وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم رقیق کردن الکل طبی

0

حکم رقیق کردن الکل طبی

فهرست این نوشتار:

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حکم الکل رقیق شده [fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][شراب]

پرسش : اگر نوعی از الکل باشد که سمی است اما اگر رقیق شود تبدیل به شراب می شود آیا در این صورت نوشیدنش حرام است؟

پاسخ : الکل هایى که ذاتاً قابل شرب نیست یا جنبه سمّى دارد نجس نیست، ولى هرگاه آن را رقیق کنند و مشروب و مسکر باشد نوشیدنش حرام است و بنابراحتیاط واجب حکم نجس دارد.

توضیح در مورد رقیق کردن الکل [شراب]

پرسش : شما می فرمایید الکل خوراکی نجس است ولی الکل طبی پاک، در حالی که اگر همین الکل طبی را با آب رقیق کنند تبدیل به الکل خوراکی می شود. این چگونه است که آب پاک کننده، موجب نجاست الکل طبی می شود؟

پاسخ : گاهی دو چیز پاک، وقتی با هم مخلوط می شود یک چیز نجس را پدید می آورد. مثلا مخمر که ماده ای پاک است با آب جوی عادی و پاک مخلوط می شوند و بعد از مدتی تبدیل به آب جوی نجس و مست کننده می شود.

گاهی گفته می شود در مورد مخمر و آب جو تغییر شیمیایی صورت می گیرد ولی در مورد الکل همان ماده اول است و فقط رقیق شده است اما جواب آن این است که ما تابع صدق عرفی هستیم، به ما گفته اند «المسکر المایع نجس» در حالیکه عرف الکل غلیظ را مسکر نمی گوید بلکه «سم» است، پس نجس هم نیست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

حتما بخوانيد

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.