وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم گمان در رکعتهای نماز حکم یقین است

0

حکم گمان در رکعتهای نماز حکم یقین است

رساله توضيح المسائل نماز

[حکم گمان در رکعتهای نماز حکم یقین است]

مسأله 1234 حکم گمان در رکعتهای نماز حکم یقین است، (1) مثلًا اگر در نماز چهار رکعتی انسان گمان دارد که نماز را چهار رکعت خوانده، نباید نماز احتیاط بخواند (2)، ولی اگر در غیر رکعتها گمان پیدا کند باید به احتیاط عمل نماید و دستور در هر موردی طور مخصوصی است که در کتابهای مفصّل گفته شده است.

(1) (مکارم:) یعنی باید بنا بر گمان بگذارد و نماز را ادامه دهد، ولی اگر در رکعت اول و دوم باشد، احتیاط واجب این است که نماز را بعداً نیز اعاده کند.

(2) (فاضل:) و همین طور در غیر رکعتها گمان معتبر است هر چند بهتر است به احتیاط عمل کند.

(بهجت:) و هم چنین اگر به افعال نماز گمان پیدا کرد، مثلًا گمان کرد که حمد خوانده است مثل این است که یقین کرده و لازم نیست بخواند؛ و اگر گمان کرد که نخوانده، باید دو مرتبه بخواند؛ چه گمان به چیزی پیدا کند که موجب صحیح بودن نماز است یا به چیزی که نماز را باطل می کند؛ به رکنی از ارکان نماز گمان پیدا کند یا به غیر رکن؛ موقع شک یا فراموشی، گمان حاصل شود یا خودبخود گمان پیدا کند. در تمام این صورتها، گمان داشتن مانند یقین است و حکم یقین را دارد اگر چه احتیاط مستحب در این است که اگر گمان به انجام دادن فعلی پیدا کرد که رکن نیست، دو مرتبه آن را انجام بدهد.

(گلپایگانی، صافی:) مسأله حکم گمان در نماز مثل حکم یقین است مثلًا اگر انسان گمان دارد که نماز را چهار رکعت خوانده، نباید نماز احتیاط بخواند و اگر گمان دارد رکوع کرده، نباید آن را به جا آورد و اگر گمان دارد حمد را نخوانده، چنانچه به رکوع نرفته باید بخواند و اگر به رکوع رفته نمازش صحیح است.

(خوئی، تبریزی:) مسأله حکم گمان در نماز نسبت به رکعات مثل حکم یقین است. مثلًا اگر نداند که یک رکعت خوانده یا دو رکعت و گمان داشته باشد که دو رکعت خوانده بنا می گذارد که دو رکعت است و اگر در نماز چهار رکعتی گمان دارد که چهار رکعت خوانده، نباید نماز احتیاط بخواند و امّا نسبت به افعال، گمان حکم شک را دارد پس اگر گمان دارد رکوع کرده در صورتی که داخل سجده نشده است باید آن را به جا آورد و اگر گمان دارد حمد را نخوانده، چنانچه در سوره داخل شده باشد اعتنا به گمان ننماید و نمازش صحیح است.

(زنجانی:) گمان در نماز نسبت به رکعات، حکم یقین را دارد..

(سیستانی:) نماز احتیاط ندارد..

(زنجانی:) لازم نیست نماز احتیاط بخواند؛ و اما در مورد افعال، چنانچه گمان به انجام کاری یا ترک کاری داشته باشد بنا بر احتیاط واجب بر طبق گمان عمل کند و اگر کار او بر خلاف وظیفه شک بود، نمازش را نیز دوباره بخواند.

[حکم شک و سهو و گمان]

مسأله 1235 حکم شک و سهو و گمان در نمازهای واجب یومیه و نمازهای واجب دیگر (1) فرق ندارد، مثلًا اگر در نماز آیات شک کند که یک رکعت خوانده یا دو رکعت، چون شک او در نماز دو رکعتی است، نمازش باطل می شود (2).

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (فاضل:) نمازهای واجب یومیه و نمازهای واجب دیگر غیر یومیه..

(2) (خوئی، تبریزی، سیستانی، زنجانی:) و اگر گمان داشته باشد که دو رکعت یا یک رکعت است، بر طبق گمان خود نماز را تمام می نماید. (مکارم:) هم چنین سایر احکام شک و سهو و ظن ّ.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه ای
مطابق نظر آيت الله خامنه ای

سوال: اگر گمان داشته باشیم(70 درصد مثلا) که الان رکعت سوم هستیم، آیا میتوانیم بنا را بر رکعت سوم بگذاریم و نماز را ادامه بدهیم ؟

پاسخ:

در ظن در تعداد رکعات باید بنا را بر همان رکعت ظن و گمان گذاشت و نماز را ادامه داد.

منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

 

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.