حنا کردن در حال احرام
حنا کردن در حال احرام
فهرست این نوشتار:
[محرمات احرام]حنا
410- محرم- بنابر احتياط واجب[1]- نبايد براى زينت حنا ببندد؛ بلكه اگر زينت باشد و قصد هم نكند، احتياط در ترك است؛ بلكه حرمت[2] آن، در هر دو صورت، خالى از وجه نيست.
[1] ( 2). آية اللَّه بهجت: حنا بستن اگر براى زينت باشد جواز آن مورد تأمل است.( مناسك شيخ، ص 8).
آيات عظام تبريزى، خويى، مكارم: حنا بستن در صورتى كه زينت گفته شود بر محرم حرام است.
آية اللَّه خامنه اى و آيةاللَّه سيستانى: احتياط واجب آن است كه فرد محرم از استعمال حنا و رنگ مو- اگر زينت به شمار آيد- بلكه از هر چيزى كه زينت محسوب مىشود، اجتناب كند.
[2] ( 3). آية اللَّه فاضل: حرمت محلّ اشكال است.
411- اگر قبل از احرام حنا ببندد، چه بهقصد زينت باشد يا نباشد و چه اثرش تا زمان احرام بماند يا نماند، مانع ندارد، ولى احتياط خوب است.[1]
[1] ( 4). آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: در صورتى كه اثرش تا حال احرام باقى مىماند بنابر احتياط بايد خوددارى كند( مناسك فارسى، ص 41) و در مناسك عربى، ص 91، مطابق متن فرمودهاند: اگر اثرش تا زمان احرام بماند بهتر است قبل از احرام حنا نبندد.
آية اللَّه مكارم: اگر قصدش ادامه زينت براى حال احرام باشد اشكال دارد.
حنا و انگشتر كفّاره ندارد
412- انگشتر به دست كردن و حنا بستن، كفّاره ندارد.[1]
[1] ( 5). آية اللَّه تبريزى: بنابر احتياط استحبابى كفّارهاش يك گوسفند است.( مناسك، مسأله 254).
آية اللَّه خويى: بلكه زينت نمودن به هر چيز باشد بر محرم حرام است و كفّارهاش بنابر احتياط يك گوسفند است.( مناسك، مسأله 254).
منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.