وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اگر خدا همه جا هست چرا به سمت قبله نماز بخوانیم

2

اگر خدا همه جا هست چرا به سمت قبله نماز بخوانیم

با توجه به آيه شريفه (وَ للَّهِ المَْشرِقُ وَ المَْغْرِب فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ وَسِعٌ عَلِيمٌ)اگر به هر سو رو كنيم خدا آنجاست ، پس توجه به قبله چه لزومي دارد؟

توجه به قبله هرگز مفهومش محدود كردن ذات پاك خدا در سمت معينى نيست ، بلكه از آنجا كه انسان يك وجود مادى است و بالاخره بايد به سوئى نماز بخواند، دستور داده شده است كه همه به يكسو نماز بخوانند تا وحدت و هماهنگى در صفوف مسلمين پيدا شود، و از هرج و مرج و پراكندگى جلوگيرى به عمل آيد فكر كنيد اگر هر كسى به سوئى نماز مى خواند و صفوف متفرق تشكيل ميدادند چقدر زننده و ناجور بود؟

ضمنا سمتى كه به عنوان قبله تعيين شده (سمت كعبه ) نقطه اى است مقدس كه از قديمي ترين پايگاه هاى توحيد است و توجه به آن بيدار كننده خاطرات توحيدى مى باشد.تعبير به (وجه الله ) به معنى صورت خدا نيست ، بلكه وجه در اينجا به معنى ذات است.در روايات متعددى مى خوانيم كه به اين آيه ، براى صحت نماز كسانى كه به غير سمت كعبه از روى اشتباه و يا عدم توانائى بر تحقيق نماز خوانده اند استناد شده ، و نيز به همين آيه براى صحت نماز خواندن بر مركب ، استدلال نموده اند (براى توضيح بيشتر به كتاب وسائل الشيعه كتاب الصلوة ابواب القبله مراجعه نمائيد).

منبع:
تفسيرنمونه ج1ص415و416

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. م می گوید

    سلام وقت بخیر
    با توجه به این که مطالب سایت شما مطمین و قابل اعتماد هستن توضیحی برای شب تعریس میخاستم؟
    آیا واقعیت داره؟
    میشه کامل برام توضیح بدین.
    شخصی مطرح کردن و دفاع کردن
    آیا درسته؟
    میشه کامل جواب بدین منم بهشون بگم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      راوی این روایت ابوهریره هست که کذاب هست و مورد قبول نیست. دفاع کردن یک چیز مخصوصا اموری که اینچنین هست ادله زیادی می خواهد و سند هم باید قوی باشد و گرنه مطلبی اگر با اصول اعتقادات و معارف همسو نباشد اعتبار ندارد.
      ثانیا پیامبر ص مانند ما خوابی که غفلت غلبه کنند ندارند، و خواب ایشان هم عین بیداری و هوشیاری هست و دائم در محضر خدا هستند.

      این حکایت به دلائلی غیر قابل قبول است نخست اینکه سند روایت ضعیف است و نمی شود به آن اعتماد کرد دیگر اینکه مضمون روایت با آموزه های پیامبر ص و سنت عملی آن حضرت مبنی بر مراقبت وقت نماز و مواظبت بر ان سازگار نیست. در هیچ مورد ثابت نشده که نماز پیامبر قضاء شده باشد علاوه با مضمون آیاتی که پیامبر را مامور می کند به شب زنده داری هماهنگ نیست پیامبری که تا نزدیک صبح بیدار و در تلاش است چگونه بدون توجه به نزدیکی وقت نماز با خیال راحت می خوابد و بلال که او هم خسته است مامور بیدار کردن پیامبر می شود و پیامبر تا بعد از برامدن افتاب می خوابد ! بنا بر این نمی شود اینگونه مطالب را بدون دلیل قابل استناد و غیر قابل قبول است.
      وفقکم الله لکل الخیر