وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم عاق والدین

0

حکم عاق والدین

مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

 مسئله 297ـ بدترین نوع قطع رحم عاق والدین شدن است همان والدین و پدر و مادری که خدای ـ عزّ و جلّ ـ نکویی و احسان به ایشان را سفارش کرده آنجا که در قرآن کریم فرمود ـ عز من قائل ـ :

“و قضی ربّک الّا ایّاه و بالو الدین احساناً امّا یبلغنّ عندک الکبر اَحَدُهُما او کلاهما فلا تقل لهما افّ و لا تنهر هما قل لهما قولا کریماً” : پروردگار تو چنان حکم کرده و فمران داده است که جز او را نپرستید و به پدر و مادر، احسان و نیکویی کنید اگر آنان نزد تو به کهنسالی برسند یکی از ایشان یا هر دو، به آنان اف مگو و با ایشان، تندی مکن و بر ایشان سخنی بزرگوارانه بگو .
و امام (علیه السلام) فرمود : حد اقل و کمترین مرتبه عقوق، گفتن کلمه “اف” است و اگر خدای عزّوجلّ چیزی، کمتر از آن می دانست از آن نهی و منع می فرمود.

امام ابو جعفر (علیه السلام) فرمود: نگاه پدرم به شخصی افتاد که همراه پسرش راه می رفتند و فرزند بر زانوی پدر تکیه داده بود پدرم آن اندازه از او بدش آمد که تا آخر عمر با او سخن نگفت.

و امام صادق (علیه السلام) فرمودک هر کس با نگاه خشم الود به پدر و مارش بنگرد هر چند در حق او ستم کرده باشند خدا برای او نمازی را نمی پذیرد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از کتاب فقه برای غرب نشینان، آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.