وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم سرودن شعر

0

حکم سرودن شعر

آیا شعر گفتن در اسلام اشکال یا کراهت دارد؟

پاسخ حجت الاسلام طاها:

محتوا و هدف شعر بسیار مهم هست، اگر شعر برای اهداف عالی انسانی الهی قرار بگیرد نه تنها مذموم نیست بلکه مورد ستایش اهل البیت علیهم السلام می باشد، در بسیاری از روایات شاعران را ترغیب به سرودن شعر در رثای سید و سالار شهیدان کرده اند و برای آن اجر عظیمی بر شمرده اند. اگر جایی از شعر نهی شده اشعاری است که حالت غنا، هزله و در راه فساد و عشق های ناپاک یا تایید دستگاه حکومتی باطل آن زمان قرار می گرفته است می باشد، شعر در جهان آن روز یک ابزار و دستگاه تبلیغات بوده که نوعا هم در ترویج باطل و چاپلوسی از حکومتهای جور قرار می گرفته است، لذا از این جهت مورد نکوهش واقع شده است.

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حکم شعر گفتن [fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][شعر]

پرسش : در بعضی روایات، شعر خواندن حتی اگر شعر حق باشد، عملی مکروه شمرده شده است در صورتیکه ما علما و بزرگانی در دین می شناسیم که شعر می گفتند. این دو چگونه قابل جمع است؟

پاسخ : با توجه به آیات سوره شعرا شعرهائی که دارای هدف صحیح و مفیدی است نه تنها اشکال ندارد، بلکه مطلوب است. ممکن است روایات مزبور ناظر به شرایط خاصی بوده که مردم در آن زیاده روی می کردند. 

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام رسانه ها

کراهت شعر خواندن در شب جمعه و در روزه

ترجمه شعری سوره های قرآن

غلو در شعر و مداحی اهل البیت

حكم دف زدن در عروسي

سبک و اشعار مداحی شرعا چگونه باید باشد

نازك كردن صداي زن هنگام صحبت با نامحرم

نقدي بر برخي از اشعار آييني



حکم سرودن شعر حکم سرودن شعر حکم سرودن شعر

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.