وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

جنب بودن تا اذان صبح در قضای روزه

0

جنب بودن تا اذان صبح در قضای روزه

فهرست این نوشتار:

رساله توضيح المسائل

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][کسی که می خواهد قضای روزه رمضان را بگیرد]

مسأله 1634 کسی که می خواهد قضای روزه رمضان را بگیرد، هر گاه تا اذان صبح جنب بماند، اگر چه از روی عمد نباشد روزه او باطل است (1).

(1) (گلپایگانی، صافی:) اگر چه از روی عمد نباشد، اگر وقت وسعت داشته باشد روزه او باطل است و اگر وقت تنگ باشد، احتیاط واجب گرفتن روزه آن روز و عوض آن بعد از ماه مبارک است.

(بهجت:) بنا بر أظهر روزه او باطل است و در صورتی که وقت گرفتن روزه قضا طوری تنگ است که اگر روزه اش باطل باشد دیگر فرصتی برای گرفتن روزه قضا ندارد، احتمال دارد ملحق به روزه ماه رمضان باشد.

(سیستانی:) هر گاه تا اذان صبح عمداً جنب بماند، نمی تواند آن روز را روزه بگیرد؛ و اگر از روی عمد نباشد، می تواند، اگر چه احتیاط در ترک آن است.

(مکارم:) رجوع کنید به ذیل مسأله 1636.

(زنجانی:) مسأله کسی که در وسعت وقت می خواهد قضای روزه ماه رمضان را بگیرد هر گاه جنب باشد به جهت احتلام یا به سبب دیگر و تا اذان صبح جنب بماند، اگر چه از روی عمد نباشد، روزه اش باطل است و باید در روز دیگری به جا آورد.

[ کسی که می خواهد قضای روزه رمضان را بگیرد]

مسأله 1635 کسی که می خواهد قضای روزه رمضان را بگیرد اگر بعد از اذان صبح بیدار شود و ببیند محتلم شده و بداند پیش از اذان محتلم شده است (1)، چنانچه وقت قضای روزه تنگ است مثلًا پنج روز روزه قضای رمضان دارد و پنج روز هم به رمضان مانده است (2) بعد از رمضان عوض آن را به جا آورد و اگر وقت قضای روزه تنگ نیست (3) باید روز دیگر روزه بگیرد (4) و در هر صورت این روز را لازم نیست روزه بگیرد.

این مسأله در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (خوئی:) روزه او باطل است ولی چنانچه وقت قضای روزه تا آمدن ماه رمضان دیگر تنگ است، مثلًا پنج روز روزه قضای رمضان دارد و پنج روز هم به رمضان مانده است بهتر آن است که آن روز را روزه بگیرد و بعد از رمضان هم عوض آن را به جا آورد.

(تبریزی:) می تواند آن روز را روزه بگیرد ولی اگر در شب بفهمد جنب شده و تا اذان صبح غسل نکند آن روز را نمی تواند روزه قضا بگیرد.

(سیستانی:) می تواند آن روز را به قصد قضای ماه رمضان روزه بگیرد.

(مکارم:) اگر وقت قضای روزه تنگ نیست بنا بر احتیاط واجب روز دیگری را روزه بگیرد، و اگر وقت قضای روزه تنگ است مثلًا پنج روز قضا به ذمّه دارد و پنج روز هم بیشتر به ماه رمضان باقی نمانده، همان روز را روزه بگیرد و روزه اش صحیح است.

(2) (گلپایگانی، اراکی، فاضل، صافی:) بنا بر احتیاط واجب باید آن روز را روزه بگیرد و..

(3) (گلپایگانی، صافی:) روزه اش باطل است. [پایان مسأله]

(4) (اراکی، فاضل:) بقیه مسأله ذکر نشده.

(زنجانی:) مسأله اگر وقت قضای روزه ماه رمضان تنگ شده و تا اذان صبح جنب بماند، بنا بر احتیاط واجب روزه آن روز را گرفته، عوض آن را هم به جا آورد.

مسائل اختصاصی

(سیستانی:) مسأله 1608 اگر زن در شب ماه رمضان پیش از اذان صبح از حیض یا نفاس پاک شود و عمداً غسل نکند و اگر وظیفه اش تیمم است تیمم ننماید، روزه آن روز را باید تمام کند و قضای آن را نیز بگیرد؛ و در روزه قضای ماه رمضان اگر عمداً غسل و تیمم را ترک کند، بنا بر احتیاط واجب نمی تواند آن روز را روزه بگیرد.

(فاضل:) مسأله 1689 اگر در روزه ماه مبارک رمضان محتلم شود، می تواند قبل از غسل استبراء کند ولی اگر غسل کرد، بعد از غسل در صورتی که بداند منی از او خارج می شود، نباید استبراء کند.

[ اگر در روزه واجبی غیر روزه رمضان مثل روزه مستحب یا واجب غیر رمضان]

مسأله 1636 اگر در روزه واجبی غیر روزه رمضان (1) و قضای آن تا اذان صبح جنب بماند (2)، روزه اش صحیح است (3) چه وقت آن معین باشد و چه نباشد.

این مسأله در رساله آیات عظام: اراکی و بهجت نیست

(1) (فاضل:) اگر در روزه مستحب یا واجب غیر رمضان..

(2) (گلپایگانی، صافی:) و لو از روی عمد باشد، چنانچه وقت آن روز معین است مثلًا نذر کرده که آن روز را روزه بگیرد.. (نوری:) گر چه از روی عمد هم باشد..

(3) (گلپایگانی، صافی:) و اگر مثل روزه کفاره وقت آن معین نیست، احتیاط مستحب آن است که غیر از آن روز روز دیگری را روزه بگیرد. (سیستانی:) رجوع کنید به ذیل مسأله (1620).

(خوئی، تبریزی:) مسأله اگر در روزه واجبی غیر قضای روزه رمضان از روزه هایی که مثل روزه کفاره وقت معینی ندارد عمداً تا اذان صبح جنب بماند، أظهر این است که روزه اش صحیح است ولی بهتر آن است که غیر از آن روز، روز دیگری را روزه بگیرد.

(زنجانی:) مسأله اگر در غیر روزه ماه رمضان در روزه واجب دیگری مثل روزه کفاره و نذر غیر معین، که وقت آن وسعت دارد؛ عمداً تا اذان صبح جنب بماند، أظهر این است که روزه اش صحیح است ولی احتیاط مستحب آن است که غیر از آن، روز دیگری را روزه بگیرد.

(مکارم:) مسأله باطل شدن روزه به خاطر بقاء بر جنابت، مخصوص روزه ماه رمضان و قضای آن است و در روزهای دیگر موجب بطلان نمی شود.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه ايمطابق نظر آيت الله خامنه اي

باقى ماندن بر جنابت تا اذان صبح
کسى که در شب ماه رمضان دچار جنابت است بايد تا پيش از اذان صبح غسل کند. اگر جنب عمداً تا آن هنگام غسل نکند روزه‌اش باطل است. اين حکم در مورد روزه‌ى قضاى ماه رمضان ـ حتی در حالت غير عمد ـ نيز جارى است.

102. اگر در شب ماه رمضان جنب شود و بدون تعمد تا اذان صبح غسل نکند، مثل اينکه در خواب جنب شود و خواب او تا بعد از اذان صبح ادامه يابد، روزه‌اش صحيح است.

103. کسى‌ که در بيدارى جنب شده يا پس از جنب شدن در حال خواب، بيدار شده، و مى‌‌داند که اگر به خواب رود، تا پيش از اذان صبح براى غسل بيدار نخواهد شد، جايز نيست قبل از غسل کردن بخوابد، و اگر خوابيد و پيش از اذان غسل نکرد، روزه‌اش باطل است ولى‌ اگر احتمال مى‌‌دهد که پيش از اذان صبح براى غسل بيدار خواهد شد و تصميم بر غسل داشته باشد ولى بيدار نشود، روزه‌اش صحيح است ولى اگر دوباره خوابيد و تا صبح بيدار نشد، بايد قضاى آن روز را به‌جا آورد. استفتائات رهبری.

لینک کوتاه مطلب:  http://goo.gl/6EAC3j

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام روزه



کلید: جنب بودن تا اذان صبح در قضای روزه جنب بودن تا اذان صبح در قضای روزه جنب بودن تا اذان صبح در قضای روزه جنب بودن تا اذان صبح در قضای روزه جنب بودن تا اذان صبح در قضای روزه جنب بودن تا اذان صبح در قضای روزه جنب بودن تا اذان صبح در قضای روزه جنب بودن تا اذان صبح در قضای روزه جنب بودن تا اذان صبح در قضای روزه جنب بودن تا اذان صبح در قضای روزه جنب بودن تا اذان صبح در قضای روزه جنب بودن تا اذان صبح در قضای روزه جنب بودن تا اذان صبح در قضای روزه جنب بودن تا اذان صبح در قضای روزه جنب بودن تا اذان صبح در قضای روزه جنب بودن تا اذان صبح در قضای روزه جنب بودن تا اذان صبح در قضای روزه جنب بودن تا اذان صبح در قضای روزه جنب بودن تا اذان صبح در قضای روزه جنب بودن تا اذان صبح در قضای روزه

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.