وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ازدواج چه تغييرى در آخرت و دنياى انسان دارد؟

0

ازدواج چه تغييرى در آخرت و دنياى انسان دارد؟

ازدواج چه تغييرى در آخرت و دنياى انسان دارد؟

قرآن كريم مى فرمايد: و من آياته ان خلق لكم من انفسكم ازواجاً لتسكنوا اليها و جعل بينكم موده و رحمه ان فى ذلك لايات لقوم يتفكرون (1) و از نشانه هاى او اين است كه براى شما از خودتان جفتهايى آفريد تا بدانها آرام گيريد و ميانتان دوستى و مهربانى نهاد. همانا در اينها نشانه هايى است براى مردمى كه مى انديشند.

ازدواج و تشكيل كانون گرم خانواده، نيازى است فطرى كه مى تواند از زيباترين لحظات زندگى زنان و مردان باشد.

رهبر معظم انقلاب اسلامى مى فرمايند: فرصت ازدواج و آرام گرفتن در يك مجموعه ى خانواده، يكى از فرصتهاى مهم زندگى است. براى زن و مرد ج هر دو ج اين يك وسيله ى آرامش و آسايش روحى و وسيله ى دلگرم شدن به تداوم فعاليت زندگى است. وسيله تسلى، وسيله ى پيدا كردن يك غمخوار نزديك، كه براى انسان در طول زندگى لازم است. (2)

ايشان در جايى ديگر مى فرمايند: مسأله ى ازدواج و تشكيل خانواده در شرع مقدس، امر بسيار مهمى است و فوايد بسيارى هم دارد. اما مهمترين فايده و هدف ازدواج، عبارت است از تشكيل خانواده. نفس اين علقه ى زوجيت و تشكيل يك واحد جديد، مايه ى آرامش زن و مرد و مايه ى كمال و اتمام شخصيت آنهاست. (3)

پس از ذكر مهمترين فايده و هدف ازدواج، به بيان برخى فوايد مادى و معنوى آن مى پردازيم.

فوائد مادى:

1 ج نيل به آرامش و سكون

آيه اى كه در ابتداى بحث ذكر شد، به خوبى به اين نكته اشاره مى كند كه در اثر ازدواج است كه انسان به سكون و آرامش مى رسد. ازدواج و تشكيل خانواده، موجب انس و الفت دو انسان با يكديگر و راحتى روانى و نجات از تلاطم هاى روحى و اضطرابهاى زندگى است.

2 ج تأمين نيازهاى جنسى

انسان داراى مجموعه اى از نيازها و غرايزى است كه عدم ارضاء و يا نقص در ارضاى هر كدام از اين غرايز، ايجاد تزلزل در شخصيت او را موجب مى شود.

3 ج توليد مثل و بقاى نسل

وجود فرزند مايه ى حيات زندگى و بقاء نسل و گرمى و پويايى و صفاى كانون خانواده مى شود.

4 ج رشد و تكامل استعدادها

قبول مسئوليت ازدواج و تشكيل خانواده و كار و تلاش در جهت رفع نيازهاى اعضاء خانواده و… همگى موجبات تكامل بيشتر انسان را فراهم مى آورد.

شهيد مطهرى (رضوان الله تعالى عليه) در اين باره مى فرمايد: تشكيل خانواده، يعنى يك نوع علاقه مند شدن به سرنوشت ديگران ازدواج اولين مرحله ى خروج از خود طبيعى و توسعه پيدا كردن شخصيت انسان است… پختگى اى كه در پرتو ازدواج و تشكيل خانواده ايجاد مى شود در هيچ جاى ديگر نمى توان به آن رسيد و آن را فقط در ازدواج و تشكيل خانواده بايد بدست آورد.

انسان مجموعه اى از استعدادها و توانائيهاى بالقوه است و ازدواج زمينه اى مناسب، براى شكوفايى اين توانمندى هاست. استعدادهايى از قبيل عشق ورزيدن، بدست آوردن معاش، مديريت خانواده، استقلال و خودكفايى، جمع گرايى و ما شدن، خروج از خود پرستى و خود دوستى و… در سايه ى ازدواج، در حد عالى به كمال خواهيد رسيد. بعنوان مثال، تا وقتى انسان صاحب فرزند نشده است، بمعنى حقيقى عشق ورزى و كمك به همنوع، از خود گذشتگى و… را نمى چشد. انسان تا وقتى ازدواج نكرده، بيشترين توجه اش به خود و خواسته هاى شخصى اش مى باشد، ولى با ازدواج، از لاك فرد گرايى خارج شده، توجه بيشترى به جمع مى كند.

شهيد مطهرى در بخشى ديگر مى فرمايند: چرا در اسلام ازدواج يك امر مقدس و يك عبادت تلقى شده با اينكه از مقوله ى لذت شهوت است؟ يكى از علل آن، اين است كه ازدواج اولين قدم است كه انسان از خود پرستى و خود دوستى به سوى غير دوستى بر مى دارد. تا قبل از ازدواج، فقط يك من وجود داشت و همه چيز براى من بود. اولين مرحله اى كه اين حصار شكسته مى شود يعنى يك موجود ديگر هم در كنار اين من قرار مى گيرد و براى او معنى پيدا مى كند، كار مى كند، زحمت مى كشد، خدمت مى كند، نه براى من بلكه براى او، ازدواج است. (4)

5 ج حفظ شدن از مشكلات اخلاقى

فشار غريزه ى جنسى و عدم تأمين نيازهاى آن، در كنار سستى ايمان، موجبات فساد اخلاقى انسان را فراهم مى كند و تبعات اين فساد اخلاقى چيزى جز آزار و اذيت روحى و بعضاً بى آبرويى انسان در اجتماع و… نيست. حال آنكه در اثر ازدواج، انسان در برابر بسيارى از اين مسائل واكسينه مى شود.

6 ج داشتن شريكى دلسوز و امين در طول زندگى

انسان در پستى بلندى هاى زندگى، نياز به رفيقى دلسوز و دوستى امين دارد. يك ازدواج موفق و سالم مى تواند اين نياز مهم انسان را برطرف كند.

7 ج زياد شدن روزى

خداوند تعالى در قرآن كريمش مى فرمايد: و انكحوا الايامى منكم و الصالحين من عبادكم و امائكم ان يكونوا فقراء يغنهم الله من فضله و الله واسع عليم. (5) عزبهاى خود و غلامان و كنيزان شايسته تان را همسر دهيد. اگر تنگدست باشند خدا از فضل و كرم خود توانگرشان كند كه خدا وسعت بخش و داناست.

تجربه نيز ثابت كرده است كه در اثر ازدواج، روزى انسان زياد مى شود.

امام صادق (عليه السلام) مى فرمايند: هر كس از ترس تهى دستى ازدواج نكند، به خداى عزوجل گمان بد برده است. خداوند عزوجل مى فرمايند: اگر تهى دست باشند خداوند از فضل خود توانگرشان مى سازد. (6)

فوائد معنوى:

1 ج پيروى از سنت رسول اكرم (صلى الله عليه و آله)

يكى از اوامر الهى در آيات قرآن كريم، اطاعت از حضرت رسول اكرم (صلى الله عليه و آله) مى باشد. اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولى الامر منكم از خدا و از رسول و صاحبان امر اطاعت كنيد. در حقيقت پيروى از حضرت، پيروى از خداست و عبد، با اين پيروى به حضرت حق نزديك مى شود.

2 ج همراهى يكديگر در امور دنيا و آخرت

هر يك از زوجين علاوه بر تلاش در جهت امور مادى، مى توانند نردبانى براى صعود ديگرى به قله ى رفيع معنويت باشند. حضرت رسول (صلى الله عليه و آله) مى فرمايند: كسى كه خدا به او قلبى شاكر و زبانى مشغول به ذكر حق و همسرى با ايمان كه او را در امور دنيا و آخرت يارى كند، بخشد نيكى دنيا و آخرت را به او داده و از عذاب آتش باز داشته مى شود. (7)

3 ج بهره بردارى از پاداش اخروى

تشكيل خانواده، براى زن و مرد و قيام به اداى حقوق متقابل و تحمل مشكلات زندگى و تربيت فرزندان و…. به شرط داشتن ايمان و خلوص نيت، در حكم جهاد فى سبيل الله است.

به عنوان نمونه، امام على (عليه السلام) مى فرمايند: جهاد المرأه حسن التبعل جهاد زن، خوب شوهر دارى كردن است.

امام صادق (عليه السلام) مى فرمايد: ام سلمه از رسول خدا (صلى الله عليه و آله) در باره ى فضيلت خدمت كردن زنان به شوهرانشان پرسيد، آن حضرت فرمود: هر زنى كه در خانه ى شوهر خود به قصد مرتب كردن آن، چيزى را جا به جا كند خداوند به او نظر افكند و هر كه خداوند به او نظر كند عذابش ندهد. (8)

در حديثى ديگر حضرت فرمودند: به زن خود خدمت نكند مگر صديق يا شهيد يا مردى كه خداوند خير دنيا و آخرت او را بخواهد.

4 ج حفظ نصف دين

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله) فرمودند: هر گاه بنده ازدواج كند، نصف دين را كامل كرده است و براى (حفظ) نصف ديگرى بايد تقوا پيشه كند. (9)

بى شك فوايد بيشترى در امر مقدس ازدواج وجود دارد كه به جهت اختصار از بيان آنها صرف نظر مى كنيم.

چند كتاب براى مطالعه ى شما دوست عزيز معرفى مى گردد.

– ازدواج آسان و شيوه ى همسر دارى، محمد محمدى اشتهاردى

– ازدواج آسمانى، على اكبر مظاهرى

– انتخاب همسر، ابراهيم امينى

– ازدواج، مكتب انسان سازى، دكتر پاك نژاد

(1) سوره ى روم/ 21

(2) مطلع عشق/ گزيده اى از رهنمودهاى آيت الله خامنه اى (حفظه الله تعالى) به زوج هاى جوان/ محمد جواد حاج على اكبرى

(3) مطلع عشق/ گزيده اى از رهنمودهاى آيت الله خامنه اى (حفظه الله تعالى) به زوج هاى جوان/ محمد جواد حاج على اكبرى

(4) تعليم و تربيت در اسلام/ صفحه

397 (5) سوره نور/

32 (6) ميزان الحكمه/ ج 5/ ص

2253 (7) تفسير نمونه/ ج 2/ ص

55 (8) ميزان الحكمه/ ج 5/ ص

2265 (9) ميزان الحكمه/ ج 5/ ص

2251

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.