وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

عده وفات شوهر چقدر است

 زنی که شوهرش فوت کرده است، باید از زمانی که از فوت شوهر مطلع می شود به مدت «چهار ماه و ده روز» عده نگه دارد؛ اما اگر باردار باشد ـ و در مدت چهار ماه و ده روز وضع حمل نکند، عده او تا زمان وضع حمل ادامه دارد.

0

عده وفات شوهر چقدر است

فهرست این نوشتار:

عده وفات شوهر چقدر است

1-زنى که همسرش از دنیا رفته باید چهار ماه و ده روز عدّه نگه دارد، خواه ازدواج دائم باشد یا موقّت، شوهرش با او نزدیکى کرده باشد یا نه؛ حتّى زن یائسه نیز باید عدّه وفات نگه دارد. یعنی نباید با مرد دیگری عقد و ازدواج کند، چون سبب بطلان عقد بین آن دو می شود. عده زن باردار با وضع حمل اوست، به شرطی که بیش از چهار ماه و ده روز باشد.

2-زنی که در عدّه وفات میباشد حرام است لباسی که زینت است بپوشد و سرمه بکشد، و همچنین کارهای دیگری که زینت حساب می‌شود بر او حرام میباشد، ولی بیرون رفتن از خانه حرام نیست. (اینجا کلیک کنید).

عده وفات

پرسش 217 . عده زنى كه شوهرش از دنيا رفته، چقدر است؟

همه مراجع: بايد چهار ماه و ده روز عده نگه دارد؛ خواه ازدواج دائم باشد يا موقت؛ شوهرش با او نزديكى كرده باشد يا نه. حتى زن يائسه نيز بايد عده وفات نگه دارد و اگر باردار است، بايد تا هنگام وضع حمل عده نگه دارد. اگر پيش از گذشتن چهار ماه و ده روز، فرزندش به دنيا آيد، بايد تا چهار ماه و ده روز از مرگ شوهر، عده را ادامه دهد.

  • [1]. توضيح المسائل مراجع، م 2517 و وحيد، توضيح المسائل، م 2581.(احكام ازدواج،پرسمان).

 

رساله توضيح المسائل زن و شوهر

عِدّه زنی که شوهرش مرده

[مسأله 2517]

مسأله 2517 زنی که شوهرش مرده (1) اگر آبستن نباشد (2) باید تا چهار ماه (3) و ده روز عدّه نگه دارد یعنی از شوهر کردن خودداری نماید اگر چه یائسه یا صیغه باشد (4) یا شوهرش با او نزدیکی نکرده باشد (5)، و اگر آبستن باشد، باید تا موقع زاییدن عدّه نگه دارد، ولی اگر پیش از گذشتن چهار ماه و ده روز، بچه اش به دنیا آید، باید تا چهار ماه و ده روز از مرگ شوهرش صبر کند و این عدّه را «عدّه وفات » می گویند.

(1) (خوئی )، (تبریزی ): در صورتی که آزاد است ..

(2) [عبارت «اگر آبستن نباشد» در رساله آیت اللّه (بهجت ) نیست ]

(3) (سیستانی ): چهار ماه قمری ..

(4) (بهجت ): یا نُه سالش تمام نشده باشد .. (خوئی ): اگر چه یائسه یا صغیره باشد ..

(اراکی )، (فاضل ): اگر چه صغیره و یا یائسه یا صیغه باشد ..

(سیستانی ): اگر چه صغیره یا یائسه یا مُتعه یا کافره یا مطلّقه رجعیه در حال عدّه باشد ..

(5) (سیستانی ): حتی اگر شوهر، طفل یا دیوانه باشد ..

(زنجانی ): اگر چه صیغه باشد یا از زنهایی باشد که عدّه ندارند ..

(مکارم ): زنی که همسرش از دنیا رفته ، باید چهار ماه و ده روز عدّه نگه دارد، خواه ازدواج دائم باشد یا موقّت ، شوهرش با او نزدیکی کرده باشد یا نه ، حتی زن یائسه نیز باید عدّه وفات نگه دارد ..

[مسأله 2520]

مسأله 2520 ابتدای عده وفات (1) از موقعی است که زن از مرگ شوهر مطلع شود (2)

(1) (خوئی )، (فاضل )، (تبریزی )، (سیستانی ): در صورتی که شوهر زن ، غائب یا در حُکم غائب باشد ..

(مکارم ): در صورتی که شوهر غائب باشد و فوت کند ..

(2) (سیستانی ): نه از زمان مرگ شوهر؛ ولی این حکم در زنی که به سن بلوغ نرسیده و یا دیوانه می باشد محل ّ اشکال است و رعایت احتیاط، واجب است .

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه ای
مطابق نظر آيت الله خامنه ای

عده وفات

زنی که شوهرش فوت کرده است، باید از زمانی که از فوت شوهر مطلع می شود به مدت «چهار ماه و ده روز» عده نگه دارد؛ اما اگر باردار باشد ـ و در مدت چهار ماه و ده روز وضع حمل نکند، عده او تا زمان وضع حمل ادامه دارد.

حکم عده وفات در مورد هر زنی که شوهرش فوت کرده، جاری است، بنابراین ازدواج دائم باشد یا موقت، زن یائسه باشد یا خیر، با شوهر آمیزش داشته است یا خیر، تفاوت نمی کند. در مدتی که زن در عده وفات است، زینت و آرایش به گونه ای که برای شوهر یا در وقت های خاص مانند عید و عروسی زینت می کنند، جایز نیست، ولی نظافت بدن و لباس و شانه كردن مو، اشكال ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

مسأله ـ زنى که همسرش از دنیا رفته باید چهار ماه و ده روز عدّه نگه دارد، خواه ازدواج دائم باشد یا موقّت، شوهرش با او نزدیکى کرده باشد یا نه؛ حتّى زن یائسه نیز باید عدّه وفات نگه دارد، و اگر باردار است باید تا هنگام وضع حمل عدّه نگه دارد؛ ولى اگر پیش از گذشتن چهار ماه و ده روز فرزندش به دنیا آید، باید تا چهار ماه و ده روز بعد از مرگ شوهر عدّه را ادامه دهد.
مسأله ـ هرگاه زن یقین کند همسرش از دنیا رفته و عدّه وفات نگه دارد، و سپس شوهر کند، چنانکه معلوم شود شوهر او بعد مرده است، باید از شوهر دوم جدا شود و احتیاط واجب آن است که اگر باردار است به مقدارى که در عدّه طلاق گفته شد براى شوهر دوم عدّه طلاق نگه دارد، و بعد از آن براى شوهر اوّل چهار ماه و ده روز عدّه وفات نگه دارد، و اگر باردار نیست براى شوهر اوّل عدّه وفات نگه دارد، و بعد براى شوهر دوم عدّه طلاق.
مسأله ـ ابتداى عدّه وفات، در صورتى که شوهر غایب باشد و فوت کند، از موقعى است که زن از مرگ شوهر با خبر مى‌شود.
مسأله ـ هرگاه زن بگوید: «عدّه من تمام شده است». از او قبول مى‌شود، به شرط آن که مورد اتّهام نباشد، بلکه احتیاط واجب آن است که مورد وثوق باشد.
سؤال ـ آیا زنى که از شوهر خود طلاق خلع گرفته، و شوهرش قبل از پایان یافتن عدّه طلاق از دنیا رفته، عدّه وفات نیز دارد؟
جواب : در این گونه موارد که طلاق، طلاق بائن است، عدّه وفات ندارد؛ هر چند احتیاط بهتر است.
سؤال ـ شخصى زنى را در عدّه وفات عقد نموده، و پس از پایان عدّه عروسى مى‌کنند، در حالى که زوجین جاهل به حرمتِ ازدواجِ در عدّه بوده‌اند، لطفآ بفرمائید :
الف) آیا حرمت ابدى براى آنها ثابت است، یا فقط عقد باطل مى‌باشد؟
ب) در صورتى که حرمت ابدى نباشد و بخواهند عقد جدید بخوانند، آیا براى همسر دوم عدّه لازم است؟
ج) آیا باید عدّه وفات را براى همسر اوّل به انجام برساند؟
جواب : عقد ازدواج باطل است، ولى حرمت ابدى نمى‌آورد، و آن مرد مى‌تواند مجدّدآ با آن زن صیغه عقد را جارى کند، ولى اگر زن بخواهد با شخص سومى ازدواج کند، باید عدّه وطى به شبهه تمام شود.
سؤال ـ مردى زوجه‌اش را طلاق مى‌دهد، و پیش از تمام شدن مدّت عدّه، فوت مى‌کند. آیا زوجه باید عدّه وفات نگه دارد، یا همان عدّه طلاق را تمام کند؟ آیا در این مسأله فرقى میان طلاق رجعى و بائن، یا طلاق حامله وغیر حامله وجود دارد؟
جواب : اگر عدّه رجعى بوده، نگه داشتن عدّه وفات لازم است. ولى در عدّه بائن، تکمیل همان عدّه کافى است.

سؤال ـ حدود 15 سال پیش از شوهر اوّلم طلاق گرفتم، و پس از حدود یک سال با مرد دیگرى مجدّدآ ازدواج کردم. پنج ماه پس از ازدواج دوّم، شوهر سابقم فوت نمود. اکنون بعد از گذشت حدود 14 سال متوجّه شدم که طلاق اوّلم باطل بوده، و به همین دلیل از شوهر دوّمم جدا شدم. آیا بنده، که یائسه نیز مى‌باشم، باید بعد از 14 سال براى شوهر اوّلم عدّه وفات نگه دارم؟
جواب : هرگاه تازه از فوت او آگاه شده باشید باید عدّه نگه دارید، ولى اگر قبلا از فوت او با خبر شده‌اید، و مدّت چهارماه و ده روز گذشته، عدّه منقضى شده است. > احکام بانوان (جدید) > عدّه زنى که شوهرش مرده.

ازدواج در عدّه بدون دخول [عدّه طلاق]

پرسش : اگر زنی قبل از آنکه عدّه اش تمام شود با مرد دیگری ازدواج موقت نماید در حالی که دخول محقق نشود و لذت های دیگر را از یکدیگر ببرند، آیا در این صورت نیز زنا کرده اند و بر یکدیگر حرام ابدی می شوند؟
پاسخ : این کار حرام و گناه بوده ولی با توجه به اینکه دخول صورت نگرفته به یکدیگر حرام ابد نمی شوند.

زنی که در عدّه وفات با مرد دیگری ازدواج کرده [عدّه وفات]

پرسش : زنی در عده وفات بوده و از روی ندانستن مسئله ازدواج کرده است. حال پس از سه سال متوجه مسئله شده درحالیکه از این ازدواج فرزندی هم دارد. وظیفه ی ایشان چیست؟
پاسخ : اگر صیغه عقد را خودشان خوانده اند به یکدیگر حرام ابد هستند و باید از هم جدا شوند و اگر خودشان نخوانده اند باید از نو صیغه عقد را بخوانند و اشکالی ندارد.

عدم آگاهی از حرمت ازدواج در عدّه [عدّه طلاق]

پرسش : آیا می توانم در مورد مسئله شخصی که به احکام عدّه آشنا نبوده و در این دوران ازدواج کرده به شما مرجع عالیقدر رجوع کنم؟
پاسخ : مانعی ندارد ولی اگر صیغه عقد را خودشان خوانده باشند و آمیزش حاصل شده باشد راهی برای ازدواج آنان با هم وجود ندارد.

عهد به عدم ازدواج بعد از فوت همسر [عدّه وفات]

پرسش : زنى که شوهرش مرده و خودش هم جوان است (مثلا 30 ساله است) به خاطر فوت شوهرش بیشتر از متعارف ترک زینت مى کند، حتّى نظافت هم به اندازه عرف نمى کند و ازدواج را نیز ترک کرده است و اگر کسى براى خواستگارى بیاید مى گوید: من با شوهرم عهد کرده ام دیگر ازدواج نکنم و بین ما شرط شده که هر کس جلوتر مُرد، دیگرى ازدواج نکند، آیا این کار درست است و شرط آنها واجب العمل است؟
پاسخ : حداد به معناى ترک زینت در ایّام عدّه وفات لازم است، ولى ترک زینت، به معناى ترک نظافت نیست و شرط مزبور اعتبارى ندارد و سزاوار است آن زن بعد از گذشتن عدّه ازدواج کند.

استفاده از گردنبند در زمان عده وفات [عدّه وفات]

پرسش : اگر خانمی در عده شوهر قرار گیرد و از قبل از مرگ شوهر گردنبندی به طور معمول به گردن داشته باشد آیا بعد از مرگ همسر می بایست که گردنبند رو باز کند یا خیر؟
پاسخ : احتیاط آن است که آن را باز کند.

اصلاح صورت برای زنی که در ایام عده وفات است [عدّه وفات]
پرسش : با سلام
آیا اصلاح صورت جزء زینتهای ممنوع زن در زمان عده همسر فوت شده اش است؟
پاسخ : احتیاط واجب آن است که از اصلاح صورت بپرهیزید

فوت کردن زوج پیش از اتمام عده طلاق [عدّه وفات]

پرسش : مردى زوجه اش را طلاق مى دهد، و پیش از تمام شدن مدّت عدّه فوت مى کند. آیا زوجه باید عدّه وفات نگه دارد، یا همان عدّه طلاق را تمام کند؟ آیا در این مسأله فرقى میان طلاق رجعى و بائن، یا طلاق حامله و غیر حامله وجود دارد؟
پاسخ : اگر عدّه رجعى بوده، نگه داشتن عدّه وفات لازم است. ولى در عدّه باین، تکمیل همان عدّه کافى است.

زمان شروع عده وفات [عدّه وفات]

پرسش : حدود 15 سال پیش از شوهر اوّلم طلاق گرفتم، و پس از حدود یک سال با مرد دیگرى مجدّداً ازدواج کردم. پنج ماه پس از ازدواج دوّم، شوهر سابقم فوت نمود. اکنون بعد از گذشت حدود 14 سال متوجّه شدم که طلاق اوّلم باطل بوده، و به همین دلیل از شوهر دوّمم جدا شدم. آیا بنده، که یائسه نیز مى باشم، باید بعد از 14 سال براى شوهر اوّلم عدّه وفات نگه دارم؟
پاسخ : هرگاه تازه از فوت او آگاه شده باشید باید عدّه نگه دارید، ولى اگر قبلا از فوت او با خبر شده اید، و مدّت چهار ماه و ده روز گذشته باشد، عدّه منقضى شده است.

عقد در عده وفات [عدّه وفات]

پرسش : چنانچه زنى را در عدّه وفات عقد نمایند و بعد از حدود پانزده روز که عدّه تمام شده، عروسى نمایند و زفاف به عمل آید یعنى عقد در عدّه و دخول در خارج عدّه بوده و زوجین هم جاهل به مسأله و حرمت ازدواج در عدّه بوده اند، لطفاً بفرمایید: آیا حرمت ابدى براى آنها ثابت شده یا فقط عقد باطل است؟ و آیا عدّه وفات را براى همسر اوّل باید تمام کند یا خیر؟ و به فرض این که عقد باطل شده و بخواهند عقد جدید بخوانند آیا باید براى همسر دوّم عدّه نگهدارد؟
پاسخ : عقد ازدواج باطل است ولى حرمت ابدى نمى آورد و عدّه نسبت به وطى به شبههدر مورد شوهر دوّم باید تمام شود و بعد مى تواند با شخص دیگرى ازدواج کند ولى ازدواج او با همسر دوّم نیاز به عدّه وطى به شبهه ندارد. استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

عدّه زنی که شوهرش مرده

مسأله ۲۵۳۵ ـ زنی که شوهرش مرده است، اگر آبستن نباشد باید تا چهار ماه قمری و ده روز عدّه نگهدارد، یعنی: از شوهر کردن خودداری نماید، اگرچه صغیره یا یائسه، یا متعه، یا کافره، یا مطلّقه رجعیه در حال عدّه باشد، یا شوهرش با او نزدیکی نکرده باشد، حتی اگر شوهر طفل یا دیوانه باشد. و اگر آبستن باشد، باید تا موقع زائیدن عدّه نگهدارد، ولی اگر پیش از گذشتن چهار ماه و ده روز، بچه‌ای به دنیا آید، باید تا چهار ماه و ده روز از مرگ شوهرش صبر کند، و این عدّه را «عدّه وفات» میگویند.

مسأله ۲۵۳۶ ـ زنی که در عدّه وفات میباشد حرام است لباسی که زینت است بپوشد و سرمه بکشد، و همچنین کارهای دیگری که زینت حساب می‌شود بر او حرام میباشد، ولی بیرون رفتن از خانه حرام نیست.

مسأله ۲۵۳۷ ـ اگر زن یقین کند که شوهرش مرده و بعد از تمام شدن عدّه وفات شوهر کند، چنانچه معلوم شود او بعداً مرده است، و عقد دوّم در زمان حیات شوهر اوّل، یا عدّه وفات واقعی او بوده است، باید از شوهر دوّم جدا شود، ـ و بنا بر احتیاط واجب ـ دو عدّه نگهدارد، پس در صورتی که از شوهر دوّم آبستن باشد تا مقدار زائیدن برای شوهر دوّم عدّه وطی شبهه ـ که مانند عده طلاق است ـ و بعد برای شوهر اوّل عدّه وفات نگهدارد، یا عدّه سابق را تکمیل نماید؛ و اگر آبستن نباشد اگر مرگ شوهر اوّل قبل از نزدیکی شوهر دوّم بوده است ابتداءً عدّه وفات نگهدارد و سپس عدّه وطی شبهه، و اگر نزدیکی قبل از وفات بوده است عدّه آن مقدم است.

مسأله ۲۵۳۸ ـ ابتدای عدّه وفات در صورتی که شوهر زن غائب یا در حکم غائب باشد، از موقعی است که زن از مرگ شوهر مطلع شود، نه از زمان مرگ شوهر، ولی این حکم در زنی که به سن بلوغ نرسیده، و یا دیوانه میباشد. محل اشکال است، و رعایت احتیاط، واجب است.

مسأله ۲۵۳۹ ـ اگر زن بگوید عدّه‌ام تمام شده، از او قبول می‌شود مگر آنکه مورد تهمت باشد، که در این صورت ـ بنا بر احتیاط واجب ـ قبول نمیشود، مثلاً اگر ادعا کند که در یک ماه سه‌مرتبه خون دیده ادعای او تصدیق نمیشود، مگر آنکه نزدیکانش از زنان تصدیق کنند که عادت زنانه او این‌چنین بوده است. رساله توضیح المسائل حضرت آیت الله سیستانی.

پرسش: عده وفات چقدر است و آیا می توان با مرد نامحرم صحبت کند و حکم خروج او از منزل چیست و مخارج آن بعهده کیست ؟

پاسخ: چهار ماه و ده روز یعنی ازدواج نکند و خود را آرایش ننماید و ارتباط با نامحرم در حدی که همیشه مجاز بوده است مانند صحبتهای معمولی اشکال ندارد . و مانعی ندارد از منزل خارج شود ولی مکروه است در دوران عده شب جای دیگری بخوابد یا برای غیر ضرورت یا کاری یا انجام وظیفه ای یا اداء حقی خارج شود ، و رعایت این امور بهتر است ولی واجب نیست و مخارج او با خودش می باشد .  استفتائات  حضرت آیت الله سیستانی.

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احکام ازدواج 

ویژه نامه احکام زن و شوهر

نحوه خواندن صیغه ازدواج دائم (متن+ترجمه)

نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت(متن+ترجمه)

کلید : عده وفات شوهر چقدر است عده وفات شوهر چقدر است عده وفات شوهر چقدر است عده وفات شوهر چقدر است عده وفات شوهر چقدر است عده وفات شوهر چقدر است عده وفات شوهر چقدر است عده وفات شوهر چقدر است عده وفات شوهر چقدر است عده وفات شوهر چقدر است عده وفات شوهر چقدر است عده وفات شوهر چقدر است عده وفات شوهر چقدر است عده وفات شوهر چقدر است عده وفات شوهر چقدر استعده وفات شوهر چقدر است عده وفات شوهر چقدر است عده وفات شوهر چقدر است عده وفات شوهر چقدر استرعده وفات شوهر چقدر است عده وفات شوهر چقدر است عدّه وفات و ترك زينت در ايام عدّه وفات وظایف زن بعد از طلاق یا وفات شوهر

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.