وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم شرعی روزه زن باردار

0

حکم شرعی روزه زن باردار

1- در نوشتار قبل حکم مراجع به صورت تفکیکی در باره روزه خانم باردار مطرح شد، حتما از اینجا کلیک کنید و در تکمیل بحث حاضر نظر مرجع تقلید خود را به صورت تفصیلی مطالعه نمایید.

2- تعریف یک مد طعام و احکام آن را از اینجا کلیک و مطالعه نمایید.

رساله توضيح المسائل 

[خانمی که وضع حمل و زایمان او نزدیک است]

مسأله 1728 زنی که زاییدن او نزدیک است و روزه برای حملش (1) ضرر دارد روزه بر او واجب نیست. و باید برای هر روز یک مد طعام یعنی گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد (2) و نیز اگر روزه برای خودش ضرر دارد، روزه بر او واجب نیست (3) و بنا بر احتیاط واجب (4) باید (5) برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد. و در هر دو صورت روزه هایی را که نگرفته باید قضا نماید.

 (1) (سیستانی:) یا برای خودش..

(2) (سیستانی:) باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و در هر دو صورت روزه هایی را که نگرفته باید قضا نماید. [پایان مسأله (] خوئی، تبریزی:) باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد..

(3) (مکارم:) [و] کفاره هم ندارد، ولی بعداً قضا می کند. [پایان مسأله]

(4) [عبارت «بنا بر احتیاط واجب» در رساله آیت اللّه اراکی نیست] (5) (خوئی، تبریزی:) بنا بر احتیاط مستحب..

(گلپایگانی:) مسأله زنی که زاییدن او نزدیک است و روزه برای حملش یا برای خودش ضرر دارد، روزه بر او واجب نیست و باید برای هر روز بنا بر احتیاط لازم یک مد طعام به فقیر بدهد و روزه هایی را که نگرفته باید قضا نماید.

(بهجت:) واجب است افطار نماید و برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و در هر دو صورت روزه هایی را که نگرفته، بعداً باید قضا نماید.

(صافی:) در صورت اول باید..

(صافی:) ولی اگر روزه برای خودش ضرر دارد، رعایت این احتیاط لازم نیست، اگر چه بهتر است..

(زنجانی:) مسأله زن بارداری که روزه برای حملش ضرر دارد، روزه بر او واجب نیست و باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و نیز اگر روزه برای خودش ضرر دارد، روزه بر او واجب نیست و بنا بر احتیاط مستحب باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد، و در هر دو صورت اگر تا ماه رمضان بعد بتواند بدون ضرر روزه بگیرد باید روزه هایی را که نگرفته قضا کند، بلکه به احتیاط واجب اگر بعد از آن نیز بتواند روزه بگیرد، قضای روزه بر او واجب می شود.

(فاضل:) مسأله اگر روزه گرفتن برای جنین زن حامله ضرر داشته باشد روزه بر او واجب نیست و باید قضای آن را بعداً بگیرد و اگر روزه گرفتن برای خود زن حامله ضرر دارد نباید روزه بگیرد و باید قضای آن را بعداً بگیرد و یک مُد طعام نیز برای هر روز که روزه نگرفته به فقیر بدهد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

 

سوال: آیا بر زن باردار روزه واجب است؟

پاسخ: اگر روزه برای خودش یا جنینش ضرر نداشته باشد واجب است. اما اگر برای خودش یا جنینش ضرر دارد روزه واجب نیست. ضرر را هم یا خودش تشخیص می‌دهد یا به پزشک متخصص مورد اطمینان مراجعه می‌کند. ولی اگر بتواند به طور متناوب یک روز در میان یا دو روز در میان روزه بگیرد باید اینگونه عمل کند.

البته باید در نظر داشت که روزه یک فریضه و واجب الهی است و به‌طور طبیعی سختی دارد. معمولاً کسی که روزه می‌گیرد تشنه و گرسنه می‌شود و مثل روزهای دیگر نیست. بنابراین به بهانه‌ی گرسنگی، تشنگی و ضعف در این حد کسی نمی‌تواند روزه‌خواری کند. اما اگر ضعف شدید باشد به حدی که غیرقابل تحمل است یا مشقت دارد یا اصلاً روزه برایش ضرر دارد، حالا یا بیماری دارد که اگر روزه بگیرد، این بیماری شدت می‌گیرد یا دردش شدیدتر می‌شود یا بیماری طول می‌کشد و دیر خوب می‌شود یا اینکه بیماری رو به بهبودی است و عود می‌کند، در این فرض‌ها روزه واجب نیست و بعداً که خوب شد باید قضای روزه‌ها را به جا بیاورد. در صورتی که تا ماه رمضان سال بعد خوب شود و بتواند باید قضای روزه‌ها را به جا آورد، اما اگر این بیماری ادامه پیدا کرد تا ماه رمضان سال بعد، دیگر قضای روزه ساقط است و فقط کفاره‌ی یک مد ۷۵۰ گرم طعام را باید بپردازد. 

روزه زن باردار و شیرده با ترس از ضرر

س۱۳. زنی در دو سال متوالی در ماه مبارک رمضان حامله بوده و قدرت روزه گرفتن در آن ایام را نداشته است، ولی در حال حاضر توانایی روزه گرفتن را دارد، حکم او چیست؟ آیا کفّاره جمع بر او واجب است یا فقط قضای آن را باید به‌جا آورد؟ تأخیر او در قضای روزه چه حکمی دارد؟

ج. اگر بر اثر عذر شرعی روزه ماه رمضان را نگرفته، فقط قضا بر او واجب است، و درصورتی که عذر او در خوردن روزه خوف از ضرر روزه بر جنین یا کودکش بوده، باید علاوه بر قضا، برای هر روز یک مدّ طعام به عنوان فدیه بپردازد، و اگر قضا را بعد از ماه رمضان تا ماه رمضان سال بعد، بدون عذر شرعی به تأخیر انداخته، فدیه دیگری هم بر او واجب است یعنی باید برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد.و در صورتی که عذر او خوف ضرر برای خودش بوده، حکم سایر موارد خوف ضرر را دارد که در صورت استمرار این خوف تا ماه رمضان سال بعد، قضا از وی ساقط است و فقط فدیه (یک مد طعام) بر او واجب است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام روزه

  1.  روزه دختر و پسر تازه به سن تكليف رسيده
  2. – ضعف در روزه
  3. – آيا تزريق آمپول و سرم در روزه اشكال دارد
  4. – حكم شرعي ناتوانى در گرفتن روزه
  5. – احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان
  6. – روزه دختر و پسر تازه به سن تكليف رسيده
  7. – احکام دندانپزشکى در روزه
  8. – آيا استفراغ سبب باطل شدن روزه مي شود
  9. – حكم اماله كردن و استفاده از شياف در روزه
  10. – کرم واژينال

کلید: حکم شرعی روزه زن باردار حکم شرعی روزه زن باردار حکم شرعی روزه زن باردار حکم شرعی روزه زن باردار حکم شرعی روزه زن باردار حکم شرعی روزه زن باردار حکم شرعی روزه زن باردار حکم شرعی روزه زن باردار حکم شرعی روزه زن باردار حکم شرعی روزه زن باردار حکم شرعی روزه زن باردار حکم شرعی روزه زن باردار حکم شرعی روزه زن باردار حکم شرعی روزه زن باردار حکم شرعی روزه زن باردار حکم شرعی روزه زن ب

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.