وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

دادن فطريه بعد از عيد فطر چه حكمي دارد

0

دادن فطريه بعد از عيد فطر چه حكمي دارد

فهرست این نوشتار:

1- تاخير در پرداخت فطريه جايز نيست زمان پرداخت فطريه از هنگام حلول ماه شوال است. افرادي كه نماز عيد فطر مي خوانند نا اين زمان و اگر كسي نماز عيد فطر نمي خواند تا هنگام نماز ظهر فرصت دارد فطريه را  به فقير بدهد و يا كنار بگذارد. اینجا کلیک کنید و نظر مراجع را مطالعه نمایید.

لگو احکام فطره

نیّت فطره]

مسأله 2030 اگر به نیّت فطره ، مقداری از مال خود را کنار بگذارد و تا ظهر روز عید به مستحق ّ ندهد، احتیاط واجب (1) آن است که هر وقت آن را می دهد نیّت فطره نماید.

(1) (اراکی ): احتیاط مستحب ّ .. این مسأله ، در رساله آیت اللّه (بهجت ) نیست (خوئی )، (فاضل )، (تبریزی ): مسأله اگر به نیّت فطره ، مقداری از مال خود را کنار بگذارد و تا ظهر روز عید به مستحق ّ ندهد [( من زنجانی): اشکال ندارد و ..] هر وقت آن را می دهد نیّت فطره نماید.

[( من سیستانی): و تأخیر، اگر برای غرض عقلائی باشد، اشکال ندارد.] (مکارم ): مسأله اگر دسترسی به فقیر ندارد می تواند مقداری از مال خود را به نیّت فطره جدا کرده و برای مستحقی که در نظر دارد یا برای هر مستحق ّ کنار بگذارد و باید هر وقت که آن را می دهد نیّت فطره نماید.

[فطره را ندهد و کنارهم نگذارد! ]

مسأله 2031 اگر موقعی که دادن زکات فطره واجب است ، فطره را ندهد و کنارهم نگذارد (1) احتیاط واجب آن است که بعداً بدون این که نیّت ادا و قضا کند فطره را بدهد (2)

(1) (اراکی ): باید به قصد قربت و بدون این که نیّت ادا و قضا کند فطره را بدهد.

(گلپایگانی )، (تبریزی )، (صافی ): بعداً باید بدون این که نیّت ادا و قضا کند فطره را بدهد.

(خوئی )، (زنجانی ): بعداً بنا بر احتیاط، بدون این که نیّت ادا و قضا کند فطره را بدهد.

(2) (فاضل ): به قصد قربت بدهد.

(بهجت ): احتیاط مستحب ّ آن است که بعداً قضا کند، ولی أظهر این است که زکات فطره دیگر بر او واجب نیست ولی معصیت کرده است .

(مکارم ): احتیاط آن است که بعداً به نیّت ما فی الذمه یعنی بدون این که قصد ادا و قضا کند فطره را بدهد.

توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.


مطابق نظر آيت الله خامنه ايمطابق نظر آيت الله خامنه اي

فراموشى در پرداخت زكات فطره

239. فراموش كرده‌ايم زكات فطره بپردازيم، حكم آن چيست؟
ج) اگر زكات فطره نپرداخته‌ايد، از شما ساقط نمى‌‌شود و واجب است آن را ـ بدون نيّت ادا يا قضا ـ جدا كرده و بپردازيد. 

عدم پرداخت فطریه

س۱۲. همسرم در سال گذشته فطریه ی ماه رمضان را به علت نداشتن پول پرداخت نکرد. تکلیف شرعی چیست؟

ج. اگر فقیر بوده، تکلیفی ندارد؛ و در غیر این صورت، احتیاط واجب آن است که بدون این که نیت ادا و قضا کند فطره را بپردازد.

 

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.

تبصره:اگر موقعى كه دادن زكات فطره واجب است فطره را ندهد و كنار هم نگذارد، گناه كرده است و بايد در آينده – بدون اين كه نيت ادا و قضا كند- فطره را بدهد.


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۲۰۳۹ ـ اگر به نیت فطره مقداری از مال خود را کنار بگذارد و تا ظهر روز عید به مستحق ندهد، هر وقت آن را میدهد نیت فطره نماید، و تأخیر اگر برای غرض عقلائی باشد اشکال ندارد.

مسأله ۲۰۴۰ ـ اگر تا ظهر روز عید، فطره را ندهد و کنار هم نگذارد، بعداً ـ بنا بر احتیاط واجب ـ بدون اینکه نیت ادا و قضا کند فطره را بدهد.

مسأله ۲۰۴۱ ـ اگر فطره را کنار بگذارد، نمی‌تواند آن را برای خودش بردارد و مالی دیگر را برای فطره بگذارد. رساله توضیح المسائل آيت الله سيستاني.


آيت الله مكارم شيرازي
آيت الله مكارم شيرازي

نیت فطره براى کسى که در وقت آن نپرداخته و کنار هم نگذاشته

مسأله 1727ـ اگر موقعى که دادن زکات فطره واجب است فطره را ندهد و کنار هم نگذارد احتیاط آن است که بعداً به نیت «ما فى الذمه» یعنى بدون این که قصد ادا و قضا کند فطره را بدهد. رساله توضيح المسائل آيت الله مكارم شيرازي.


آيت الله صافي گلپايگاني
آيت الله صافي گلپايگاني

– اگر به نيت فطره مقداري از مال خود را كنار بگذارد و تا ظهر روز عيد به مستحق ندهد، احتياط واجب آن است كه هر وقت آن را مي‎دهد نيت فطره نمايد.
– اگر موقعي كه دادن زكات فطره واجب است، فطره را ندهد و كنار هم نگذارد، بعداً بايد بدون اين كه نيت ادا و قضا كند فطره را بدهد. رساله توضیح المسائل آیت الله صافی گلپایگانی.

 لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=15043

حتما بخوانيد

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.