وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

از استادم خوشم اومده

0

از استادم خوشم اومده

آيا علاقه به استاد اشكال داره؟

از اين كه اين مجموعه را پاسخگوى سوالات خود قرار داديد صميمانه سپاسگزاريم.

اميدورايم با ارائه راهكارهاى مناسب ومفيد گره بزرگى را از مشكلات شما جوانان عزيز بگشاييم.

پرسشگر گرامى صرف علاقه مند شدن به نامحرم چون يك امر غير اختيارى است گناه نيست ولى بايد مواظب باشيد منجر به ارتباط و كار حرام مانند نگاه حرام و از روى لذت نشود.

در صورتى كه علاقه شما از نوع علاقه ايى است كه مقدمه ازدواج واقع مى شوند در اين صورت بايد بگوييم كه نيازهاى عاطفى و غرايز ديگر در ايام جوانى، آدمى را به سوى «دوست داشتن و عشق ورزيدن» سوق مى‏دهد كه البته اين يك امر طبيعى و غريزى است و كمتر مى‏توان راهى براى گريز از آن پيدا كرد. آنچه در اين مقوله اهميت دارد، كنترل عقلايى بر احساسات و پرهيز از مخاطراتى است كه ممكن است فرد را به گرفتارى‏هاى مختلف روحى و جسمى دچار سازد. «دوست داشتن و عشق ورزيدن» اگر از مسير معيّن، مشخص و صحيح استيفا نشود، ممكن است عوارض نامطلوبى را براى انسان ايجاد كند. شما خوب مى‏دانيد جاذبه بين دو جنس مخالف (زن و مرد) بسيار فراوان است مخصوصاً در سنين جوانى، كه اين جاذبه و حساسيت در اوج خود مى‏باشد، در نتيجه هر چند جوان بخواهد رعايت مسايل شرعى و عرفى را بنمايد، اما تمايلات نفسى و وسوسه‏هاى شيطانى قوى‏تر از آنند كه انسان گرفتار خطرهاى بزرگ نشود. به همين جهت عقل اقتضا مى‏كند انسان خود را در معرض خطرى كه بسيارى از خوش باوران را گرفتار كرده قرار ندهد. در مورد آن چه براى شما رخ داده گفتنى است علاقه اى كه برپايه واقعيت ودر محدوده اخلاق وشرع نباشد موجب بروز مشكلات زيادى خواهد شد كه در ادامه به ان ها اشاره خواهيم كرد:

سرانجام علاقه شما به دو مسير منتهى خواهد شد يا اين علاقه براى هميشه در وجودتان باقى مى ماند وهيچ گاه نمى توانيد به موضوع مورد علاقه خود دست پيدا كنيد كه در اين صورت زمينه حسرت واندوه هميشگى را براى خود فراهم خواهيد نمود ناگفته نماند زمانى كه انسان به علاقه خود به فردى توجه كرده وان را تقويت مى كند ناگزير به ابراز علاقه نيز خواهد پرداخت اگر چه همانطور كه در بالا گفتيم علاقه مند شدن گناه نبوده واين مساله براى افراد زيادى چه دختر وچه پسر اتفاق مى افتد، اما انچه مهم است اينكه علاقه شما علاقه به فردى است كه شايد، از لحاظ برخى ملاك ها مانند همسانى در تحصيلات، موقعيت اجتماعى و… از شما بالاتر مى باشد ومسير دوم اين است كه اگر فرد مورد نظر از هر جهت مناسب وهم شان ورتبه شما باشد در اين صورت ابراز علاقه از جانب شما تصوير جالبى را در بر نداشته وباعث سوء برداشت از طرف مقابل خواهد شد ومهم تر اينكه شايد ايشان متاهل بوده باشد.

بنابراين با توجه به مطالب فوق علاقه خود را كنترل كرده وبا عقل ومنطق سليمى كه درون شما وجود دارد، به قضاوت نشسته وتصميم جديدى در مورد نوع علاقه خود بگيريد.

2- علاقه باعث وابستگى ودلبستگى در انسان مى شود حال آيا با خود فكر كرده اييد اگر به اين مسير ادامه دهيد چگونه بعد از مدتى كه با اين استاد درس نداشته ويا از دانشگاه مربوطه برويد ويا فارغ اتحصيل شويد با وابستگى خود كنار مى آييد؟

3- با توجه به مطلب بالا لازم است شما از افزايش علاقه‏تان به ايشان جلوگيرى كنيد. علاقه به ايشان را در ذهنتان نپرورانيد. سعى كنيد تا حد امكان به ايشان فكر نكنيد. سعى كنيد تا حد امكان كمتر با وى روبه‏رو شويد. در هنگام برخورد با وى حريم‏ها را رعايت كنيد. با او صميمى نشويد و با بذله‏گويى‏ها و برخوردهاى صميمانه او به صورت عادى و حتى سرد و با بى‏اعتنايى برخورد كنيد.

4- از ان جا كه شما در سنين ازدواج قرار داريد هر چه بيشتر با ملاك هاى همسر مناسب آشنا شده تا انتخاب صحيح ومعقولى را در زندگى مشترك خود داشته باشيد.

پرسمان/.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.