وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حكم خلوت كردن زن و مرد نامحرم در اتاق

پرسش. آيا خلوت كردن دو نفر نامحرم در يك مكان جايز است؟

2

حكم خلوت كردن زن و مرد نامحرم در اتاق

فهرست این نوشتار:

حكم خلوت كردن زن و مرد نامحرم در اتاق

حديث: با زنِ نامحرم در يك اتاق خلوت نكنيد كه امرى است بسيار خطرناك و ممكن است شما را به گناه و انحراف بكشد. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: «هركس كه به خدا و معاد ايمان دارد نبايد در جايى بيتوته كند كه صداى زن نامحرم را بشنود.(1)» 
اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: «مرد نبايد با زن نامحرم خلوت كند، زيرا در چنين حالى شيطان سومين نفر خواهد بود.(2)» . به نظر من بهتر است دو جوان و دو پسر هم در يك اتاق. خلوت نكنند مگر اين كه كاملاً مطمئن باشند كه تحت تأثير القائات شيطان قرار نمى گيرند.

  • 1 . وسائل الشيعه ، ج 14، ص 134: «من كان يؤمن باللّه و اليوم الآخر فلا يبيت فى موضع يسمع نفس امرأة ليست له بمحرم».
  • 2 . مستدرك الوسائل ، ج 2، ص 553: «لا يخلوا بامرأة رجل فما من رجل خلا بامرأة الاّ كان الشيطان ثالثهما». جوان و همسر گزینی(انتخاب همسر) ، آيت الله مكارم شيرازي.

خلوت زن و مرد

پرسش 98. آيا خلوت كردن دو نفر نامحرم در يك مكان جايز است؟ به طور مثال آيا دختر و پسرى كه مى خواهند با يكديگر ازدواج كنند، مى توانند در اتاق دربسته و خلوت با يكديگر در مورد مسائل آينده صحبت كنند؟

آيات عظام امام، خامنه اى و نورى: اگر كسى نمى تواند وارد آن مكان شود و آنان بترسند كه به حرام بيفتند، ماندنشان در آنجا حرام است.

آيات عظام بهجت، سيستانى و وحيد: اگر احتمال فساد برود، ماندن آنها در آنجا حرام است؛ هر چند طورى باشد كه كس ديگر بتواند وارد شود.[2]

آيات عظام تبريزى و فاضل: اگر كسى نمى تواند وارد آن مكان شود؛ در صورتى كه احتمال فساد برود، ماندنشان در آنجا حرام است.[3]

آيه اللّه  صافى: اگر كسى نمى تواند وارد آن مكان شود، ماندن آنان در آنجا حرام است؛ هر چند احتمال فساد ندهند و به گفت وگوهاى علمى و ضرورى مانند آن بپردازند.[4]

آيه اللّه  مكارم: اگر كسى نمى تواند وارد آن مكان شود، بنابر احتياط واجب ماندن آنان در آنجا حرام است؛ هر چند احتمال فساد ندهند و به گفت وگوهاى علمى و ضرورى و مانند آن بپردازند.[5]-[; حتّى اگر در آنجا نماز بخوانند نماز آنها اشکال دارد.]

پرسش 99. تنها بودن زن و مرد نامحرم در برخى مكان هاى عمومى (مانند كتابخانه ها و وسايل نقليه) چه حكمى دارد؟

همه مراجع: اگر احتمال فساد ندهند، ماندنشان در آنجا اشكال ندارد.[6]

تبصره. در مكان هاى ياد شده، نوعا تردد انجام مى گيرد.

ارتباط شغلى

پرسش 100. آيا ارتباط صميمى بين دختر و پسر در هنگام همكارى و يا ميهمانى، اشكال دارد؟

همه مراجع (به جز بهجت و صافى): دوستى بين دختر و پسر جايز نيست؛ چون ترس افتادن به گناه در ميان است. اما ارتباط شغلى اگر باعث مفسده نشود و موازين شرع در آن رعايت گردد، اشكال ندارد.[7]

آيات عظام بهجت و صافى: آرى، جايز نيست.[8]

پرسش 101. كار كردن در محيطى كه يك مرد و زن وجود دارد و گاهى در بسته و باز مى شود، چه حكمى دارد؟

همه مراجع: اگر به هيچ وجه احتمال فساد ندهند، اشكال ندارد.[9]

تبصره. ميان فقيهان اختلاف نظر است كه آيا صرف اجتماع زن و مرد نامحرم، در مكان خلوت ـ به طورى كه كس ديگرى وارد نشود ـ حرام است يا آنكه در كنار آن شرط ديگرى (احتمال ارتكاب فساد) نيز لازم است؟ بسيارى از آنان قيد دوم را لازم شمرده اند؛ ولى همگى در اين اتفاق دارند كه اگر در آن محيط تردد و رفت و آمد است؛ ولى باز احتمال فساد وجود دارد؛ در اين صورت ماندنشان در آنجا جايز نيست. البته به طور معمول اگر در باز و بسته مى شود و رفت و آمد انجام مى شود، احتمال فساد كم مى باشد.

  • [1]. توضيح المسائل مراجع، م 2445؛ نورى، توضيح المسائل، م 2441 و خامنه اى، استفتاء، س 627.
  • [2]. توضيح المسائل مراجع، م2445؛ وحيد، توضيح المسائل، م2454؛ دفتر: بهجت.
  • [3]. توضيح المسائل مراجع، م2445.
  • [4]. توضيح المسائل مراجع، م 2445.
  • [5]. توضيح المسائل مراجع، م 2445.
  • [6]. توضيح المسائل مراجع، م2445؛ نورى، توضيح المسائل، م2441؛ وحيد، توضيح المسائل، م2454 و خامنه اى، استفتاء، س 639 و 627.
  • [7]. با استفاده از منابعى كه در عنوان «دوست داشتن جنس مخالف» آمده است.
  • [8]. دفتر: بهجت و صافى.
  • [9]. توضيح المسائل مراجع، م2445؛ نورى، توضيح المسائل، م2441؛ وحيد، توضيح المسائل، م2454 و خامنه اى، استفتاء، س 639 و 627.(احكام نگاه و پوشش، پرسمان).

[خلوت زن و مرد]

مسأله 2445 اگر مرد و زن نامحرم در محل ّ خلوتی باشند که کسی در آنجا نباشد و دیگری هم نمی‌تواند وارد شود (1)، چنانچه بترسند که به حرام بیفتند باید از آنجا بیرون بروند (2).

این مسأله، در رساله آیت اللّه (بهجت) نیست.

(1) (اراکی)، (گلپایگانی)، (صافی): حرام است، چه به ذکر خدا مشغول باشند یا به صحبت دیگر، خواب باشند یا بیدار ((گلپایگانی)، (صافی): و نمازشان هم در آنجا صحیح نیست) ولی اگر طوری باشد که کسی دیگر بتواند وارد شود، یا بچه‌ای که خوب و بد را می‌فهمد در آنجا باشد اشکال ندارد. (2) (نوری): و نمازشان در آنجا صحیح نیست، ولی اگر طوری باشد که کسی دیگر بتواند وارد شود، یا بچه‌ای که خوب و بد را می‌فهمد در آنجا باشد اشکال ندارد.

(خوئی)، (تبریزی)، (فاضل): مسأله ماندن مرد و زن نامحرم در محل ّ خلوتی که کسی در آنجا نیست و دیگری هم نمی‌تواند وارد شود در صورتی که احتمال فساد برود جایز نیست، ولی اگر طوری باشد که کس دیگر بتواند وارد شود، یا بچه‌ای که خوب و بد را می‌فهمد، در آنجا باشد یا احتمال فساد نرود اشکال ندارد.

(زنجانی): مسأله ماندن مرد و زن نامحرم در محل ّ خلوتی که خطر ارتکاب حرام باشد حرام است.

(مکارم): مسأله احتیاط واجب آن است که مرد و زن نامحرم در محل ّ خلوتی که کسی در آنجا نیست و دیگری هم نمی‌تواند وارد شود، نمانند حتی اگر در آنجا نماز بخوانند نماز آنها اشکال دارد.

(سیستانی): مسأله ماندن مرد و زن نامحرم در محل ّ خلوتی که کسی در آنجا نیست در صورتی که احتمال فساد برود حرام است، هر چند طوری باشد که کس دیگر بتواند وارد شود، ولی اگر احتمال فساد نرود اشکال ندارد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

خلوت با نامحرم
360. اگر مرد و زن نامحرم در محل خلوتى باشند كه كسى در آنجا نباشد و ديگرى هم نمى‌تواند وارد شود، چنانچه بترسند كه به حرام بيفتند بايد از آنجا بيرون بروند.

خلوت زن و مرد

سؤال۳: با توجه به اینکه بودن مرد و زن نامحرم در جای خلوت، اشکال دارد، آیا این حکم شامل ماشین و مکان هایی که شیشه ای است و دیگران آنان را می بینند اما صدای آنان را نمی شنوند هم می شود؟

جواب: اگر مفسده ای نداشته باشد و خوف گناه نباشد، فی نفسه اشکالی ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

سؤال 132. خلوت با نامحرم چه حکمى دارد؟

جواب: احتیاط واجب آن است که مرد و زن نامحرم در محلّ خلوتى که کسى در آنجا نیست و دیگرى هم نمى تواند وارد شود، نمانند; حتّى اگر در آنجا نماز بخوانند نماز آنها اشکال دارد.

سؤال 133. محدوده خلوت با اجنبیه چیست؟ اگر شخصى مطمئن باشد که در خلوت با اجنبیه به گناه نمى افتد، باز هم این کار اشکال دارد؟

جواب: اگر در مکانى هستند که معمولاً هیچ کس رفت و آمد نمى کند، خلوت با اجنبیه محسوب مى شود. و خلوت با اجنبیه، حتّى اگر فکر مى کنند به حرام نمى افتند، اشکال دارد.

سؤال 134. آیا خلوت با زن نامحرم اگر چه مطمئن باشد مرتکب حرام نمى شود جایز است؟ محدوده خلوت اجنبیه چیست؟

جواب: اگر در مکانى هستند که معمولاً هیچ کس رفت و آمد نمى کند، خلوت با زن نامحرم محسوب مى شود و خلوت با اجنبیه اشکال دارد حتّى اگر فکر مى کنند به حرام نمى افتند. احکام خانواده در پرتو فقه اسلامى.

سؤال 104 ـ در بسیارى از موارد مجبور هستم در اطاق ویزیت براى چند دقیقه با بیمار غیر همجنس تنها باشم، تا به راحتى مشکلات خود را بیان کند. آیا این کار خلوت با اجنبیّه محسوب شده و حرام است؟

جواب: چنانچه درب اطاق قفل نباشد، خلوت با اجنبیّه صدق نمى کند.
 

سؤال 105 ـ در پاره اى از اوقات جز من و منشى ام کس دیگرى در مطب نیست. آیا مى توانم او را عقد موقّت کنم، تا مرتکب گناه خلوت با اجنبیّه نشوم؟

جواب: با رعایت شرایط شرعیّه ـ از جمله اینکه در صورت باکره بودن با رضایت پدر دختر باشد ـ اشکالى ندارد. در ضمن توجّه داشته باشید که این امر عوارض و آثار نامطلوب جنبى نداشته باشد. البتّه در صورتى که درِ مطب از داخل قفل نباشد و هرکس بتواند وارد شود، خلوت با اجنبیّه صدق نمى کند. رساله احکام پزشکی

دلیل روایی حکم خلوت کردن زن و مرد نامحرم 

پرسش :مستدعی است دلیل روایی مسئله ذیل را بفرمایید.
بودن مرد با زن نامحرم در جای خلوت که دیگری نمی تواند به آنجا وارد شود اشکال دارد و احتیاط واجب ترک آن است.

پاسخ :کتاب وسایل الشیعه، جلد 14، صفحه 131، باب 99.

حضور زن و مرد نامحرم در اتاق دربسته مونتاژ فیلم [احکام اصناف و مشاغل ]

پرسش : وجود يك زن و مرد نامحرم به هنگام بازنگرى فيلم و مونتاژ، در يك اتاق خلوت و دربسته كه چندين ساعت به طول مىكشد و كسى حق ورود ندارد، چه حكمى دارد؟
پاسخ : جایز نیست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی مكارم شيرازي .


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۸۷۵ ـ بودن مرد و زن نامحرم در خلوت اگر احتمال وقوع در معصیت را بدهند، حرام است، و احتیاط مستحب آن است که در آنجا نماز نخوانند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی سيستاني.


حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احكام نگاه و ارتباط با نامحرم 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. فردین هاشمی می گوید

    با سلام مسافرت زن و مرد متاهل که به هم نامحرم هستند در ماشینی که فقط همان دو نفر هستند چه حکمی دارد آ یا جایز هست یا خیر؟ ممنونم.

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      گاهی مسافت های درون شهری هست و گاهی بیرون شهر، بدیهی است که امکان مفسده در این مسیر در طول روز و شب زیاد هست، با وجود امکان مفسده برای هر دو نفر نباید به این نحو مسافرت کنند و جایز نیست. از زمینه گناه باید دوری کرد و بهتر آنست که همراه دیگر کنار آنها باشد یا از وسایل نقلیه عمومی استفاده شود.
      وفقکم الله لکل الخیر