وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

استحاضه و روزه

0

استحاضه و روزه

فهرست این نوشتار:

در نوشتار قبل «نشانه و انواع استحاضه از رساله 10 مرجع » مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

استحاضه روزه را باطل نمیکند، و خانم مستحاضه واجب است روزه ماه رمضان را بگیرد و همچنین می تواند قضای روزه را در ایام استحاضه انجام دهد، البته اکثر مراجع فرموده اند برای اینکه روزه اش صحیح باشد  باید به وظیفه خود عمل کند. یعنی غسل نماز مغرب و عشای شبی که می‌خواهد فردای آن را روزه بگیرد به جا آورد و هم چنین غسلهای روزی را که روزه است انجام دهد. لازم به ذکر است خانمی که حیض شده است نباید روزه بگیرد و بعدا باید قضای آن را بجای آورد.

رساله توضیح المسائل احکام زنان

[ جلوگیری از خون در روزه]

مسأله 417 احتیاط واجب (1) آن است که زن مستحاضه در تمام روزی که روزه است به مقداری که می‌تواند از بیرون آمدن خون جلوگیری کند.

این مسأله در رساله آیات عظام: بهجت و مکارم نیست

(1) (خوئی، تبریزی، سیستانی، صافی، زنجانی:) احتیاط مستحب ّ..

[روزه زن مستحاضه متوسطه و کثیره]

مسأله 418 روزه زن مستحاضه ای که غسل بر او واجب می‌باشد در صورتی صحیح است که در روز غسل هایی را که برای نمازهای روزش واجب است، انجام دهد، و نیز بنا بر احتیاط واجب، باید (1) غسل نماز مغرب و عشای شبی که می‌خواهد فردای آن را روزه بگیرد به جا آورد (2) ولی اگر برای نماز مغرب و عشا غسل نکند و برای خواندن نماز شب پیش از اذان صبح غسل نماید و در روز هم غسلهایی را که برای نمازهای روزش واجب است بجاآورد، روزه او صحیح است.

این مسأله در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (اراکی:) نیز باید.. (فاضل:) و بنا بر احتیاط.. (نوری:) نیز بنا بر احتیاط واجب..

(2) (اراکی، فاضل:) بقیه مسأله ذکر نشده.

(گلپایگانی، صافی:) مسأله روزه مستحاضه ای که غسل بر او واجب می‌باشد، در صورتی صحیح است که (صافی: بنا بر احتیاط لازم) غسل نماز مغرب و عشای شبی که می‌خواهد فردای آن را روزه بگیرد، به جا آورد و بلکه بنا بر احتیاط لازم (صافی: بنا بر احتیاط) غسل نماز مغرب و عشای شب بعد را نیز، به جا آورد و نیز در روز، (صافی: مستحاضه کثیره، بلکه متوسطه بنا بر احوط) غسل‌هایی را که برای نمازهای روزش واجب است انجام دهد (گلپایگانی: اگر برای نماز مغرب و عشای شب قبل، غسل نکند و نزدیک اذان صبح غسل نماید که با نماز صبح به مقدار نافله صبح زیادتر، فاصله نشود و غسلهای نمازهای روز و غسل مغرب و عشای شب بعد را بنا بر احتیاط لازم به جا آورد، روزه‌اش صحیح است).

(خوئی، تبریزی، سیستانی:) مسأله بنا بر احتیاط (سیستانی: بنا بر مشهور) روزه زن مستحاضه کثیره، در صورتی صحیح است که غسل نماز مغرب و عشای شبی که می‌خواهد فردای آن را روزه بگیرد به جا آورد، و نیز در روز غسلهایی را که برای نمازهای روز واجب است انجام دهد، ولی اگر مستحاضه متوسطه باشد بعید نیست که در صحت روزه‌اش غسل شرط نباشد.

(سیستانی:) ولی بعید نیست که در صحّت روزه‌اش، غسل شرط نباشد، هم چنان که بنا بر اقوی در مستحاضه متوسّطه شرط نیست.

(زنجانی:) مسأله اگر زن مستحاضه غسل‌هایی را که برای نمازهای روزانه یا برای نمازهای شب قبل یا شب بعد باید انجام دهد به جا نیاورد، روزه‌اش باطل نمی‌شود، هر چند احتیاط مستحب آن است که قضای آن روز را نیز به جا آورد.

(مکارم:) مسأله زن مستحاضه باید روزه ماه رمضان را بگیرد و در صورتی روزه او صحیح است که غسل نماز مغرب و عشای شبی که می‌خواهد فردای آن را روزه بگیرد به جا آورد و هم چنین غسلهای روزی را که روزه است (بنا بر احتیاط واجب).

[اگر بعد از نماز عصر مستحاضه شود]

مسأله 419 اگر بعد از نماز عصر، مستحاضه شود و تا غروب غسل نکند روزه او صحیح است (1).

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (گلپایگانی:) و بنا بر احتیاط لازم ((صافی:) و بنا بر احتیاط) شرط است در صحت روزه این روز، غسل نماز مغرب و عشاءِ شب بعد؛ چنانچه گذشت.

(سیستانی:) روزه، بدون اشکال صحیح است.

(مکارم:) مسأله هر گاه زن روزه دار بعد از نماز ظهر و عصر مستحاضه شود برای روزه آن روز غسلی ندارد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

روزه ی زن مستحاضه [احکام روزه زن حائض]

پرسش : روزه گرفتن برای زن مستحاضه چه حکمی دارد؟
پاسخ : روزه زن مستحاضه صحیح است. مستحاضه قلیله نیازی به غسل کردن ندارد ولی مستحاضه کثیره در صورتی روزه او صحیح است که غسل نماز مغرب و عشای شبی که میخواهد فردای آن را روزه بگیرد به جا آورد و همچنین غسلهای روزی را که روزه است (بنابر احتیاط واجب).

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی .

 

حتما بخوانيد

  1. احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان
  2. حكم روزه بدون غسل استحاضه
  3. آيا روزه بر مستحاضه واجب است
  4. استحاضه
  5. تغيير استحاضه قليله به متوسطه یا کثیره
  6. غسل استحاضه (متوسطه/کثیره) پيش از وقت اذان
  7. وضو مستحاضه برای نماز واجب و مستحب 
  8. پاک شدن و اعمال استحاضه برای اولین نماز
  9. وارسی و تشخیص استحاضه چیست
  10. فاصله و تاخیر بین اعمال استحاضه و نماز
  11. جلوگیری از خروج خون استحاضه برای نماز


کلید:   استحاضه و روزه  استحاضه و روزه  استحاضه و روزه  استحاضه و روزه  استحاضه و روزه  استحاضه و روزه  استحاضه و روزه  استحاضه و روزه  استحاضه و روزه  استحاضه و روزه  استحاضه و روزه  استحاضه و روزه  استحاضه و روزه  استحاضه و روزه احکام استحاضه روزه احکام استحاضه روزه روزه در حال استحاضه نماز و روزه مستحاضه احکام بانوان احکام استحاضه در نماز و روزه احکام روزه بانوان استحاضه روزه را باطل میکندا ستحاضه روزه را باطل میکند روزه در حال استحاضه روزه در حال استحاض

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.