آیا گرفتن استخاره در ازدواج لازم است
آیا گرفتن استخاره در ازدواج لازم است
استخاره براى رفع تحيّر و سرگردانى است و براى امر خيرى چون ازدواج استخاره شرط نيست بلكه تحقيق، توافق و همكفو بودن لازم است، (استفتا از دفتر مقام معظم رهبرى). بلى، پس از تحقيق اگر باز هم به نتيجه نرسيديد و تحير باقى بود، استخاره مانعى ندارد.
مراحل تصميم گيرى و انتخاب:
انسان موجودى داراى عقل و اختيار است و براى تصميم گيرى خود بهتر است به صورت يك اصل از آگاهى خود و اطرافيان خود با مشورت استفاده كند و براى انتخاب هايش تحقيق و مشورت و تعقل را اصل قرار دهد. قرآن كريم هم مى گويد: وشاورهم فى الامر فاذا عزمت فتوكل على الله. مشورت كنيد و سپس با توكل به خداوند دست به انتخاب و تصميم گيرى بزنيد، ولى گاهى از مواقع با تمام دقتى كه انسان به خرج مى دهد و مشورت و تحقيق مى كند، باز دچار حيرت مى شود و نمى تواند تصميم بگيرد، در اين موارد استخاره و طلب خير از خداوند بسيار راهگشا است و براى تصميم گيرى به انسان كمك فراوان مى كند كه مورد تاييد روايات اسلامى نيز هست. در صورتى كه منظور شما از مشورت با خداوند، تفال و پى بردن به عاقبت كارها توسط قرآن است، اين كار در روايات نهى شده است.
براى روشن شدن مسئله توجه شما را به نكاتى جلب مىنمائيم.
ما در انجام كارهاى خود بويژه كارهايى كه از اهميت ويژهاى برخوردارند مانند ازدواج بهترين راه استفاده از نيروى عقل و انديشه است كه خداوند در ما بوديعه گذارده بايد استفاده كنيم براى اينكه در بكارگيرى نيروى عقل و انديشه دچار لغزش نشويم بايد با موازين شرعى و معيارهاى دينى آشنا باشيم و در صورت آشنا نبودن مسئله را با كارشناسان دينى در ميان بگذاريم و نظر شارع را از آنها پيرامون مسئلهاى كه با آن درگير هستيم سؤال كنيم علاوه بر به كارگيرى نيروى عقل و انديشه و در نظر گرفتن معيارها و ارزشهاى دينى بايد در اطراف آن موضوع قدرى مطالعه نيز داشته باشيم مثلاً در امر ازدواج كه از تصميم گيرى هاى مهم زندگى است، مطالعهى بعضى از كتابهايى كه در مورد انتخاب همسر و معيارهاى صحيح ازدواج رهنمودهايى را جمعآورى كردهاند.
بعد از طى مراحلى كه بيان شد نوبت مىرسد به استفاده كردن از عقل و انديشه و تجارب و اطلاعات افراد مجرب و كارشناس بعبارت ديگر بايد با افراد كارشناس مشورت كنيم. اگر ما در انجام كارهاى خود مراحلى كه بيان شد طى كنيم معمولاً در بيشتر مسائل به يك نتيجهى اطمينانآور مىرسيم و مىتوانيم با توكل به خداوند و استمداد از او كار خود را شروع كنيم و نيازى به استخاره كردن و تفأل زدن نيست زيرا ما هم از عقل و هم از معيارهاى دينى و هم از نظر كارشناسى افراد مطلع و مجرّب استفاده كردهايم و همهى آنها اتفاق نظر داشتهاند كه انجام اين كار به صلاح شما هست پس انجام بده يا به صلاح شما نيست پس انجام نده. گاهى اوقات ممكن است ما عليرغم اينكه همهى راههاى ممكن را رفتهايم باز هم دچار ترديد هستيم و اطمينان لازم را براى انجام آن كار يا ترك آن بدست نياوردهايم در اينجا استخاره مىكنيم يعنى از خداوند طلب خير مىكنيم در واقع نقش استخاره در اينجا اينست كه از نظر روانى يك حالتى را در ما ايجاد مىكند كه كار را با يك جديت و اطمينان بيشترى انجام مىدهيم يا اينكه اگر انجام آن به صلاح ما نيست با اطمينان بيشتر آنرا رد مىكنيم و ديگر دچار وسوسههاى فكرى كهاى كاش اين كار را انجام نداده بودم يا انجام داده بودم نمىشويم.
زيرا همهى راه هايى كه ممكن است رفتهايم و همهى آنها اتفاق نظر بر اين دارند كه مثلاً فلان كار را انجام بده.
حالا اگر ما آن كار را انجام داديم و احتمالاً با مشكلاتى مواجه شديم ديگر خودمان را سرزنش نمىكنيم كه چرا من اين كار را انجام دادم اى كاش انجام نداده بودم و بالعكس بنابراين: «اولاً در همهى كارها نيازى به استخاره نيست ثانيا استخاره حكم نيست بلكه يك راهى است راى اينكه اطمينان ما را به انجام كارى بيشترى مىكند يا اطمينان ما را به ترك كارى افزايش مىدهد البته به شرط اينكه ما اعتقاد به استخاره داشته باشيم. اگر اعتقاد به استخاره نداريم لزومى هم ندارد در كار خود استخاره كنيم بلكه همان راهى كه به آن اشاره شد يعنى استفاده از عقل و شرع و نظر مشورتى كارشناسان و توكل به خداوند متعال، سپس به صورت جدى اقدام كردن.
توضيح بيشتر:
استخاره به معناى طلب خير از خداوند متعال در روايات ما بسيار سفارش شده است، و ائمه اطهار سلام الله عليهم شيعيان را ترغيب بسيارى فرمودهاند كه كارهاى خود را بر اساس استخاره انجام دهند. ما در اينجا تنها دو روايت را نقل مىكنيم:
جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عليه السلام عَنْ أَبِيهِ «عليه السلام» قَالَ: كُنَّا نَتَعَلَّمُ الِاسْتِخَاره كَمَا نَتَعَلَّمُ السُّورَه مِنَ الْقُرْآنِ (1)
امام صادق از پدرش امام باقر «عليهما السلام» نقل مىكنند كه فرمودند: ما استخاره را آموزش مىدهيم همانگونه كه سوره قرآن را آموزش مىدهيم.
روايت دوم تصريح دارد كه پس از طلب خير از خداوند متعال، هر اتفاقى كه براى استخاره كننده بيافتد، مىبايست از آن راضى باشد.
أَبِى عَبْدِ اللَّهِ «عليه السلام» قَالَ: كُنَّا نَتَعَلَّمُ الِاسْتِخَارَهَ كَمَا نَتَعَلَّمُ السُّورَهَ مِنَ الْقُرْآنِ ثُمَّ قَالَ مَا أُبَالِى إِذَا اسْتَخَرْتُ اللَّهَ عَلَى أَىِّ جَنْبِى وَقَعْتُ (2)
امام صادق «عليه السلام» مىفرمايند: ما استخاره را آموزش مىدهيم همانگونه كه سوره قرآن را آموزش مىدهيم. سپس فرمودند: آنگاه كه استخاره كردم، باكى ندارم كه چه بر من واقع مىشود.
دليل اين امر را بايست در اين نكته جستجو كرد كه استخاره كننده خود را به خدا سپرده است و خداوند متعال نيز به خير او آگاهتر است، بنابراين در صورت عمل بر اساس استخاره، هر اتفاقى كه بيافتد، بايست ايمان داشته باشد كه خير او در آن بوده است.
بنابراين رعايت نكات زير ضروررى است:
1- استخاره هيچگاه جاى انديشه و مشورت را نمىگيرد. بلكه استخاره پس از انديشه و مشورت است. يعنى ما هر كارى را كه مىخواهيم انجام بدهيم، ابتداء بايد پيرامون آن انديشه كنيم و سود و زيان آن را بسنجيم و در مرحله دوم با كسانى كه در آن موضوع صاحبنظر هستند، مشورت كنيم و آنگاه يكى از دعاهايى كه در استخاره وارد شده است، تلاوت كنيم و اگر تحير ما برطرف نشد، با قرآن استخاره كنيم.
2- در مقابل اينكه خواندن دعاى استخاره براى هر كارى توصيه شده است، زيرا خير ما به دستان خداوند متعال است و ما در هر كارى بايد از خداوند خير خود را بخواهيم. استخاره با قرآن نبايد به صورت عادت و روش دائمى دربيايد و جايگزين انديشه و مشورت و تحقيق شود.
3- چنانكه در انجام واجبات و ترك محرمات، استخاره نبايد كرد، در كارهايى كه عقل آنها را تأييد مىكند و همه شواهد و قرائن به خوبى آن گواهى مىدهند، نيز نبايد استخاره با قرآن كرد. بله خواندن دعاهاى استخاره در اين موارد نيز مناسب است و توصيه شده است. زيرا در دعا، ما خود و كار خود را به خداوند متعال مىسپاريم و خير خود را از خداوند متعال درخواست مىكنيم.
4- بايد توجه داشت كه استخاره به معناى طلب خير از خداوند متعال است، اما تفأل به معناى فهم عاقبت كارهاست. به اين دليل در روايتى از تفأل زدن به قرآن نهى شده است:
عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ «عليه السلام» قَالَ: لَا تَتَفَأَّلْ بِالْقُرْآنِ (3) امام صادق «عليه السلام» مىفرمايند: به قرآن تفأل نزنيد.
دليل اين امر در اين نكته نهفته است كه فهم عاقبت امور و استنباط آن تنها بر اهلش ميسر است و هر كسى نمىتواند از قرآن به چنين استنباطى برسد. زيرا اگرچه استنباط عاقبت از آيات قرآن براى كسى كه اهلش باشد امكان دارد، اما همه كس را بدان راه نيست. پس اكثريت مردم در همان حد استخاره با قرآن بايد توقف كنند و اهل معرفت مىتوانند به عواقب امور نيز پىببرند. بنابراين ما حق نداريم در استخاره با قرآن به دنبال فهم عاقبت امور و كارها باشيم و تنها بايد خير خود را از خداوند متعال درخواست كنيم.
5- هرچند اصل بر اين است كه هر فردى براى خودش استخاره كند و معمولا خود افراد استخاره مى كرده اند لكن براى كسانى كه بلد نيستند علما راه گرفتن نائب را باز كرده اند همچنانكه در اجراى صيغه عقد ومانند آن نيز كسى به ائمه مراجعه نمى كرده و خود افراد مى خوانده اند لكن اين دليل نمى شود كه گرفتن نائب و وكيل براى آن صحيح نباشد.
بنابراين توصيه مى شود در استخاره از قرآن بايد از بزرگان و عالمان دينى آشنا با قرآن كمك گرفت و آنچه از مستحبات و آداب استخاره گفته شد، وظيفه همان عالمى است كه استخاره مى كند و كسى كه برايش استخاره مى شود، تنها بايد نيت داشته باشد كه اگر مثلا خوب آمد فلان كار را انجام خواهم داد.
پى نوشت ها:
(1)
(1) 1) وسائل الشيعه، ج: 8، ص: 2
66) همان
3) وسائل الشيعه ج: 6 ص: 233، پرسمان.
سلام. من زمانی از دختری خوشم می آمد و از او درخواستِ ازدواج دادم ولی هر بار رد کرد مرا و به سختی فراموشش کردم، هرچند همچنان هر وقت به خاطرش می افتم اشک بر چشمانم می افتد. من پس از مدت ها دخترِ دیگری را دیدم که از او خوشم آمد ولی او به من گفت که مشغولِ آشنایی با فردِ دیگری است و احتمالا با همان فرد ازدواج کند. می شود کمکم کنید؟ من کلی دعا کردم ولی جواب او هم به من نه بود. من بار دوم استخاره کردم و خوب آمد ولی باز هم جواب او منفی بود.
سلام علیکم
در این موارد اصلا استخاره جای ندارد و بی معنی است.
حتما مشاوره بگیرید تا در این زمینه بتوان از جهت روحی و فکری بیشتر به شما کمک بشود
وفقکم الله لکل الخیر