وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حق طلاق مرد

0

حق طلاق مرد

فهرست این نوشتار:

اسلام حق اولیه طلاق را به مرد داده است، اگر مرد بخواهد خلاف عدل و انصاف عمل کند و نخواهد طلاق بدهد و یا در زندگی به همسر خود ظلم و جفا نماید، حاکم شرع حق دارد طلاق را به زن بدهد. 

حق طلاق

پرسش 226 . چرا اسلام حق طلاق را در اختيار مرد قرار داده است؟

دليل اينكه حق طلاق به مرد داده شده، اين است كه زندگى جمعى نياز به مدير دارد. اسلام نيز كسى را كه كمتر در مقابل عواطف و احساسات، تحت تأثير قرار مى گيرد و از نظر مديريت جمعى قوى تر است، به عنوان مسئول اداره زندگى مشترك معرفى و هزينه اداره اين زندگى را بر او واجب كرده است. تصميم گيرى در مورد انحلال آن را نيز در مرحله نخست به او سپرده است. مسئله طلاق و جدايى به چند صورت قابل تصور است:

1. حق طلاق منحصرا در دست مرد باشد.

2. حق طلاق منحصرا در دست زن باشد.

3. زن و مرد هر يك به طور استقلالى و در عرض يكديگر، اين حق را دارا باشند.

4. اين حق به دست هر دو به صورت اشتراكى (با توافق طرفين) باشد.

5. حق طلاقى وجود نداشته باشد.

6. حق طلاق در ابتدا به دست مرد باشد؛ ولى براى زن نيز در موارد لزوم ساز و كارهاى مناسبى مشخص شده باشد.

فرض نخست براى زن بن بست آفرين است و در مواردى كه نياز جدى به طلاق دارد، از اين مسئله محروم مى شود.

فرض دوم با توجه به احساسات شديد و هيجانى خانم ها، علاوه بر اينكه آمار طلاق را در موارد غيرضرورى بالا مى برد (زيرا از نظر آمار غالبا خانم ها تقاضاى طلاق را دارند)، باعث كاهش ازدواج و سستى كانون خانواده مى شود، چرا كه موجب سلب اعتماد مرد از زن شده و محبت زن را در دل مرد كاهش مى دهد.

فرض سوم، آمار طلاق را بالا خواهد بُرد و اين مسئله در بعضى از كشورهاى غربى تجربه شده است.

فرض چهارم نيز معقول نيست و منافات با حكمت جعل قانون طلاق دارد؛ زيرا ممكن است يك نفر خواستار طلاق و ديگرى طالب عدم آن باشد و در اين صورت سدى در برابر آن ايجاد مى شود. البته طلاق براساس توافق در اسلام پذيرفته شده است، اما آنچه مشكل آفرين است، انحصار تحقق طلاق براساس توافق است.

فرض پنجم صحيح نيست؛ چرا كه گاهى جدايى و گسستن اين رابطه، به صلاح طرفين است.

در نتيجه بهترين فرض صورت ششم است؛ زيرا از طرفى جلوى گسترش بى رويه طلاق را مى گيرد و از طرف ديگر مانع ضايع شدن حقوق خانم ها مى گردد. از جمله سازوكارهاى پيش بينى شده در اين روش، طلاق وكالتى، طلاق قضايى و طلاق توافقى است. بنابراين چنين نيست كه راه به كلى براى زن بسته باشد.[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][1].

  • [1]. ر.ك:پرسش ها و پاسخ ها دفتر هفتم، ص327 و سيد على، كمالى، قرآن و مقام زن، ص 174ـ171.(احكام ازدواج،پرسمان).

 

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

معلقه گذاشتن زوجه و امتناع از طلاق [متفرقه طلاق]

پرسش : حکم مردى که به تعهّدات خویش در رابطه با همسرش عمل نمى کند و حاضر به طلاق اونیز نمى باشد چیست؟
پاسخ : آن مرد باید به تعهدات خود عمل کند و اگر زوجه را معلّقه گذارده و حاضر نیست به وظایف شرعی خود درباره آن زن عمل کند، حاکم شرع او را ملزم به طلاق و در صورتی که طلاق ندهد حاکم شرع می تواند به درخواست زن او را مطلّقه سازد.

رد درخواست طلاق بی دلیل زوج توسط محاکم [متفرقه طلاق]

پرسش : با توجّه به اطلاق مادّه 1133 قانون مدنى که مى گوید: «مرد هر وقت بخواهد، مى تواند همسر خود را طلاق دهد.» بعضى از محاکم همان طور که طلاق بى دلیل زوجه را رد مى کنند، در مورد در خواست زوج نیز همین حکم را صادر مى نمایند. آیا این مطلب با اختیارات مطلق زوج طبق روایت مشهور نبوى «اَلطَّلاقُ بِیَدِ مَنْ اَخَذَ بِالسّاقِ» منافات ندارد؟
پاسخ : مطابق عنوان اوّلى اختیار طلاق به دست زوج است; هر زمان که بخواهد. ولى با توجّه به عناوین ثانویّه، که برگرفته از شرایط خاصّ اجتماعى امروز است، حاکم شرع مى تواند اجازه طلاق مرد را به مواردى موکول کند که عذر موجّهى داشته باشد.

استفاده از حق طلاق برای تهدید زن [متفرقه طلاق]

پرسش : اگر زوج، زوجه را تهدید به استفاده از حقّ طلاق کند، مثلا به زوجه اش بگوید: «یا منزل شخصى ات را ملک من کن، یا تو را طلاق مى دهم.» و زن براى جلوگیرى از طلاق ملک را به نام شوهر بزند، آیا اکراه صدق مى کند؟ حکم این انتقال چیست؟
پاسخ : آرى عرفاً مصداق اکراه است.

اجرای طلاق توسط ولی صغیر [متفرقه طلاق]

پرسش : پدرى دختر نابالغش را به عقد نکاح یک پسر بچه درآورده است، الآن دختر 17 ساله است در حالى که پسر 13 ساله است و از نظر جسمانى خیلى کوچک به نظر مى رسد، دختر پدر را از دست داده و یتیم شده و حاضر نیست با آن بچه ازدواج کند، زیرا نمى تواند منتظر بزرگ شدن او باشد. با توجّه به مطالب فوق از حضرت عالى تفاضا داریم اگر شرع مقدّس اسلام اجازه دهد حکم فرمایید دختر مذکور با برادر بزرگ آن پسر بچه ازدواج کند که خود دختر هم راضى است.
پاسخ : هرگاه اجراى عقد مذبور از اوّل به مصلحت دختر صغیر نبوده، اصل عقد باطل است و اگر فرضاً مصلحت بوده ولى الآن در انتظار ماندن آن دختر بیش از این موجب عسر و حرج شدید است ولىّ پسر مى تواند صیغه طلاق آن دختر را اجرا کند و بعد با هر کس خواست ازدواج کند.استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.

 

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احکام ازدواج 

ویژه نامه احکام زن و شوهر

نحوه خواندن صیغه ازدواج دائم (متن+ترجمه)

نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت(متن+ترجمه)



کلید: حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد  حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مردحق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد حق طلاق مرد [/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.