وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

احساس گناه بخاطر گذشته / آنچه نبايد در جلسه خواستگاري گفت!

0

احساس گناه بخاطر گذشته / آنچه نبايد در جلسه خواستگاري گفت!

سوال:

من دختري 21 ساله هستم. در سنين دبيرستان اطلاعات زيادي درباره اسلام نداشتم و در خانواده خيلي مذهبي هم نبودم تا مرا با اين احكام اشنا كنند. در آن سال ها گناه هايي داشتم مثل نگاه به نامحرم برقراري ارتباط با نامحرم البته در حد صحبت يا پيامك و حجاب كامل هم نداشتم اما بعد از يك اعتكاف و يك سفر به قم و جمكران تحولي دروني در من ايجاد شد. در اين حدود 5 يا 6 سال خيلي تغيير كرده ام. حجابم كامل كامل شده است. با نامحرم حتي يك كلمه هم صحبت نمي كنم و خيلي روي اين مسائل حساس شده ام. دارم نماز هاي گذشته ام را قضا مي كنم و در صدد جبرانم.

در ان سال ها با وجود اينكه اطلاعات زيادي درباره دين اسلام و مذهب و احكام خدا نداشتم باز هم ته دلم از انجام دادن خيلي كارها ترس و ابا داشتم و خدا را ناظر بر رفتارم مي ديدم ولي در اين ميان اشتباهاتي هم رخ داد براي مثال ارتباط با نامحرم كه از طريق پيامك و تلفن بود و خيلي كوتاه در حدود چند روز و بعد هم قطع شد و يا اينكه به برخي نامحرمان فكر مي كردم… و اما مسأله اي كه ارامش را از من گرفته… با وجود اينكه من درصدد جبران و خيلي خيلي پشيمان از آن سال هاي غفلت و گناه اما نمي توانم ان گناهان را بخشيده حساب كنم و فراموششان كنم. حد اقل روزي يك بار يادشان مي افتم و گريه مي كنم احساس مي كنم معصوميتي داشتم كه از بين رفت و ديگر بر نخواهد گشت.

هركسی الان من و رفتارم را بيند باور نمي كند من روزي چنان دختري بودم اما از درون آرامش ندارم. من مرتكب آن گناهان شده ام و بالاخره فرقي با افرادي كه مرتكب آن گناهان نشده اند دارم پس من هرگز مثل گذشته پاك نخواهم شد. الان خواستگاراني دارم كه به خاطر حجاب و حيا و نجابتم به سراغم مي آيند احساس مي كنم در حق آن ها خيانت مي كنم البته باز هم مي گويم من فقط در حد پيامك و دو سه بار صحبت با نامحرم ارتباط گرفته ام و حجابم ان روزها با اينكه كامل كامل نبود اما بد هم نبود.

 

پاسخ:
خواهر گرامی، از اینكه اعتماد شما به ما باعث درمیان گذاشتن خصوصی ترین مسائل زندگیتان با ما شده است، به خود می بالیم. از بروز اين مشكل و پيامدهاي ناگوار آن برای شما بسيار متأثر و ناراحت شديم، اميدواريم كه بتوانيد با برخورد صحيح و منطقي با آنچه پيش آمده، عوارض آن را به حداقل برسانيد.

 

شما پشيماني خود را با توبه و عدم تكرار آن، ثابت نموديد. اين يعني بخشش خداي مهربان. ترديد نكنيد كه او از گناهان و خطاهاي شما گذشته است و دوست دارد زندگي بانشاط و سعادتمندي داشته باشيد. به همين دليل است كه در آيه 70 سوره فرقان بيان شده است: «إِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً؛ مگر كسانى كه توبه كنند و ايمان آوردند و عمل صالح انجام دهند كه خداوند گناهان آنان را به حسنات تبديل مى‏كند؛ و خداوند همواره آمرزنده و مهربان است».

 

تصمیم بگیرید در هیچ شرایط و با هیچ توجیهی، برای لذتی كوتاه، زندگی بینهایت خود را ویران نكنید و برای عبور از ناآرامیهای زندگی، دل به فضل الهی داشته باشید. مراقب باشيد شيطان با اين توجيهات و وسوسه‌هاي تاريك و غم‌آلود كه «خدا تو را نمي‌بخشد»، «تو ديگر دختر پاكي نيستي» و …، از حلقه دوستان خدا بيرونتان نكند. دقت كنيد كه اين فكر شيطاني، بسياري را از ادامه مسير خوبي‌ها نااميد كرده است. آيا اين توهين به رحمت خدا نيست كه گناه ما را بخشيده اما خودمان نبخشيده‌ايم؟

 

بعدها هم اگر گرفتار گناه شديد، گوش به فرمان خدا (توبه) باشيد؛ حتي اگر بارها تكرار شد. در همان لحظات احساس تنفر از گناه نيز با نگاهي شرمنده و عزمي براي عدم تكرار، اميدوار به رحمت خدا باشيد و قدر لحظات با او بودن را بدانيد، لحظات نابي چون نماز، چون سجده، چون … همه توانتان را بگذاريد تا در وظايف پيش رو موفق باشيد؛ تحصيل، معرفت، عبادت، ارتباطات اجتماعي و … .

 

در مورد صحبت‌هاي جلسه خواستگاري نيز همانطور كه می‌دانید ازدواج يكي از مهمترين حوادث زندگي است و نقش بسيار مهمي در همه ابعاد زندگي انسان دارد. براي يك ازدواج موفق لازم است كه طرفين آگاهي و شناخت خوبي نسبت به يكديگر بيابند و يكي از راه هاي آشنايي بيشتر دختر و پسر صحبت هاي آندو در خواستگاري است كه اگر در اين گفتگوي كوتاه اما با ارزش مسائل و نكات ضروري و با اهميت مطرح گردد مي توان از آن بهره هاي خوبي برد. پس هريك از طرفين خواستگاري اين حق را دارد كه در مورد گذشته طرف ديگر، مطالبي را جويا شود هرچند متّه به خشخاش گذاشتن و دقت وسواس گونه و شكاكانه را نهي مي‌كنيم.

 

اگر چه صداقت و درستی مایه ثبات یك ازدواج می باشد اما در برخی موارد بازگو نكردن مسایل واقعی، دروغ به شمار نمی آید مثلا در صورتی كه فردی در گذشته رابطه غیر شرعی با دیگری داشته و از طرفی از عمل خود به شدت پشیمان می باشد در این صورت می تواند به خواستگار خود پاسخ عدم رابطه را بدهد.

 

اشتباهي كه بعضي از دختران و پسران در جلسه خواستگاري مرتكب مي‌شوند اين است كه همه گذشته خود را (كه بعضا همراه با اتفاقات، رفتارها، صفات يا ارتباطات غلطي بوده است كه اكنون از آنها ناراحت و پشيمانند) به بهانه صداقت يا جلب اعتماد طرف مقابل، مطرح مي‌كنند حال آنكه اين عمل در بسياري موارد اثر عكس داشته كه نتيجه منفي آن در همان زمان (به صورت طبيعی خواستگاران با شنيدن اين گونه مسائل از ازدواج كردن با شخص مورد نظر منصرف می شوند) يا در زندگي مشترك، دامنگير طرفين خواهد شد. به این نكته نیز توجه داشته باشید كه با هیچكس (حتی كسی احساس می‌كنید به شما نزدیك و بسیار رازدار است) در این مورد صحبت نكنید، حتی نبايد به بهانه صداقت با خواستگاران خود نیز درمیان بگذارید.

 

پس هرگز مديون همراه زندگي آينده‌تان نخواهيد بود چون اين نگفتن، دستور شرع است و شما اكنون، دختري پاك و مؤمن و لايق همراهي فردي داراي معيارهاي كامل عقلي و ديني در زندگي‌اي شاد و آرام هستيد.
خواهر محترم، تنها با عقلي عاشقانه و عشقي عاقلانه، و در پرتو آموزه‌هاي دين، مي‌توان به قله‌هاي موفقيت و آرامش رسيد.

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.