وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اساتید عرفانی آیت الله قاضی/ داستان جالب حاج سيد على شوشترى و ملا قلى جولا

0

اساتید عرفانی آیت الله قاضی/ داستان جالب حاج سيد على شوشترى و ملا قلى جولا

سلسله مشايخ‏

آيت‏الله حسن‏ زاده آملى در رابطه با سلسه مشايخ مرحوم قاضى مى‏گويد:

«در سنه هزار و سيصد و چهل و پنج هجرى شمسى، آيت الله سيد محمدحسن الهى قاضى طباطبائى (برادر مكرّم استاد علامه طباطبائى) رفع ‏الله درجاته المتعاليه، كه در حوزه علميه قم براى افاده و افاضه رحل اقامت افكنده بودند، و اين كمترين از محضر انورش بهره‏ مند بود. در روز پنجشنبه چهارم ذى الحجه 1386 ه. ق/ 25/ 12/ 1345 ه. ش) در معيت آن جناب در گورستان «شيخان قم» سخن از سلسله مشايخ سير و سلوك عرفان عملى معظم له و حضرت استاد علامه طباطبائى به ميان آمد، فرمودند:

«استاد ما مرحوم قاضى (رضوان الله تعالى ‏عليه)- مقصود آيت ‏الله حاج‏ سيدعلى قاضى طباطبائى قدس الشريف- و استاد او حاج سيد احمد كربلائى و استاد ايشان مرحوم آخوندملاحسينقلى همدانى و استاد ايشان مرحوم‏ حاج سيد على شوشترى و استاد ايشان ملاقلى ‏جولا (جولا همدانى) و ملّاقلى جولا را نمى ‏شناسم و نمى‏دانم ملّا قلى جولا چه كسى بود و خود حاج ‏سيدعلى شوشترى هم او را نمى‏شناخت.[(1)– در آسمان معرفت. تذكره اوحدّىِ از عالمان ربانى به بنان و بيان حضرت علامه حسن حسن‏زاده‏آملى، گردآورى و تنظيم، محمد بديعى، ص 58 ..]

داستان حاج سيد على شوشترى و ملا قلى جولا

استاد علامه آيت ‏الله حسن‏ زاده آملى در شرح حال علامه طباطبائى ضمن اشاره به سلسله مشايخ مرحوم آقاسيدعلى قاضى به معرفى اين سلسه از علماى عارف و فقهاى متخلّق پرداخته است كه عيناً نقل مى‏كنيم:

«مرحوم حاج ‏سيدعلى شوشترى در شوشتر عالم مبسوط اليد آنجا بود و وقتى مرافعه ‏اى در مورد ملك وقفى به ميان آمد، عدّه ‏اى مدعى بودند كه اين ملك، وقف نيست و وقف نامچه را در صندوقچه‏ اى نهادند و در جاى مخصوص دفن كردند، آنهايى كه مدّعى وقف بودند هيچ مدركى در دست نداشتند، خلاصه چند روز مرحوم شوشترى در حكم اين واقعه در حيران بود و طرفين دعوى هم اصرار داشتند و هر روز رفت و آمد مى‏ كردند و از آن مرحوم حكم مى‏ خواستند، مرحوم شوشترى در همين گير و دار بود كه روزى مردى، به سويش رفته، در زده و كسى دم در آمد و پرسيد كيستى؟

آن مرد گفت:

به آقا بگو مردى به نام ملّا قلى جولا مى‏ خواهد شما را ببيند. ملّا قلى وارد خانه شد و به نزد مرحوم شوشترى رفت و گفت: آقا من آمده‏ ام به شما بگويم كه بايد از اينجا سفر كنى و به نجف بروى و در همان جا اقامت كنى، بدانكه وقف نامچه اين ملك در فلان مكان دفن است و ملك وقف است. مرحوم شوشترى، ملّا قلى را نمى ‏شناخت، خلاصه دستور داد آن محل را كندند و وقف نامچه را بيرون آوردند. پس از اين واقعه از دعوى و مرافعه دست برداشتند و شوشتر را ترك گفت و در نجف اقامت گزيد و در آنجا به درس فقه مرحوم شيخ مرتضى انصارى (ره) مى‏رفت و مرحوم شيخ هم به درس اخلاق او حاضر مى‏ شدند. تا اين كه مرحوم آخوندحسينقلى همدانى دنبال حقيقت را گرفت و هادى مى ‏طلبيد. از همدان درآمد چندى در نزد عالمى به سر برد، از او چيزى نيافت، به سوى نجف رخت بر بست و در محضر مرحوم شوشترى و انصارى حاضر شد و از او هر دو كمال استفاده را برد. چون شيخ انصارى از دنيا رفت، آخوند همدانى در پى نوشتن مطالب اصوّليه و فقهيه او در آمد مرحوم شوشترى او را منع كرد و گفت: اين كار تو نيست ديگران هستند كه اين كار را بكنند. شما بايد مستعدّين را دريابيد، پس مرحوم آخوند ملّا حسينقلى (اعلى الله مقامه) در پى تربيت قابلين و مستعدّين شد به طورى كه بعضى را از صبح تا طلوع آفتاب، و عدّه‏اى را از طلوع آفتاب تا مقدارى از برآمدن روز و هكذا حتّى بعضى را در سرشب و بعضى را در آخر شب به راه سعادت رهنمون مى‏شد تا اينكه توانست سيصد نفر را طورى تربيت كند كه هر يك از اولياء الله شوند از آن جمله: مرحوم شيخ محمد بهارى، مرحوم سيد احمد كربلائى، مرحوم ميرزا جواد آقا ملكى تبريزى، مرحوم شيخ على زاهدى قمى، مرحوم سيد عبدالغقار مازندرانى».[2]

سلسله اساتيد معارف و سير سلوك مرحوم اقا سيد على قاضى طباطبائى‏

[تصویر سلسه اساتید ایشان در بالای نوشتار درج شده است]

______________________________
(1)– ياد نامه مفسّر كبير استاد علامه طباطبائى، ص 100 ..

 

[1] ( 1)– در آسمان معرفت. تذكره اوحدّىِ از عالمان ربانى به بنان و بيان حضرت علامه حسن حسن‏زاده‏آملى، گردآورى و تنظيم، محمد بديعى، ص 58 ..
[2] ( 1)– ياد نامه مفسّر كبير استاد علامه طباطبائى، ص 100 ..

منبع: سایت هدانا، گردآوری از کتاب کوه توحید.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.