وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ادرار قبل از غسل جنابت در زنان و مردان

2

ادرار قبل از غسل جنابت در زنان و مردان

ادرار قبل از غسل جنابت در زنان و مردان

سوال: آیا ادرار کردن بعد از رابطه جنسی و قبل از غسل جنابت بر زن و شوهر واجب است؟

پاسخ حجت الاسلام طاها :

ادار کردن بعد از نزدیکی و قبل از غسل جنابت واجب نیست، اما اگر در مردان قبل از غسل ادرار (بول) نکنند و مایعی مشکوک پس از غسل خارج شود، در حکم منی هست و باید مجدد غسل کنند، به این عمل استبرا از منی گویند، البته استبرا از بول در مردان فرق می کند که از اینجا کلیک کنید و مطالعه کنید.

فايده استبرا از منى در مردان، اين است كه اگر رطوبت مشكوكى از او خارج شود و نداند منى است يا يكى از آب هاى پاك، غسل ندارد و اگر استبرا نكند و احتمال دهد ذرات منى در مجرا باقى بوده و همراه بول يا رطوبت ديگرى خارج شده، بايد دوباره غسل كند. لازم به ذکر است  براى زن ها استبراء از بول نيست و اگر رطوبتى ببينند و شك كنند پاك است يا نه، پاك مى باشد و وضو و غسل او را هم باطل نمى كند.

خانمها برای غسل جنابت نیازی نیست ادرار کنند، و اگر بعد از غسل رطوبت یا مایعی از او بیرون آید که نمی داند منی مرد است یا منی خودش یا رطوبت دیگر، پاک است و نیازی به غسل نیست و اگر می داند منی است ولی نمی داند منی مرد است یا منی او، نجس است؛ ولی غسل نیاز نیست. 

اما توصیه طبی این است که قبل از نزدیکی مثانه کاملا پر نباشد و مخصوصا بعد از نزدیکی مثانه را خالی کنند تا آسیب نبیند. با تخلیه مثانه مجاری ادرار آقایان از باکتری های واژن یا باقی مانده منی پاک می شود و از عفونت های ادراری جلوگیری می شود، تخلیه مثانه یکی از مستحباتی است که در روایت اشاره شده و امروزه از جهت علمی آثار و ثمرات آن به اثبات رسیده است. می توان با خوردن چند لیوان آب شدت ادرار را زیاد کرد تا مجرا بهتر پاک شود. با انجام یک عمل مستحب به این راحتی می توان از بسیاری از بیماری های مقاربتی جلوگیری کرد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش
آیا زن؛ بعد از نزدیکی، برای غسل باید ادرار کند؟

پاسخ اجمالی
خیر، برای غسل، زن نیازی به ادرار ندارد. و اگر پس از غسل چیزی از او بیرون آید که نداند منی مرد است یا منی او یا رطوبت دیگر، پاک است و نیازی به غسل نیست و اگر می‌داند منی است، ولی نمی‌داند منی مرد است یا منی او، نجس است؛ ولی غسل بر او واجب نیست.

ضمائم:

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: 

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):

واجب نیست.

مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

خیر واجب نیست.

آيت الله صافي گلپايگاني

آيت الله صافي گلپايگاني

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

لازم نیست.

آيت الله نوري همدانيآيت الله نوري همداني

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

لازم نیست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از اسلام کوئست.
حتما بخوانيد

غسل

غسل جنابت زنان چگونه است

احکام غسل جنابت

احکام غسل باطل

دیدن مانع بعد از غسل

غسل جمعه در حال حیض

خواندن نماز بدون غسل جنابت

غسل جنابت بدون جنب شدن

اگر در ماه رمضان غسل جنابت را فراموش کند

 کلید: ادرار قبل از غسل جنابت در زنان و مردان ادرار قبل از غسل جنابت در زنان و مردان ادرار قبل از غسل جنابت در زنان و مردان ادرار قبل از غسل جنابت در زنان و مردان ادرار قبل از غسل جنابت در زنان و مردان ادرار قبل از غسل جنابت در زنان و مردان ادرار قبل از غسل جنابت در زنان و مردان ادرار قبل از غسل جنابت در زنان و مردان ادرار قبل از غسل جنابت در زنان و مردان ادرار قبل از غسل جنابت در زنان و مردان ادرار قبل از غسل جنابت در زنان و مردان ادرار قبل از غسل جنابت در زنان و مردان اموزش غسل جنابت غسل جنابت زنان غسل جنابت برای دختر باکره اگر غسل جنابت نکنیم چه میشود نیت غسل جنابت چگونه است؟ چگونه غسل جنابت کنیم غسل جنابت مردان احکام غسل جنابت  ادرار قبل از غسل جنابت ایا قبل از غسل جنابت باید ادرار کرد احکام غسل جنابت برای زنان غسل جنابت زنان چگونه است احکام غسل جنابت برای زنان از نظر مکارم شیرازی نیت غسل جنابت چگونه غسل جنابت کنیم اهمیت ادرار بعد از رابطه زناشویی زمان مناسب ادرار هنگام رابطه جنسی 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. Ghafouri می گوید

    سلام ممنون

  2. عبدالله می گوید

    سلام
    اگر مرد از وسایل پیشگری استفاده کند و منی در رحم زن تخلیه نشود، طبعا اگر مایعی بعد از غسل از بدن زن خارج شود و بداند منی است حتما باید غسل کند، چون منحصرا منی زن است.
    در ثانی مجرای ادرار و منی در زنان با هم یکی نیستند که با ادرار یقین حاصل شود که دیگر منی خارج نمی گردد