وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم پیشنهاد طلاق به زن متاهل

0

حکم پیشنهاد طلاق به زن متاهل

فهرست این نوشتار:

فريب زن و طلاق

پرسش 246 . اگر مردى زنى را فريب دهد كه از شوهر طلاق بگيرد و زن او شود؛ آيا اين طلاق و عقد دوم صحيح است؟

همه مراجع: هر چند اين زن و مرد گناه بزرگى كرده اند؛ ولى طلاق و عقد صحيح است.

  • [fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][227]. توضيح المسائل مراجع، م 2538؛ وحيد، توضيح المسائل، م 2601(احكام ازدواج،پرسمان).

 

رساله توضيح المسائل زن و شوهر
[مسأله 2538]

2536مسأله 2538 اگر مرد، زنی را گول بزند که از شوهرش طلاق بگیرد و زن او شود (1) طلاق و عقد آن زن صحیح است ، ولی هر دو معصیت بزرگی کرده اند (2) این مسأله ، در رساله آیت اللّه (بهجت ) نیست

(1) (سیستانی ): اگر مرد، زنی را گول بزند که رعایت حقوق زناشویی شوهرش را نکند تا او وادار شود طلاقش دهد و زن آن مرد شود ..

(2) (مکارم ): (البتّه این در صورتی است که قبلًا زنا با آن زن نکرده باشد و الّا بر او حرام ابدی است ).

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حکم خواستگاری از زن در دوران عده و زن شوهر دار

پرسش : احتراما در صور ذیل حکم خواستگاری از زن، با اشاره (تعریض) و تصریح به ازدواج از طرف همسر و یا شخص دیگر نسبت به زن شوهر دار و یا زنی که در دوران عده به سر می برد، مرقوم فرمایید؟ 1- زن شوهردار به عقد دائم یا موقت 2- زنی که در عده طلاق رجعی به سر می برد؟ 3- زنی که در عده بائن (مانند خلع، وفات، فسخ و…) به سر می برد؟ 4- زنی که سه مرتبه طلاق داده شده است و در عده به سر می برد؟ 5- زنی که نه مرتبه طلاق داده شده و بر زوج حرام ابد شده و در دوران عده به سر می برد؟

پاسخ : 1- نه اشاره و نه تصریح به ازدواج جایز نیست.(ولو اشاره و یا تصریح را معلق بر زمان جدا شدن از شوهر کند.)

2- اشاره و تصریح به ازدواج فقط از طرف شوهر سابق جایز است ولی از شخص دیگر جایز نیست.

3- اشاره برای همسر سابق(غیر از عده وفات که همسر سابق وجود ندارد) و غیر او اشکال ندارد ولی تصریح به ازدواج فقط از طرف شوهر سابق جایز است .

4- اشاره از طرف همسر سابق و غیر او اشکال ندارد ولی تصریح به ازدواج از هیچکدام جایز نیست.

5- تصریح به ازدواج نه از همسر سابق و نه از غیر اوجایز نیست ولی اشاره از طرف غیر همسر سابق اشکال ندارد. نکته: 1- مراد از اشاره این است که لفظی بگوید که تصریح در ازدواج نباشد و غیر از ازدواج معنای دیگری را برساند(مثل اینکه غصه نخور، خاطر خواه داری و مانند آن)و مراد از تصریح لفظی است که جز معنای ازدواج نرساند (مثل اینکه بگوید من آماده ام با تو ازدواج کنم.) 2- پاسخ دادن زن نیز تابع احکام پیشنهاد خواستگار است در مواردی که در بالا ذکر شد و حرام است باید از جواب دادن پرهیز کند.

حکم خواستگاری در عدّه وفات

پرسش : خواستگاری صریح و کنایه آمیز در عدّه وفات چه حکمی دارد؟

پاسخ : خواستگاری به کنایه در عدّه وفات مانعی ندارد ولی به صورت صریح اشکال دارد.

حکم خواستگاری از زنی که در عقد موقّت مرد دیگر است

پرسش : چنانچه زنی در عقد موقّت مردی باشد، آیا می تواند کسی به خواستگاری او بیاید تا بعد از اتمام ازدواج موقت و عده آن، ازدواج دائم کند؟

پاسخ : خواستگاری از زن شوهردار (حتی در عقد موقت) جایز نیست .

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

 

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احکام ازدواج 

ویژه نامه احکام زن و شوهر

نحوه خواندن صیغه ازدواج دائم (متن+ترجمه)

نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت(متن+ترجمه)



کلید: حکم پیشنهاد طلاق به زن متاهل حکم پیشنهاد طلاق به زن متاهل حکم پیشنهاد طلاق به زن متاهل حکم پیشنهاد طلاق به زن متاهل حکم پیشنهاد طلاق به زن متاهل حکم پیشنهاد طلاق به زن متاهل[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.