وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

بیان اعجازی لایه بازدارندگی اتمسفر آسمان در قرآن کریم

0

بیان اعجازی لایه بازدارندگی اتمسفر آسمان در قرآن کریم

 سقف محفوظ

 

«وَ جَعَلنَا السَّماءَ سَقفا مَحفوظا وَ هُم عَن آياتِنا مُعرِضونَ»[129]؛ ما آسمان را سقفى محفوظ قرار داديم اما آنها از آيات ما روى برمى گردانند.

ويژگى بازدارندگى آسمان، موضوعى است كه پژوهش هاى علمى قرن بيستم توانسته است آن را كشف و اثبات كند. اتمسفر زمين كه آن را احاطه كرده وظايف مهمى را براى ادامه زندگى در سطح زمين بر عهده دارد؛ مثلا بسيارى از شهاب سنگ هاى كوچك و بزرگ را كه به سمت زمين پيش مى آيند، نابود مى كند و مانع از سقوط آنها در زمين و آزار رساندن به جانوران زنده مى شود؛

از سوى ديگر جلوى تشعشعات مضر خورشيد را هم مى گيرد و فقط تشعشعات مفيد و ضرورى جهت ادامه زندگى از آن عبور مى كنند مانند: نور مرئى، اشعه ماوراء بنفش و امواج راديو اكتيو .

قسمت بسيار اندكى از اشعه ماوراء بنفش كه از لايه اُزن عبور مى كند براى عمل فتوسنتز در گياهان و ادامه زندگى جانوران نقش حياتى دارد؛ البته بيشتر اشعه اى كه از خورشيد جدا مى شود در لايه ازن تصفيه مى شود و فقط مقدار اندكى از آن به سطح زمين مى رسد.

حالت بازدارندگى اتمسفر به همين جا ختم نمى شود بلكه اين لايه، زمين را از فضاى منجمد و بسيار سرد اطراف كه دماى آن به 270 درجه زير صفر مى رسد محافظت مى كند. البته وظيفه محافظت از زمين از تاثيرات مضر جو فقط مخصوص اتمسفر نيست و علاوه بر آن كمربندى معروف به كمربند (ون آلن) نيز همين كار را انجام مى دهد. ون آلن لايه اى است كه در اثر ميدان هاى مغناطيسى زمين شكل گرفته و نقش بازدارندگى در مقابل تشعشعات مضر براى سياره زمين را برعهده دارد.

اين تشعشعات كه مدام از خورشيد و ديگر ستارگان صادر مى شوند براى موجودات زنده، كشنده است و اگر اين كمر بند نبود انفجارهاى عظيم انرژى يا انفجارهاى دائمى خورشيد، زمين را ويران كرده بود.

دكتر هوگ روس درباره اهميت كمر بند ون آلن مى گويد: در حقيقت زمين در ميان سيارگان منظومه شمسى از چگالى بسيار بيشترى برخوردار است و اين مركز عظيم از آهن و نيكل با چگالى بالايى كه دارد باعث به وجود آمدن يك ميدان مغناطيسى بزرگ شده است. اين ميدان همان چيزى است كه ون آلن را شكل مى دهد و مانع از انفجار تشعشعات در سطح زمين مى شود.

اگر اين سپر محكم وجود نداشت امكان زندگى در اطراف زمين نيز وجود نداشت. البته غير از زمين و سياره صخره اى مريخ كه ميدان مغناطيسى آن 100 برابر كمتر از زمين است هيچ سياره ديگرى در منظومه شمسى چنين ويژگى را ندارد؛ حتى سياره زهره كه شبيه زمين است نيز چنين ميدان مغناطيسى در اختيار ندارد؛ بنابراين سپر ون آلن ساختارى است كه فقط به زمين اختصاص دارد.

ميزان انرژى آزاد شده از يك انفجار خورشيدى كه دانشمندان به تازگى موفق به محاسبه آن شده اند، چيزى معادل نيروى صد ميليارد بمب هسته اى شبيه به آن چه در هيروشيما استفاده شده است مى باشد. 85 ساعت بعد از يك انفجار خورشيدى ملاحظه شد كه سوزن مغناطيسى قطب نما حركات غير عادى از خود نشان مى دهد؛ در اين هنگام درجه حرارت اتمسفر در ارتفاع 250 كيلومترى زمين به 1500 درجه سانتيگراد رسيد.

بنابراين يك سيستم كامل و پيچيده در روى زمين، ما را در برگرفته و سياره ما را از تهديدات خارجى محافظت مى كند؛ البته اين موضوع جديدا توسط دانشمندان كشف شده است، در حالى كه خداوند 1400 سال قبل در آيات قرآن كريم به وجود اتمسفر كه مانند سپرى محكم عمل مى كند اشاره كرده است. بيشتر مردم به آسمان مى نگرند بدون اين كه به توان محافظتى اتمسفر زمين يا اهميت بود و نبود آن براى اين سياره بينديشند.

[129]. سوره انبيا: آيه 32

 

منبع: سایت هدانا برگرفته از اعجاز علمى قرآن كريم ـ مقالاتى از: دكتر زغلول نجار ـ دكتر نظمى خليل ابوعطا – دكتر منصور العبادى و هارون يحيى

ترجمه: على عباسى و آيت اله خزائى، کارشناس زمین شناسی : عزت الله محمدپور، کارشناس زیست شناسی : محسن رسولی.

 

حتما بخوانيد

 

ویژه نامه قرآن پژوهی

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.