نیست، و بخشی از خوابها به خاطر افکار روزانه است. اما می تواند کسی رویای صادقه هم داشته باشد.
      در برزخ معمولا مومنین از حال هم اطلاع دارند و می توانند از هم بازدید داشته باشند. طبیعتا آن عالم مقتضیات خودش را دارد و اصلا قابل قیاس با این دنیا نیست اما بله زن و شوهر مومن که در این دنیا در کنار هم بوده اند می توانند در آن عالم هم در کنار هم باشند.
      در این ایام برای آرمش خود و ایشان حتما دعا و مناجات و توسل داشته باشید، برای امام حسین ع عزاداری کنید تا بتوانید سطح هیجانات را مدیریت و کنترل نمایید و مراقب خودتان باشید و با دوستان و اقوام ارتباط را بیشتر کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  58. مادر می گوید

    سلام مادرم مریض بودن بردیم بیمارستان متاسفانه اونجا بردن ای سی یو با اینکه تست کرونای مادرم منفی بود وما به علت دبگه ای برده بودیمشون بیمارستان بردن به بخش کرونا و اونجا به مدت یک ماه نگهداری شدن واجازه ورود به مارو ندادن و نه ایشون مارو دیدن و نه ما تا وقتی که بهمون اجازه دادن و من و خواهرم که دیدیمشون به طرز وحشتناکی حالشون بدتر شده بود و به سمت من نگاه کردن و با گریه که پرستارا مارا به بیرون هدایت کردن ووبعد چند روز خبر فوت مادرمو دادن .بعد فوت هم که باز اجازه ندادن ما سر خاکشون بریم و باز ندیده خاکشون کردن میخواستم بگم مادرم با تنهایی و گریه رفتن و این مارو چند برابر بیشتر به غممون اضافه کرده که کاش نمیبردیمشون بیمارستان .به خوابمونم نمیان امروز روز چهارم فوت مادرم هست .بفرمایین ما چیکار کنیم برای ارامش مادرم .من مشغول ختم قران هستم به تنهایی براشون .چون نه کسی اومد برای تشیع جنازه نه مراسمی گرفته شد .ممنون

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ابتدا تسلیت عرض می کنم، امیدوارم خداوند به شما و سایر بازماندگان صبر عنایت کند.
      برای آرامش مادر قرائت قرآن به نیت ایشان، گره از کار کسانی که مشکل دارند بسیار سفارش شده است. غمی را از قلب مومنی زدودن همه اینها بهترین مستحبات است که به نیت اموات انجام بدهید.
      خوبست بازماندگان یک اثر ماندگار خیریه برای ایشان ایجاد کنند.
      اما مهمترین کار انجام واجبات مثل نماز و روزه ایشان است، اگر حق الناس به جا مانده بجای ایشان انجام بدهید.
      خود بازماندگان هم توصیه می کنیم خوب و درست عزاداری و همدلی بکنند، تا دچار افسردگی و مشکلات روحی نشوند و از ذکر و دعا و قرائت قرآن برای به آرامش رسیدن هم غافل نباشید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  59. شقایق می گوید

    سلام وقت بخیر . من برادرمو ۴ ماهه از دست دادم ۱۶ سالو۳ماهو ۲۰ روزش بود . برادرم قبل از رسیدن به سن تکلیف خیلی اهل مسجدو نماز بود اما ب مرور وقتی میدید ک تو خونه کسی اهل نمازو روزه نیست سرد شد طوری ک وقتی ب سن تکلیف رسید دیگ نماز نخوند اما بسیار پسر هیئتی و مهربونی بود

    ب عنوان یک خواهر بی نهایت نگرانشم
    ما بسیااااااااااار باهم جور بودیم
    فراتر از حس خواهربرادری

    نگران اینکه حالش چطوره . جاش خوبه یا ن . در آرامشه یا در عذاب . فشار قبر داشته یا ن

    من هرروز براش دو رکعت نماز میخونم صلوات میفرستم خیراتم میکنم . حتی شب اول قبرم براش نماز وحشت خوندم

    میشه یکم راهنماییم کنید ؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ابتدا تسلیت عرض می کنم. سعی کنید واجباتی که انجام نداده اند را بجای او انجام بدهید، و دعای او به شما خواهد رسید.
      اینکه چه اتفاقی می افتد، هر کسی بر سفره اعمال و نیات خود است، قطعا اهل البیت هم کمک و عنایت می کنند مخصوصا در سن نوجوانی بوده اند. همین ذکر و صلوات و کارهای خوبی که انجام می دهید او را سهیم کنید، هر چقدر ما در امور خیر قدم برداریم هم خودمان رشد می کنیم هم زمینه رشد عزیزانمان در عالم برزخ می شود.
      وفقکم الله لکل الخیر

  60. سحر موسوی می گوید

    باسلام و وقت بخیر
    ببخشید حاج‌اقا یه سوال داشتم
    من از بچگی ک مادر بزرگ ناتنیم فوت کردند تو خواب ایشون رو دیدم ک سرگردان و جیغ میزند چون خیلی بچه بودم مدرسه هم نمیرفتم پدر و مادرم باور نکردند ب مدت سه روز بخابم میومد چی میخاست از من
    حالا ک بزرگ شدم خیلی از کسانی ک میمیرند اگر مشکلی داشته باشند بخابم میان مادربزرگ تنیم فوت کردن اومد بخابم ک موضوع حلالیت گرفتم بارش اخر از کسی خیلی خواب میبینم هرروز هرجا چیزی بشود خواب میبینم زنگ میزنم ب اقوام میگن فلان چیز شده یا یه مدت کوتاهی بعد اتفاق عینن میوفته فقط خواب یکنفر را ک میخاهم ببینم مدت دوسال است بخابم نمیاید از من راضی نیس رابطه عاطفی است خودش چند مدت قبل مرگ گفت حلالت نمیکنم تا روز قیامت فقط اونو نمیبینم یا میاد اصلا یک کلمه حرف نزده بصورت واضح ندیدمش مثل بقیه
    میخاهم بدونم علت چیشه چ چیزی در روحم هست ک همش خواب میبینم یجوری اگاهم میخاهم درکش کنم ادم خوبی باشم روحم خیلی واضح یچیزایی میگه انگارلطفا راهنمایی کنید ذهنم را خیلی درگیر کرده

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      لازم هست به مشاور رجوع کنید برخی از تست های روانشناختی را هم بزنید تا دقیق پاسخ داده شود.
      الزاما روح اموات نیست که در خواب می بینید بلکه می تواند یک جنبه روحی و شخصی شما باشد که باید بررسی شود.
      در هر حال قبل از خواب حتما با وضو باشید و ادعیه و اذکار قبل خواب و قرآن هم بخوانید بسیار نافع و خوبست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  61. بهار می گوید

    با سلام و وقت بخیر، خواهر زاده جوانم هشت ماه پیش به دیدار حق رفتند در این مدت یک خانمی که از مراجعین ایشون بودند با مادرشون در تماس و جویای احوال هستند و می‌گویند زیاد خوابش رو می‌بینند و بعد به یک چیزهایی اشاره می‌کنند که کسی جز خانواده نمی داند و می‌گوید در خواب دیدم. نگرانم یک مرتبه احضار روح نکند

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      تسلیت عرض می کنم. همانطور که می فرمایید از مراجعین ایشان بوده و ظاهرا با ایشان ارتباط داشته، حالا اخباری که می دهد شاید از ایشان شنیده است. در هر حال اخبار از غیب و جهان بعد از مرگ بسیار دشوار هست به این راحتی نیست و احضار ارواح هم حرام است. گاهی برخی شیادان اطلاعاتی را با اجنه خبیث یا شیاطین از زندگی دیگران جمع می کنند و بعدا شیادی می کنند. الان شما نشسته اید و تمام حرکات شما را یاداشت می کند و فردا ادعا می کند در خواب دیده.
      به این امور اصلا توجه نکنید. برای آن مرحوم قرآن بخوانید، خیرات به فقرا بدهید و واجبات ایشان را اگر مانده انجام بدهید اگر خود ایشان الان هم بیایند همین ها را می خواهند چیز بیش از این به درد ما در آن جهان نمی خورد. اطرافیان را از چنین افرادی که خواب می بینند بر حذر بدارید، خواب حجت و دلیل شرعی نیست!.
      وفقکم الله لکل الخیر

  62. مژگان می گوید

    سلام مامان من تازه فوت کرده خیلی عذاب میکشم اصلا دلم آروم نمیشه همه خوابشو میبینن بجز من چیکار کنم بیاد خوابم خیلی بی قرارم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      به نوبه خودم تسلیت عرض می کنم و از خداوند برای ایشان طلب رحمت و علو درجات را دارم و برای شما و بازماندگان از خدا صبر را خواهانم.
      در مفاتیح الجنان دعا هایی برای دیدن اموات نقل شده است. اما الان تا می توانید به فکر حقوق شرعی و حق الناس ایشان باشید، برایشان خیرات و صدقات داشته باشید، قرآن بخوانید که در آرامش خودتان هم تاثیر دارد، دیدن آنچنان تاثیری ندارد. مهم این هست که در کار خیر برای ایشان تلاش کنید.

      وفقکم الله لکل الخیر

  63. علی می گوید

    سلام من عاشق یه دختری بودم بعد مرد ولی منو نمیشناخت حلا خیلی اوضام بده خیلی حالم بده به طوری که میخاستم خودکشی کنم که بهش برسم یبار هم تو خوابم اومد میشع بهم بگین چیکار کنم نمی تونم تا وقتی که بمیریم منتظرش بمونم چیکار کنم که دوباره تو خواب ببینمش

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      توصیه اکید می کنیم حتما به مشاور رجوع کنید که بتوانید فرآیند پذیرش این موضوع را داشته باشید و به صورت منطقی با این مسئله کنار بیایید.
      توجه بیش از حد در بیداری و حتی خواب زمینه تشویش بیشتر فکری شما و هیجانات منفی می شود.
      وفقکم الله لکل الخیر

  64. شهرزاد می گوید

    سلام
    من پسر شانزده ساله ام رو هفت ماه هست از دست داده ام خیلی وابستگی شدیدی بهش داشتم از لحاظ روحی وضعیت خوبی ندارم با اینکه پانزده ماه نارسایی قلبی داشت و حال جسمیش وخیم بود یعنی توی مدتی که به سن دینی رسیده بود بیمار بود با این وجود من روزانه وشبانه براش قران می خونم خیرات میدم و نماز می خونم شاید در طول روز چندین هزار ذکر به نیتش بفرستم البته خودمم ارومتر میشم ولی نگرانم نکنه اینها بهش نرسه یا از من راضی نباشه و اینکه در طول هفته سه چهار بار به سر خاکش میرم ولی نمی تونم گریه و زاری نکنم اونقدر سر خاکش گریه می کنم که باید بیان منو بلند کنن و بزور ببرن لطفا راهنماییم کنید

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ابتدا تسلیت عرض می کنیم و برای شما و تمام بازماندگان صبر و اجر طلب می کنم و انشاالله با اهل البیت محشور باشند.
      حتما دعا ها و نیایش هایی که دارید به ایشان می رسد، فراموش نکنید که شما مادر هستید و امام عصر از مادر به فرزند مهربانتر؛ مطمئن باشید چند برابر آنچه شما دغدغه دارید امام عصر عج برای شیعیان و تمام مردم جهان دارند. اینکه امام از مادر مهربان تر هست در روایت امام رضا علیه السلام تصریح شده است. ثانیا روایات زیادی داریم که بیان می دارد و تضمین می کند که این دعا ها به اموات می رسد.
      در یک ماه های اول گریه کردن زیاد البته به صورتی که زندگی شما را مختل نکند و به فرزندان و همسر آسیب نزند خوب هم هست. پیامبر گرامی اسلام هم فرزندشان جناب ابراهیم را از دست دادند و گریه می کردند اما به خواست خدا راضی بودند.
      به مرور زمان این گریه را مدیریت کنید که آخر هفته ها در مزار باشد به نحوی که زندگی عادی شما آسیب نبیند. اگر می بینید که از جهت روحی خودتان یا اطرافیان در فشار هستند حتما یک مشاوره در زمینه سوگ داشته باشید بتوانید از نظر هیجانی به درستی این غم و اندوه را مدیریت و ابراز نمایید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  65. نازنین می گوید

    سلام پدر من تازه فوت کرده وتقریباهرشب میاد به خوابم ولی به خواب بقیه کمتر میاد یا اصلا نمیاد علتش چیه؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      تسلیت عرض می کنیم، در ایام حتما برای او خیرات، قرائت قرآن و صدقات داشته باشید. طبیعی است در اوایل مصائب معمولا ذهن و ضمیر ناخودآگاه در طول روز زیاد درگیر هست و در خواب هم همین تداعی می یابد.
      در هر حال بهترین عمل برای اموات انجام اعمال عبادی و هدیه کردن ثواب آن به اموات هست که در اوایل ورود به برزخ همه ما نیاز زیادی به این امور داریم.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. نازنین می گوید

        ممنون.
        یعنی میشه نماز بخونم و بگم ثوابش هدیه بشه به روح پدرم یا نماز قضا هاشو بخونم به جاش از نظر شما بهترین نوع خیرات چی میتونه باشه؟

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          بله می توانید ثواب اعمالی که انجام می دهید را برای آنها بفرستید.
          بهترین خیرات این هست اگر حق الناسی دارند پرداخت کنید. اگر نماز و روزه قضا دارند انجام بدهید. در مستحبات هم قرائت قرآن و گره گشایی از کار مردم گرفتار و فقرا در روایات بسیار سفارش شده است.
          از مجلس روضه اباعبدالله هم غافل نشوید حتی اگر با دادن یک بسته قند یا چای به هیئت محل باشد.
          وفقکم الله لکل الخیر

      2. ساناز می گوید

        با سلام پدر من هفته پیش فوت کرد آیاثواب قرآن و اعمال خیر بهش میرسد

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          به نوبه خودم تسلیت عرض می کنم، انشاالله با اهل البیت علیهم السلام محشور باشند.
          بله انشاالله از اعمال خیر و خوب شما حتما بهره خواهند برد، انشاالله.
          وفقکم الله لکل الخیر

  66. ریحانه می گوید

    سلام راه حلی هست که طلب بخشش و حلالیت کنیم از مرده و راهی وجود داره که اون رو توی خواب ببینیم؟؟؟
    لطفا راهنماییم کنید ممنون

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر خسارت مالی به شخص زده اید باید پول معادل آن را به ورثه او پس بدهید. اگر مالی نیست متناسب با آن برای او خیرات و صدقه بفرستید، قرآن بخوانید ان شاالله خداوند زمینه عفو و بخشش و رضایت او را فراهم کند.
      به دنبال خواب نباشید چون زیاد اعتبار ندارد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  67. سلیمه آقایی می گوید

    باسلام
    برادر من در کشور سوعد به رحمت خدا رفتند
    آیا ارواحش به اینجا می آید؟ما در کشور ایران هستیم.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ارواح متفاوت هستند، برخی در برزخ مشغول حساب اعمال هستند و برخی از ارواح مومنین در روایات هست شب جمعه به خانواده خود سر می زنند. در هر حال آنچه هست دعا و خیرات ما برای اموات به آنها می رسد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  68. هدیه می گوید

    سلام ،
    من همیشه اموات رو تو خوابم میبینم معمولا ازم کاری رو میخان تا براشون انجام بدم،
    مثلا یکیشون چتد بار توخواب دیدم به هر نحوی یه لباسی رو میداد که به پسرش بدم..
    دلیلش رو میگید چرا ؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      دلایل مختلفی می تواند داشته باشد شاید در روز زیاد به آن شخص فکر می کنید، در هر حال خواب شرایطش وابسته به خواب بیننده و طهارت باطنی اشخاص است و رکن بعدی محتوای خواب.
      اصل خواب شما اگر صرفا لباس پاک هست، و دهنده هم از مومنین باشد نشانه برکت است.
      در هر حال تعبیر خواب شما هر طور باشد سفارش ما این هست که در روز زیاد صلوات بفرستد و صدقه هم همیشه پس از خوابها بدهید، کیفیت خواب بهتر و اگر جنبه منفی هم باشد با صدقه رفع می شود انشاالله.
      وفقکم الله لکل الخیر

  69. مریم می گوید

    من یک سوال دارم خیلی اذیتم میکنه ..مرده ها خیلی به خوابم میان بخصوص همیشه با شال و کلاه زمستانی پدر شوهرم و یا پسر همسایه بچه بود فوت شده چرا میان مادر بزرگم خیلی اموات بخوابم میان دلیلش چیه چرا همشون شال و کلاه دارن اخه

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      زیاد صلوات بفرستید و صدقه بدهید. قبل از خواب هم با وضو و خواندن آیه الکسی به رخت خواب بروید.
      وفقکم الله لکل خیر

  70. ناشناس می گوید

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

    1. سیدداوودموسوی می گوید

      باسلام برادرم که جوان ناکام بود بخاطر عفونت ریوی درگذشت در زمان فوتش فقط گفت نفسم یا ابولفظل العباس در بغل من در نزدیکی اذان صبح عید قربان فوت شد سادات محمدی موسوی بودن آیا این خصوصیات و روز عید قربان و سادات بودن ایشون ربطی به هم داره لطفا راهنماییم کنید

      1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

        سلام علیکم
        ابتدا تسلیت عرض می کنم.
        زمان و مکان آنچنان تاثیر در عاقبت به خیری ما ندارد. مهم اعمال ماست. هرچقدر اعمال ما درست و صالح باشد برزخ ما نورانی بهشتی خواهد بود.
        وفقکم الله لک الخیر