وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

شوهرم طلاق نمی دهد چطور جدا شوم

0

شوهرم طلاق نمی دهد چطور جدا شوم

حدود 5.2 سال است در پى اختلافات شديد با همسرم از او جدا شده ام ودر خانه پدرم و با خرج پدرم زندگى ميكنم همان روز هاى اولى كه منزلم را ترك كردم شوهرم در دادگاه شكايت كرد و نفقه ام باطل شد در اين مدت هم با كمك وكيلش توانسته از طرق قانونى جلوى تشكيل دادگاه مهريه را بگيرد ومن بعد از 2سال هنوز نتوانسته ام مهريه بگيرم جهيزيه ام را هم بصورت ناقص و با حكم دادگاه پس گرفتم. شوهرم ميخواهد با تظاهر به اعسار از زير بار مهريه فرار كند ومن هم تامين مالى ندارم و به گرفتن 1.0 از مهرم هم راضيم اما او حق طلاق را بهانه كرده و ميخواهد در ازاى طلاق مهرم را ببخشم من چكار كنم تا هم حقم بيشتراز اين ضايع نشود وهم بتوانم طلاق بگيرم؟

پاسخ سؤال شما را در دو بخش مورد بررسى قرار مى دهيم:

الف. مهريه: بر اساس قانون مدنى، زن به مجرد عقد، مالك مهر مى شود و مى تواند آن را از شوهر مطالبه كند و براى حقاق حق خود به طرق قانونى، مانند رجوع به دادگاه و صدور اجرائيه ثبتى متوسل گردد. (ماده 1082) طبق فقه اسلامى و قانون مدنى مهريه دينى است كه شوهر بر عهده مى گيرد و از ديون واجبه و درجه يك است و زن حق دارد بلافاصله پس از امضاى سند ازدواج آن را مطزالبه كند و مرد مكلف است به محض مطالبه همسرش آن را بپردازد. اما در مجموع بايد دانست كه: مطالبه مهريه يك دعواى حقوقى است و پرداخت آن منوط و مشروط به داشتن مال معادل مهريه است كه به سود زن ضبط شود اما اگر مالى در ميان نباشد و مرد ادعاى اعسار نمايد، هيچ نوع مجازات جزايى براى عدم پرداخت آن وجود ندارد و تنها مى شود به نسبت يك چهارم يا يك سوم از عايدى ماهانه يا سالانه شوهر از بابت آن اخذ كرد.

بنابراين اگر شما بتوانيد عدم اعسار شودتان را در دادگاه ثابت نمائيد حكم به پرداخت مهريه به صورت يك جا خواهد كرد.

ب. طلاق: هر چند در فقه اماميه و قانون مدنى، طلاق (بنابر مصالحى) ابتداء در دست مرد است اما در پاره اى از موارد كه از يك سو ادامه زندگى براى زنان سخت و جانكاه است و از سوى ديگر مردان به وظايف زناشويى و خانوادگى خود تن در نمى دهند، اين حق براى زنان نيز جعل شده است كه به مواردى از آن اشاره مى گردد:

1 طلاق خُلع و مبارات، كه نوع طلاق با توافق طرفين است. در طلاق خلع و مبارات زن مالى به شوهر مى دهد و از اين راه موافقت او را براى طلاق جلب مى كند. طلاق خلع بر اساس كراهت زن واقع مى شود و مالى كه در آن زن به شوهر مى دهد، ممكن است به اندازه مهر يا كمتر يا بيشتر از آن باشد. اما در طلاق مبارات كه كراهت طرفينى است مالى كه به ازاى طلاق داده مى شود نبايد زايد بر ميزان مهر باشد. (مواد 1146- 1147)

2 طلاق به علت استنكاف شوهر و عجز از نفقه، ترك انفاق و خوددارى از انجام وظايف كه مرد مكلف به اداى آن است به زن اجازه مى دهد كه به محكمه مراجعه نموده و تقاضاى طلاق نمايد. (ماده 1129 ق. م)

3 طلاق به علت عسر و حرج: مراد از عسر و حرج، مشقت شديدى است كه عادتا تحمل آن مشكل است. بر اساس اين قاعده معروف فقهى، هر گاه دوام زناشويى براى زن موجب مشقت شديد باشد و شوهر نيز حاضر نشود كه زنش را طلاق نمايد، حاكم شرع شوهر را به طلاق اجبار مى كند و اگر شوهر عليرغم دستور حاكم از طلاق خوددارى كرد حاكم به نمايندگى قانونى از شوهر، زن را طلاق مى دهد. (ماده 1130 قانون مدنى)

بنابراين براى اين كه حق شما تضييع نشود و بتوانيد مهرتان را بگيريد، اولا در دادگاه بايد ثابت نمائيد كه شوهر شما معسر نيست و ثانيا تا زمانى كه مهر خود ر ا به طور كامل دريافت نكرده ايد مسأله طلاق را پيش نكشيد، و بعد از دريافت مهر مى توانيد از طرقى كه ذكر شد (غير از طريق طلاق خلع و مبارات) طلاق خود را بگيريد.

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.