وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

بدست آوردن اعتماد همسر چگونه و از چه راه؟

اعتماد افراد خانواده و به ويژه زوجين نسبت به هم، يكي از اركان بهداشت رواني و بهترين راه موفقيّت در زندگي است و بيشتر موانعي كه در راه وصول به هدف هاي مشترك خانوادگي و زناشويي پيدا مي شود به وسيله جلب اعتماد همسر برطرف مي گردد.

0

بدست آوردن اعتماد همسر چگونه و از چه راه؟

چگونه اعتماد همسرم را جلب كنم؟

دانشجوي گرامي؛ اينكه به دنبال چنين مسأله مهمّي در زندگي زناشويي خود با همسرتان هستيد، جاي ستايش دارد؛ زيرا اعتماد افراد خانواده و به ويژه زوجين نسبت به هم، يكي از اركان بهداشت رواني و بهترين راه موفقيّت در زندگي است و بيشتر موانعي كه در راه وصول به هدف هاي مشترك خانوادگي و زناشويي پيدا مي شود به وسيله جلب اعتماد همسر برطرف مي گردد. در پاسخ به سؤال شما پس از ذكر نكته اي مهم در باب جلب اعتماد همسرتان، به هفت راهكار مهم در اين زمينه اشاره مي نماييم.
گذشته شما بهترين مدرك براي پاسخگويي به پرسش تان است؛ زيرا همه ما انسانها در شرايط امتحان يا آزمون قرار گرفته و به نوعي به يكديگر( از جمله اعضاي خانواده و همسر خود) امتحان پس مي دهيم. مطمئناً كساني معتمد اعضاي خانواده خود قرار مي گيرند كه از چنين آزمون هايي سربلند بيرون آمده باشند؛ زيرا شما نيز مسلماً به كساني اعتماد مي كنيد كه قبلاً هم به آنها اعتماد كرده ايد.

برخي از راهكارهاي ايجاد زمينه جلب اعتماد همسر:

1. به همسرتان اعتماد كنيد تا وي نيز به شما اعتماد كند. در واقع با انتقال اين احساس مثبت به همسرتان همين احساس را از سوي وي دريافت خواهيد نمود. توجه داشته باشيد كه اين احساس هر قدر صادقانه تر باشد همان قدر قويتر و ارضا كننده تر مي باشد. توضيح اينكه اصولاً هر خصلتي را با كمي تلقين و دادن واكنش مناسب، مي توان در اشخاص ايجاد كرد. وقتي به كسي مي گوييد: «چون به تو اطمينان دارم…» فرد ناخودآگاه از خود انتظار يك فرد مطمئن را دارد مگر آن كه از لحاظ شخصيتي آدم بي وجداني باشد. اعتماد متقابل يكي از رموز روابط صميمي و صادقانه همسران است.

قانون طبيعت اين است كه اگر در مقابل اعتماد ديگري نسبت به او بي اعتماد شويد قدر مسلم كم كم اعتماد او نيز نسبت به شما كمرنگ خواهد شد. هر فردي دوست دارد در مقابل كنش هاي مثبتش نسبت به ديگري واكنش هاي مثبت دريافت كند. انسان از اين كه مورد اعتماد همسرش قرار گيرد به خود باليده و از اين كه همسرش وي را به ديگران ترجيح داده و محرم اسرار خود نموده، احساس غرور مي كند، اينجاست كه شما با انتقال احساس مثبت خود به همسرتان همين احساس را از سوي وي دريافت خواهيد نمود.

 

2. براي همسرتان بهترين ها را انتخاب نماييد؛ اصلي ترين و محوري ترين راهكار جلب اعتماد همسرتان، اين است كه در برخورد با وي، خود را محور قرار داده و هر انتظاري كه از او داريد، همين انتظار را حق او از خود بدانيد. در واقع سعي نماييد هر چه برايتان دوست داشتني است و مي پسنديد كه همسرتان در برخورد گفتاري يا رفتاري با شما چنين باشد، همين انتخاب را براي وي داشته باشيد؛ زيرا اين مسأله خوش بيني وي را نسبت به شما تقويت نموده و در جلب اعتمادش نسبت به شما مؤثر خواهد افتاد .

3. روابط همسرتان با ديگراني كه با آن ها قطع رابطه كرده و يا در روابطشان سوء تفاهماتي پيش آمده را اصلاح نماييد.
4. در برخوردها و روابط متقابل بر همسرتان آسان بگيريد.
5. تصديق وي را از خاطر مبريد؛ يكي از راهكارهاي جلب اعتماد همسر، تصديق سخن و ادعاي اوست. اگر اين اصل در روابط متقابل ميان زوجين رعايت نشود، زندگي برای هر دوي آنها مشكل مي شود؛ زيرا تصديق نكردن همسر، يعني بدگماني و محصول بدگماني، بي اعتمادي است. طبيعي است كه اگر زوجين از سوي همسرشان تصديق شوند، به يكديگر اعتماد پيدا كرده و همين اعتماد، زمينه ساز برخورد صادقانه آنان با يكديگر مي­شود.

6. از همسرتان حمايت كنيد؛ راهكار ديگر براي جلب اعتماد همسر، دفاع و حمايت از همسر در حضور و غياب وي است. اگر فردی بنگرد كه همسرش با تمام جديت و تلاش از او در مقابل ديگران (جايي كه حق با اوست) حمايت و پاسداري مي نمايد، اعتمادش به او جلب خواهد شد.

7. از دارايي همسرتان چشم پوشي كنيد؛ يكي از راهكارهاي جلب اعتماد همسر، چشم پوشي از دارايي هاي اوست. پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) مي فرمايند : «از دنيا چشم بپوش تا خدا تو را دوست بدارد و از آنچه در دست مردم است، چشم بپوش تا مردم تو را دوست بدارند» (1). طبيعي است كه هر انساني به دست رنج خويش حساس بوده و طمع ورزي اطرافيان خود را بر نمي تابد. بخش زيادي از بي اعتمادي حاكم ميان همسران، معلول بدگماني هايي است كه به يكديگر در امور مالي دارند. اگر فرد به طور كلي از آنچه همسرش در اختيار دارد و از آن بهره مند است، چشم بپوشد و به آن ها بي رغبت باشد، همسرش به او اعتماد پيدا كرده و محبوبيت همسرش در نظر وي افزايش مي يابد.

پی نوشت :
1. نهج الفصاحه، ح 268.

منبع پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.