وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

تغيير استحاضه قليله به متوسطه یا کثیره

0

تغيير استحاضه قليله به متوسطه یا کثیره

1-در نوشتار قبل «استحاضه از رساله 10 مرجع » مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید. 

2- از اینجا کلیک کنید و متن رساله مراجع را درباره حکم تغییر استحاضه قبل و بعد از نماز را مطالعه نمایید.

پرسش 184 . اگر استحاضه قليله زن بعد از نماز صبح يا بعد از نماز ظهر و عصر به متوسطه تبديل شود، تكليف چيست؟

همه مراجع (به جز مكارم): اگر بعد از نماز صبح به متوسطه تبديل شود، بايد براى نماز ظهر و عصر غسل كند و اگر اين حالت بعد از نماز ظهر و عصر اتفاق بيفتد، بايد براى نماز مغرب و عشا غسل كند. در هر دو صورت از فرداى آن روز اگر به همان حالت متوسطه باقى بماند، بايد پيش از هر نماز صبح، غسل كند.[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][1]

آيه اللّه  مكارم: ما قائل به استحاضه متوسطه نيستيم و مورد ياد شده  احكام استحاضه قليله را دارد.[2]

 تبصره . آيه اللّه سيستانى در انجام غسل فتوا ندارند و آن را احتياط واجب مى دانند.

 

پرسش 185 . اگر استحاضه قليله زن در وسط روز به متوسطه تبديل شود، تكليفش چيست؟ آيا بايد غسل هم به جا آورد؟

همه مراجع (به جز مكارم): اگر پيش از نماز ظهر و عصر باشد، بايد براى آن غسل كند و اگر بعد از آن باشد، بايد براى نماز مغرب و عشا، غسل كند.[3]

آيه اللّه  مكارم: ما قائل به استحاضه متوسطه نيستيم و مورد ياد شده احكام استحاضه قليله را دارد. بنابر اين انجام غسل واجب نيست.[4]

  • [1]. العروة الوثقى، ج 1، فصل فى الاستحاضه، م 1 و توضيح المسائل مراجع، م 395 و 399 و وحيد، توضيح المسائل، م 401 و 405 و دفتر: خامنه اى.
  • [2]. توضيح المسائل مراجع، م 393.        
  •  [3]. توضيح المسائل مراجع، م 399 و وحيد، توضيح المسائل، م 405.        
  • [4]. توضيح المسائل مراجع، م 393 و 399.احكام بانوان، پرسمان .

رساله توضیح المسائل احکام زنان

[ تغییر استحاضه قلیله یا متوسطه به کثیره]

مسأله 400 اگر استحاضه قلیله یا متوسطه زن بعد از نماز صبح کثیره شود (1) باید برای نماز ظهر و عصر یک غسل و برای نماز مغرب و عشا غسل دیگری به جا آورد، و اگر بعد از نماز ظهر و عصر کثیره شود، باید برای نماز مغرب و عشا غسل نماید (2).

(1) (سیستانی:) و به این حال باقی بماند، باید احکامی را که در مسأله [396] گفته شد نسبت به نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء رعایت نماید. [پایان مسأله]

(2) (زنجانی:) و اگر بعد از نماز ظهر و پیش از نماز عصر کثیره شود، باید برای نماز عصر غسل کند و برای نماز مغرب و عشا هم غسل دیگری بنماید، هم چنین اگر بعد از نماز مغرب و پیش از نماز عشا کثیره شود، باید برای نماز عشا غسل نماید و در تمام صورتها بنا بر احتیاط واجب برای هر نماز وضو بگیرد.

(فاضل:) و همین طور برای نماز صبح روز بعد، مگر این که قبل از غسل شب، تبدیل به استحاضه قلیله شود یا کاملًا قطع شود. (مکارم:) رجوع کنید به ذیل مسأله 399.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

مسأله ـ هرگاه استحاضه قلیله بعد از نماز صبح کثیره شود، باید براى نماز ظهر و  عصر غسل کند. و اگر بعد از نماز ظهر و عصر کثیره شود، باید براى نماز مغرب و عشا غسل کند.
مسأله ـ اگر در بین نماز، استحاضه قلیله زن کثیره شود، باید نماز را رها کند و غسل نماید و از نو بخواند، و در صورتى که براى غسل وقت ندارد تیمّم کند؛ ولى اگر براى تیمّم هم وقت ندارد، باید همان نماز را تمام کرده، و بنابر احتیاط واجب قضا نماید.
مسأله ـ هر گاه استحاضه کثیره زن قلیله شود، باید براى نماز اوّل غسل کند، و براى نمازهاى بعد وضو بگیرد.
سؤال ـ من حامله هستم، و مدّت سه ماه است که پشت سر هم خون مى‌بینم، به سونوگرافى مراجعه کردم خونریزى را ازناحیه جفت تشخیص داده‌اند، دکتر هم همین عقیده را دارد، و مى‌گوید: «چون جفت پائین‌تر از حدّ معمول است خونریزى مى‌کنید، اگر جفت بالا رود خون قطع خواهد شد». تاکنون به وظیفه مستحاضه عمل کرده‌ام، چون خون کم بود؛ حتّى بعضى اوقات فقط ترشحّ زردرنگى مى‌آمد. ولى امروز یک ساعت مانده به سحر، ناگهان خون زیادى آمد، یعنى به اندازه استحاضه کثیره خون دیدم، براى نماز صبح غسل کردم، ولى باز خون قطع نشد، و هر بار بعد از غسل بلافاصله خون مى‌آمد. ناچارآ وضو گرفتم، و نماز خواندم. لطفآ به دو سؤال من پاسخ دهید :
1ـ وظیفه‌ام چیست؟
جواب : مطابق دستور مستحاضه عمل کنید ؛ و اگر غسل کردن براى شما ضرر دارد، یا موجب مشقّت شدید است تیمّم نمائید؛ ولى در ایّام عادت آن خون در حکم عادت ماهیانه است.
2ـ چون دکترها خون را از جفت مى‌دانند، آیا باز هم حکم استحاضه دارد؟ وانگهى سه ماه پى در پى، حتّى بدون یک روز فاصله، خون دیده‌ام، آیا استحاضه این قدر طول مى‌کشد؟
جواب : خون مزبور حکم استحاضه دارد، و استحاضه حدّ معینى ندارد، و انجام اعمال آن ساده است. احکام بانوان (جدید)، آيت الله مكارم شيرازي .


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۳۹۴ ـ در استحاضه کثیره باید ـ بنا بر احتیاط واجب ـ زن برای هر نماز پنبه و دستمال را عوض کند یا آب بکشد، و لازم است یک غسل برای نماز صبح، و یکی برای نماز ظهر و عصر، و یکی برای نماز مغرب و عشا بجا آورد، و بین نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا فاصله نیندازد، و اگر فاصله بیندازد باید برای نماز عصر و عشا دوباره غسل کند، اینها همه در صورتی است که خون پی‌درپی از پنبه به دستمال برسد، اما چنانچه رسیدن خون از پنبه به دستمال با قدری فاصله باشد که زن بتواند در آن فاصله یک نماز یا بیشتر بخواند احتیاط لازم آن است که هرگاه خون از پنبه به دستمال برسد پنبه و دستمال را عوض کرده و یا آب بکشد و غسل نماید. بنابراین اگر زن غسل کرد و نماز ظهر را مثلاً خواند ولی قبل از نماز عصر یا در میان آن خون دوباره از پنبه به دستمال رسید باید برای نماز عصر نیز غسل نماید، ولی چنانچه فاصله به مقداری باشد که زن بتواند در آن میان دو نماز یا بیشتر بخواند، مثل اینکه بتواند نماز مغرب و عشا را نیز قبل از آنکه خون دوباره به دستمال برسد، بخواند، برای آن نمازها لازم نیست غسل دیگری بکند، و در هر صورت در استحاضه کثیره غسل از وضو کفایت می‏کند.

مسأله ۳۹۷ ـ اگر استحاضه قلیله زن بعد از نماز صبح متوسطه شود، باید برای نماز ظهر و عصر غسل کند، و اگر بعد از نماز ظهر و عصر متوسطه شود، باید برای نماز مغرب و عشا غسل نماید.

مسأله ۳۹۸ ـ اگر استحاضه قلیله یا متوسطه زن بعد از نماز صبح کثیره شود و به این حال باقی بماند، باید احکامی را که در مسأله (۳۹۴) گفته شد نسبت به نماز ظهر و عصر، و مغرب و عشا رعایت نماید. رساله توضيح المسائل آيت الله سيستاني .

لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=22594

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد



كليد: تغيير استحاضه قليله تغيير استحاضه قليله تغيير استحاضه قليله تغيير استحاضه قليله تغيير استحاضه قليله تغيير استحاضه قليله تغيير استحاضه قليله تغيير استحاضه قليله تغيير استحاضه قليله طبق نظر آيت الله خامنه اي[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.