وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

خوردن خرچنگ چه حكمي دارد

4

خوردن خرچنگ چه حكمي دارد

فهرست این نوشتار:

خوردن خرچنگ حرام است. از حيوانات دريايى فقط ماهى فلس‌دار و ميگو و بعضى از پرندگان حلال اند.

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

حکم گوشت خرچنگ و قورباغه و نهنگ

س: خوردن خرچنگ و قورباغه و گوشت نهنگ حلال است؟
ج) حلال نيست. از حيوانات دريايى فقط ماهى فلس‌دار و ميگو و بعضى از پرندگان حلالند.

فروش مواد غذايى حرام

س: اگر در کشورم رستورانى راه اندازى كنم، آيا مى‌توانم از غذاهايى كه حاوى خرچنگ، صدف و ماهى‌هاى بدون فلس است طبخ نموده و به برادران سنى و يا غير مسلمانان بفروشم؟
ج) فروش آن دسته از مواد غذايى كه خوردن آن حرام مى‌باشد باطل است و پول و درآمد حاصل از آنها نيز حرام مى‌باشد هر چند خريدار آنها را حلال بداند.

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

شاید این مطالب را هم بپسندید:

خرید و فروش خرچنگ

پرسش :خرید، فروش و استفاده از گوشت خرچنگ چه صورت دارد؟
پاسخ :جایز نیست; ولى فروختن آن به غیر مسلمین اشکالى ندارد.

شاه میگو و خرچنگ آب شیرین

پرسش :متخصّصین علم جانورشناسى مى گویند: در دریاهاى جنوبى کشور نوعى خرچنگ دراز به نام شاه میگو و در آبهاى شیرین مرداب انزلى و رودخانه هاى وابسته به آن و بعضى دیگر از آبهاى شیرین داخلى نوعى خرچنگ دراز به نام خرچنگ آب شیرین زندگى مى کند که شباهت ساختمانى بسیار زیادى با میگو دارد، از لحاظ ساختمان ظاهرى «شاه میگو» و «خرچنگ آب شیرین» تفاوت فاحشى با خرچنگ معروف که داراى بدنى گرد و پهن است و در کنار دریا و یا رودخانه ها زندگى مى کند دارد، آیا اینها حلال هستند یا حرام؟
پاسخ :حکم در این جا تابع صدق موضوع در نظر عرف است، اگر به آن، خرچنگ (سرطان) گفته شود حرام است و اگر صدق روبیان (میگو) بر آن کند حلال است، براى تشخیص این موضوع مى توانید به صیّادان مراجعه کنید.

خرچنگ و لاک پشت دریایی

پرسش :آیا خرچنگ و لاک پشت دریایى حلال گوشت هستند؟
پاسخ :خرچنگ و لاک پشت حرام گوشت هستند ولى میگو اشکالى ندارد.

خوردن گوشت خرچنگ و کوسه ماهی جهت درمان

پرسش :خوردن گوشت خرچنگ دریایی و گوشت کوسه ماهی برای دارو و درمان چه حکمی دارد؟
پاسخ :جایز نیست مگر اینکه به تشخیص پزشک حاذق متدین راه منحصر درمان باشد.

سؤال 983 ـ اخیراً عدّه اى از صیادان نقل مى کنند که ماهى را به وسیله برق صید مى کنند ماهى صید شده در آب مى میرد مرده آن را از آب بیرون مى آورند، سؤال این است که این چنین ماهى از نظر حلّیّت و یا حرمت چه حکمى دارد؟

جواب: اشکال دارد، مگر این که بیرون از آب بمیرد.

سؤال 984 ـ متخصّصین علم جانورشناسى مى گویند: در دریاهاى جنوبى کشور نوعى خرچنگ دراز به نام شاه میگو و در آبهاى شیرین مرداب انزلى و رودخانه هاى وابسته به آن و بعضى دیگر از آبهاى شیرین داخلى نوعى خرچنگ دراز به نام خرچنگ آب شیرین زندگى مى کند که شباهت ساختمانى بسیار زیادى با میگو دارد، از لحاظ ساختمان ظاهرى «شاه میگو» و «خرچنگ آب شیرین» تفاوت فاحشى با خرچنگ معروف که داراى بدنى گرد و پهن است و در کنار دریا و یا رودخانه ها زندگى مى کند دارد، آیا اینها حلال هستند یا حرام؟

جواب: حکم در این جا تابع صدق موضوع در نظر عرف است، اگر به آن، خرچنگ (سرطان) گفته شود حرام است و اگر صدق روبیان (میگو) بر آن کند حلال است، براى تشخیص این موضوع مى توانید به صیّادان مراجعه کنید.

سؤال 985 ـ چون در رساله هاى عملیّه نامى از «صدف» و حکم آن دیده نشدهو متخصّصین فن نظرمى دهندکه گوشت داخل صدف از بهترین گوشتهاست و مصداق جدى لحماً طریّاً مى باشد و داراى خواص بى شمارى است، و بعضاً اطبا براى معالجه بعضى از امراض تجویز مى کنند لطفاً حکم آن را در صورت اختیار و اضطرار و معالجه بیان فرمایید؟

جواب: تنها در صورت ضرورت بى اشکال است.

سؤال 986 ـ در مسأله اربیان (روبیان) که معروف به «میگو» است و به طور شایع صید مى شود و مأکول است فرموده اند که: «فلس دارد» آیا همه اقسام میگو را شامل مى شود؟ چون یک رقم میگو که معروف به شاه میگوست (و اسم خارجى آن لابستر است) که تمام مشخّصات اربیان رایج در او دیده مى شود جز آن که جثّه او بزرگتر است، آیا اربیان خاصّى حلیّت دارد یا هر چه که اربیان و میگو نامیده شده با وحدت مشخصات، حلال است؟

جواب: فرقى میان انواع اربیان نیست ولى باید مانند اربیان معمولى فلس داشته باشد.

سؤال 987 ـ متخصّصین فن نظر مى دهند که کوسه ماهى هم مانند ماهیان دیگر داراى فلس و قشر (به نام فلس میخى یا دندانه اى) است که با دست کشیدن روى پوست آنها محسوس است و از نوع ماهیهاى غضروفى است، بنابراین حکم کوسه ماهى چیست؟

جواب: اگر در نظر عرف، فلس دارد حلال است و تفاوتى میان ماهیها نیست.

سؤال 988 ـ آن دسته از آبزیان که خوردن آنها حرام است و لو این که زنده از آب گرفته شده باشد آیا محکوم به حکم میته است که خرید و فروش آن حرام مى باشد؟ (چون از آنها استفاده هاى دیگرى مانند خوراک براى دام و طیور و بعضاً استفاده هاى صنعتى مى شود).

جواب: خرید و فروش آنها براى منافع دیگر اشکالى ندارد.

سؤال 989 ـ در استان فراه افغانستان مردم بعد از صید ماهى، سر آن را جدا کرده و بدنش را مى خورند، اخیراً متوجّه شدیم که سرها بعد از جدا شدن زنده اند و دهان ماهیها باز و بسته مى شود، آیا خوردن چنین ماهیهایى جایز است با این که هنوز سر آنها زنده است؟

جواب: اشکالى ندارد.

سؤال 990 ـ نظر به این که عدّه اى با استفاده از نارنجک و یا دیگر موادّ منفجره اقدام به صید ماهى مى نمایند به طورى که در اثر موج انفجار ایجاد شده، ماهیها روى سطح آب قرار مى گیرند و سپس آنها را از روى آب جمع مى کنند آیا چنین ماهیهایى حلال هستند؟

جواب: اگر ماهیها زنده یا نیمه جان از دریا گرفته شوند حلال هستند. استفتائات، ج 1، آيت الله مكارم شيرازي.


[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: اخیرا اعلام شده است که کوسه فلس دارد . اینجانب تمایلی به تناول کوسه ندارم لیکن به جهت دانستن میخواهم بدانم که حکم کوسه چیست ؟ حرام است یا حلال با توجه به اینکه هیچگونه دسترسی برای مشاهده فلس کوسه ندارم . در ضمن بفرمائید که حکم در تناول و صید هشت پا و خرچنگ چگونه است ؟

پاسخ: کوسه فلس ندارد و خوردن آن حرام است و نیز هشت پا و خرچنگ حرام است .
 

۹۲پرسش: آیا خوردن گوشت ماهی اوزونبرون و خاویار آن جایز می باشد ؟

پاسخ: اگر در اصل خلقتش فلس دار باشد هرچند از چهت عارضی فلس از او جدا شده باشد حلال است .
 

۹۳پرسش: آیا خوردن خاویار حلال است؟

پاسخ: خوردن تخم ماهی که فلس ندارد جایز نیست .
 

۹۴پرسش: خوردن گوشت خرچنگ ، لابستر و شاه میگو و خرگوش چه حکمی دارد ؟ آیا نوع خاصی از انان قابل خوردن می باشد ؟

پاسخ: جایز نیست .

پرسش: نظر اسلام در مورد خوردن صدف ، خرچنگ و حیوانات دیگر دریایی چیست ؟ آیاحکمی کلی در مورد حلال یا حرام بودن موجودات دریایی وجود دارد ؟

پاسخ: خوردن حیوانات دریائی غیر از ماهیهائی که پولک دارند و یا میگو حرام است .استفتائات آيت الله سيستاني.
لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=25181


كليد: خوردن خرچنگ چه حكمي دارد خوردن خرچنگ چه حكمي دارد خوردن خرچنگ چه حكمي دارد خوردن خرچنگ چه حكمي دارد  خوردن خرچنگ چه حكمي دارد خوردن خرچنگ چه حكمي دارد خوردن خرچنگ چه حكمي دارد خوردن خرچنگ چه حكمي دارد خوردن خرچنگ چه حكمي دارد خوردن خرچنگ چه حكمي دارد خوردن خرچنگ چه حكمي دارد خوردن خرچنگ چه حكمي دارد خوردن خرچنگ چه حكمي دارد خوردن خرچنگ چه حكمي دارد خوردن خرچنگ چه حكمي دارد خوردن خرچنگ چه حكمي دارد خوردن خرچنگ چه حكمي دارد خوردن خرچنگ چه حكمي دارد خوردن خرچنگ چه حكمي دارد خوردن خرچنگ چه حكمي دارد خوردن خرچنگ چه حكمي دارد  نظر مراجع درباره خوردن خرچنگ  حکم خوردن میگوی شبیه خرچنگ چیست؟ خرچنگ بخوریم یا نخوریم؟ خوردن خرچنگ که در بعض رستوران ها سرو می شود، آیا خوردن خرچنگ حرام است آیا خوردن خرچنگ و صدف حرام است گوشت خرچنگ؛ حلال یا حرام خوردن گوشت خرچنگ و لابستر حرام است خوردن خرچنگه زنده خوردن خرچنگ دریایی (لابستر)

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

4 نظرات
  1. امیر می گوید

    سلام
    اگه در ساخت غذای ماهیان آکواریوم از خرچنگ استفاده شده باشه اون غذا در آب آکواریوم بیوفته آب نجس میشه؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      خون انسان و هر حیوانى که خون جهنده دارد (یعنى اگر رگ آن را ببرند خون از آن به سرعت جارى مى‏شود) نجس است
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. mehnaz می گوید

    سلام اگر برای درمان و استخوان بر اثر درمان آسیب دیده باشد بازهم خوردن خرچنگ حرام است ؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      خوردن خرچنگ در هر حالی حرام است.
      مگر اینکه هیچ راهی برای درمان از طریق دارو نباشد و پزشک متخصص امین هم اذعان کند که راه دیگری بجز این راه نیست، در این صورت بحث فرق می کند.
      وفقکم الله لکل الخیر