وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا حضرت عباس در روز عاشورا به میدان جنگ رفتند؟

0

آیا حضرت عباس در روز عاشورا به میدان جنگ رفتند؟

آيا حضرت ابولفضل(ع) هم به ميدان جنگ رفت يا نه؟

روز عاشورا همه نيروهاى امام حسين عليه السلام به ميدان رفتند و جنگيدند. هيچكس از ياران امام نجنگيده به شهادت نرسيد بلكه همه جنگ كردند.

در باره جنگ در روز عاشورا به اين مطلب توجه داشته باشيد كه امام بر اساس سازماندهى نظامى متعارف آن عصر نيروهاى خودرا سازماندهى كرد و بر اساس آن سازماندهى جنگيدند نه اينكه بدون تشكيلات نظامى جنگ كرده باشند. به خاطر اين است كه نيروهاى امام داراى ميمنه، ميسره و قلب بود همانطوريكه نيروهاى يزيد چنين بود. در آن زمان يكى از روشهاى رزمى رزم انفرادى و به صورت هماورد خواهى بود و اينكونه جنگ براى طرفين جنگ مقبول بود.

روز عاشورا دو بار حمله عمومى صورت گرفت و در اين دو حمله عمومى همه نيروها شركت مى كردند. در حمله عمومى اول در حدود چهل نفر از ياران امام به شهادت رسيدند و در حمله عمومى دوم بقيه نيروها به شهادت رسيدند. رزم انفرادى براى تعدادى از نيروها پيش آمد و رزم انفرادى بيشتر به نفع نيرويى است كه از نظر نيرو كمبود دارند چون در اين نبرد ممكن است به دشمن ضربه بيشتر وارد شود.

بر اين اساس ابوالفضل العباس در همه حمله ها شركت داشت و به خاطر شجاعت فوق العاده اى داشت به آسانى نتوانستند او را به شهادت برسانند. (1)

– براى آگاهى از اين مطالب به كتاب «بحار الانوار» ج 45 و منتهى الامال ج اول مراجعه كنيد. پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.