وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم خوردن الكل در اسلام

يكى از دانشمندان مشهور غرب اظهار مى‏ دارد كه هر گاه از جوانان 21 ساله تا 23 ساله معتاد به مشروبات الكلى 51 نفر بميرند در مقابل از جوانهاى غير معتاد ده نفر هم تلف نمى‏شوند.

0

حکم خوردن الكل در اسلام

فهرست این نوشتار:

حکم خوردن الكل و شراب در اسلام چیست؟

در پاسخ به مطالب ذيل توجه نماييد:

1- شرابخورى يكى از گناهان بزرگ است كه حرمت آن در قرآن كريم به صراحت بيان شده و به شدت از آن نهى شده است و در برخى روايات در حكم شرك شمرده شده است.

2- در قرآن كريم شرب خمر و قمار در كنار يكديگر قرار داده شده و اين به دليل نوع ارتباطى است كه ميان اين دو وجود دارد. زيرا هر دو مايه تباهى اموال، و فساد جامعه، و انواع بيماريهاى جسم و جان انسان هستند.

3- براى پاك شدن از اين گناه اولين قدم توبه صادقانه و تصميم جدى داشتن بر ترك شرب خمر است.

4- براى ترك چيزى لازم است از مضرات و آثار شوم آن در ابعاد مختلف آگاهى داشت. شرب خمر علاوه بر حرمت و مخالفت با امر پروردگار زيان هاى جسمى و روحى و فردى و اجتماعى فراوانى به دنبال دارد كه به برخى اشاره مى شود:

زيان هاى نوشابه ‏هاى الكلى

الف- اثر الكل در عمر:

يكى از دانشمندان مشهور غرب اظهار مى‏دارد كه هر گاه از جوانان 21 ساله تا 23 ساله معتاد به مشروبات الكلى 51 نفر بميرند در مقابل از جوانهاى غير معتاد ده نفر هم تلف نمى‏شوند.

دانشمند مشهور ديگرى ثابت كرده است كه جوانهاى بيست‏ساله كه انتظار مى‏رود پنجاه سال عمر كنند در اثر نوشيدن الكل بيشتر از 35 سال عمر نمى‏كنند.

بر اثر تجربياتى كه كمپانيهاى بيمه عمر كرده‏اند ثابت شده است كه عمر معتادان به الكل نسبت به ديگران 25 الى 30 درصد كمتر است.

آمار گيرى نشان مى‏دهد كه حد متوسط عمر معتادان به الكل در حدود 35 الى 50 سال است، در صورتى كه حد متوسط عمر با رعايت نكات بهداشتى از 60 سال به بالا است.

ب- اثر الكل در نسل:

كسى كه در حين انعقاد نطفه مست است 35 درصد عوارض الكليسم حاد را به فرزند خود منتقل مى‏كند و اگر زن و مرد هر دو مست باشند، صد در صد عوارض حاد در بچه ظاهر مى‏شود براى اينكه به اثر الكل در تفسير نمونه، ج 2، ص:

125 فرزندان بهتر توجه شود آمارى را در اينجا مى ‏آوريم:

كودكانى كه زودتر از وقت طبيعى به دنيا آمده‏اند از پدران و مادران الكلى 45 درصد، و از مادران الكلى 31 درصد، و از پدران الكلى 17 درصد، بوده‏اند.

كودكانى كه هنگام تولد توانايى زندگى را ندارند، از پدران الكلى 6 درصد، و از مادران الكلى 45 درصد، كودكانى كه كوتاه قد بوده‏اند از پدران و مادران الكلى 75 درصد و از مادران الكلى 45 درصد بوده‏است، كودكانى كه فاقد نيروى كافى عقلانى و روحى بوده‏اند از مادران و از پدران الكلى نيز 75 درصد بوده است.

5- ج- اثر الكل در اخلاق:

خداوند در آيات 90 و 91 سوره مائده در باره شراب و خمر مى فرمايد:

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (90) إِنَّما يُرِيدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَهَ وَ الْبَغْضاءَ فِى الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ وَ يَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاهِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ (91)

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد شراب و قمار و بتها و از لام (كه يك نوع بخت‏آزمايى بوده) پليدند و از عمل شيطانند از آنها دورى كنيد تا رستگار شويد.

شيطان مى‏خواهد در ميان شما بوسيله شراب و قمار عداوت ايجاد كند، و شما را از ذكر خدا و از نماز باز دارد آيا (با اينهمه زيان و فساد و با اين نهى اكيد) خوددارى خواهيد كرد؟

– شراب و قمار همرديف انصاب (بتهايى كه شكل مخصوصى نداشتند و تنها قطعه سنگى بودند) ذكر شده است و نشان مى‏دهد، خطر شراب و قمار به قدرى زياد است كه در رديف بت پرستى قرار گرفته، به همين دليل در روايتى از پيامبر ص مى‏ خوانيم :

«شارب الخمر كعابد الوثن » شرابخوار همانند بت پرست است.

شراب و قمار و همچنين بت پرستى و از لام (يك نوع بخت‏ آزمايى) همگى به عنوان رجس و پليدى شمرده شده ‏اند:

(إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ) تمام اين اعمال جزء اعمال شيطانى قلمداد شده است (مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ).

سرانجام فرمان قاطع براى اجتناب از آنها را صادر كرده و مى‏فرمايد (فَاجْتَنِبُوهُ).

ضمنا بايد توجه داشت كه اجتناب مفهومى رساتر از نهى دارد، زيرا معنى اجتناب فاصله گرفتن و دورى كردن و نزديك نشدن است كه بمراتب از جمله ننوشيد رساتر مى‏باشد.

در پايان اين آيه مى‏ گويد: اين دستور به خاطر آن است كه شما رستگار شويد (لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ).

تفسير نمونه، ج 2، ص: 125

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.