وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

برابری زن و مرد در دانشگاه

0

برابری زن و مرد در دانشگاه

حقيقت برابرى زن ومرد دراسلام تا چه حد است؟ اگر درهمه موارد است چرا دركلاس درس دانشگاه پياده نمى‏شود؟

در رابطه با برابرى زن و مرد بايد توجه داشت كه اسلام قائل به «تساوى» زن و مرد است نه «تشابه» كه غرب تبليغ مى‏كند.

تساوى به اين معناست كه شرايط ويژه فيزيولوژيك و پيكولوژيك و تفاوت ها و تشابهات هر يك در ابعاد مختلف ملاحظه شود و به هر كس به تناسب استعدادها توان ها و نيازهايش حقوق و وظايفى تعلق گيرد.

تشابه به معناى آن است كه در تمام موارد حقوق و وظايف يكسان متعلق گيرد بدون ملاحظه استعدادها و نيازهاى طبيعى و فطرى خاص هر گروه. طبيعى است بر اساس نگرش دوم نظام زندگانى دگرگون مى‏گردد .

ولى بنابر ديدگاه اسلامى شرايط تكوينى انسان ها ملاحظه مى‏شود و در نتيجه هر گروه متناسب با شرايط طبيعى خود به ‏فعاليت‏ هايى مى ‏پردازند و از حقوقى بهره ‏مند مى ‏شوند.                                                                                                                در واقع نوعى تقسيم كار و حقوق طبيعى بر اساس ناموس خلقت بين زن و مرد ايجاد مى ‏شود. از اين جاست كه مى‏ بينيم. مثلا در دانشكده كشاورزى تعداد دانشجويان پسربردختران فزونى مى ‏يابد ولى در دانشكده پرستارى يا مامايى و… قضيه برعكس مى‏شود و هيچ يك ازاينها به معناى تبعيض نيست. بلكه به‏ معناى تقسيم ‏كاربراساس مناسبات جسمى و روحى است و نبايد انتظار داشت حتما در هر رشته درسى نصف دانشجويان مرد و نيم ديگر زن باشند.

اما اينكه در كلاس شما دختران در آخر كلاس مى‏ نشينند مربوط به وضعيت فيزيكى آن كلاس و ترتيب مقتضى چينش دانشجويان در آن است و مساله ‏اى سراسرى و همگانى نيست. در صورتى كه راه حل بهترى موجود باشد مى‏توانيد با مسؤولين آموزشى و دانشگاه تماس گرفته و مشكل خود را حل كنيد.

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.