وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

احساس گناه پس از جواب منفي به خواستگار

0

احساس گناه پس از جواب منفي به خواستگار

جواب منفى

پرسش 69 . به يكى از خواستگارانم جواب منفى داده ام پس از آن همش فكر مى كنم كه گناه كردم كه چرا به اون آقا جواب منفى دادم. آيا خداوند از دست من به خاطراين كار ناراحت نشده؟ آيا من حق داشتم كه به علاقه اى كه به خواستگارم نداشتم اهميت بدم؟

انتخاب همسر حق مسلم هر فردى است كه مى خواهد ازدواج كند و هيچ كس نبايد مانع استيفاى اين حق شود. زيرا ازدواج يكى از مسائل مهم و سرنوشت ساز زندگى هر فردى است و در واقع يك عمر انسان مى خواهد شريك زندگى خود را برگزيند.

طبيعى است كه هركس براساس باورهاى شخصى و شرايط خانوادگى كه دارد معيارهايى را براى همسر آينده خود در نظر  مى گيرد و مى خواهد براساس آن معيارها انتخاب كند حال اگر فردى به خواستگارى آمد كه اين معيارها در او وجود ندارد مى تواند جواب منفى بدهد. بنابراين ظلمى به كسى نشده است و گناهى رخ نداده است و ضرورتى هم ندارد از او حلاليت بخواهيد.

در ادامه به منظور رهايى از اين فكر توجه شما را به نكات كليدى زير جلب مى كنيم:

1. شما در رابطه با ازدواج خود دو راه پيش روى داريد:

الف. به خواستگارى كه به او علاقه نداريد جواب مثبت داده و ازدواج تحميلى و زندگى اجبارى را قبول كرده و يك عمر در كنار كسى كه به او علاقه نداريد با سختى و رنج زندگى كنيد.

ب. راه دوم اين كه كمى صبر كنيد و با كسى كه او را دوست داريد پيمان مقدس ازدواج را ببنديد و زندگى قابل قبولى را داشته باشيد.

2. قدرت نه گفتن در برابر در خواست هايى كه انسان نمى تواند آن ها را عملى كند از توانايى ها و خصوصيات انسان هاى سالم است.

3. گناه كردن زمانى است كه انسان به ديگرى دروغ گفته و زندگى ديگران، خود و افرادى كه درآينده به آن ها ملحق مى شوند را تباه كند.

4. مطمئن باشيد اگر جواب مثبت مى داديد (با توجه به عدم علاقه) بعد از چند مدتى اعتراضات و چالش هاى شما در زندگى مشتركتان آغاز شده اما اين بار جواب منفى خيلى دير است.

5. علاقه و محبت زوجين در زندگى مانند زيربناى ساختمان است كه اگر زيربنا نباشد ساختمان به زودى فرو ريخته و ساكنان آن از بين مى روند.

6. اگر چه اطرافيان از اقدامتان رضايت كامل ندارند ولى بدانيد شما هستيد كه مى خواهيد با شخص مذكور ازدواج كنيد.

7. كارتان از لحاظ عرفى، اخلاقى و شرعى مورد تأييد بوده پس وسوسه به خود را ندهيد كه اين كار شيطانى است.

8. هميشه راه صحيح و درست را انتخاب كنيد و مطمئن باشيد در اين زمينه عده اى از شما ناراحت خواهند شد و اين نوع ناراحت كردن گناه به شمار نمى آيد.

9. اگر بنا براين بود كه هيچ خواستگارى جواب رد نشنود، ديگر حق انتخاب براى دختر بى معنا بود.

10. كارها و مصالح خود را به خدا بسپاريد و از او همه چيز را طلب كنيد. چرا كه او درخواست كنندگان درگاهش را رد نمى كند.

11. به آينده ى زيبا و روشنى كه در انتظارتان هست فكر كنيد و گذشته را رها سازيد.

12. سعى كنيد براى خواستگارهاى بعدى معيارهاى انتخاب همسر را اصلى ـ فرعى كنيد و اگر معيارهاى اصلى مانند: ايمان، مسئوليت پذيرى، اصالت خانوادگى در او بود سخت گيرى نكنيد، زيرا علاقه اصلى به طور معمول بعد از ازدواج شكل مى گيرد.

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ خواستگارى .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.