وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم پودر ژلاتین خارجی استفاده شده در ژله و پاستیل

0

حکم پودر ژلاتین خارجی استفاده شده در ژله و پاستیل

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

استفاده از پودر ژلاتین

سؤال: استفاده از پودر ژلاتین که عموما از خارج کشور وارد می شود چه حکمی دارد؟
جواب: حلیت و حرمت ژلاتین بستگی به موادی دارد که از آن تهیه می شود؛ اگر از گیاهان یا حیوان حلال گوشتی که ذبح شرعی شده یا از استخوان حیوان حلال گوشتی که ذبح شرعی نشده ولی معلوم است که تطهیر شده تهیه شده است، حلال است، اما اگر از پوست یا گوشت حیوان حلال گوشتی که ذبح شرعی نشده یا از اجزاء حیوان حرام گوشت تهیه شده باشد، حرام است، البته در صورتی که معلوم نباشد ژلاتینی که می خواهد بخورد از قسم حلال است یا حرام، خوردن آن حرام نیست.

س۷۴. آیا ژلاتین‌های تهیه شده از اجزای حیوانات حلال گوشت که ذبح شرعی نشده‌اند، پاک و حلال است؟
ج. ژلاتین‌های تهیه شده از استخوان‌ حیوان‌های حلال گوشت که ذبح شرعی نشده‌اند، چنانچه ظاهر استخوان را قبل از تبدیل به ژلاتین تطهیر کنند پاک و حلال‌اند، اما ژلاتین‌های تهیه شده از پوست حیوانات حلال گوشت که ذبح شرعی نشده‌اند، نجس و حرام است مگر این که یقین حاصل شود که استحاله شده است.

س۷۵. ژلاتین تهیه شده از اجزای حیوانات حرام گوشت، به دلیل چندین بار تغییر و تحول کلی، آیا استحاله بر این صدق می‌کند تا باعث طهارت ژلاتین شود؟
ج. تحقق استحاله محرز نیست، لذا ژلاتین‌های تهیه شده از اجزاء حیوانات حرام گوشت نجس و حرام‌اند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

۷۸پرسش: در این کشور بعضی از تنقلات که مورد علاقه بچه ها است مثل پاستیل (مانند ژله ایرانی) در ساخت آن از ژلاتین استفاده شده که می گویند در ساخت ژلاتین از پودر پای مرغ استفاده شده که مرغ در اینجا ذبح اسلامی نیست. حال استفاده آن چه حکمی دارد؟ همچنین ژله هایی که در فروشگاه ها هست پودر پای مرغ غیر ذبح اسلامی در آن بکار رفته است؟
پاسخ: اگر معلوم باشد که از حیوان گرفته شده است جایز نیست مگر اینکه معلوم باشد که حیوان تذکیه (ذبح شرعی) شده است حتی اگر از استخوان آن گرفته شده است بنابر احتیاط واجب.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.