وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آيا رجعت واقعى است و تمام معصومين دوباره زنده مى شوند؟

0

آيا رجعت واقعى است و تمام معصومين دوباره زنده مى شوند؟

آيا رجعت واقعى است و تمام معصومين دوباره زنده مى شوند؟

1- رجعت به معنى عودت، بازگشت است. در اينجا به معنى بازگشت به سوى دنيا مى‏باشد و در اصطلاح معنى رجعت از نظر علما و دانشمندان شيعه چنين است كه مى‏گويند، پيش از قيام قيامت در ادامه حكومت حضرت مهدى (ع) به ترتيب، دوران رجعت هر يك از ائمه هدا (ع) فرا رسد و جمعى از نيكان بسيار نيك از هر دوران و هم‏چنين بدكاران بسيار بد از هر زمان به دنيا بازگردند. نيكان براى ديدن دولت كريمه اهل‏بيت و رسيدن به آرزوى حكومت عدل و داد و بدكاران از براى عقوبت و عذاب دنيا كه سزاى اعمال خود را در اين دنيانديده ‏اند.

امام صادق (ع) مى‏فرمايد: «ان الرجعه ليست بعامه و هى خاصه لايرجع الا من محض الايمان محضا او محض الشرك محضا رجعت همگانى نيست بلكه خاص است و فقط كسانى به دنيا باز مى‏گردند كه مؤمن خالص يا مشرك محض باشند»(1) در رجعت اولين كسى كه زمين بر او شكافته مى‏شود، امام حسين (ع) مى‏باشد. امام صادق (ع) مى‏فرمايد: «اول من نشق الارض عنه و يرجع الى الدنيا الحسين بن على (ع) نخستين كسى كه قبر به روى او شكافته مى‏شود و به دنيا برمى‏گردد حسين بن على (ع) است». همچنين در روايت آمده است كه امام باقر (ع) به بكيربن اعين فرمود: رسول خدا (ص) و على (ع) رجعت خواهند كرد،(2) از حضرت رضا (ع) نقل شده است: مأمون به امام رضا عرض كرد: اى ابالحسن نظر شما درباره رجعت چيست. حضرت فرمود: حقيقت دارد. در ميان امت‏هاى پيشين نيز وجود داشته است و قرآن از آن سخن به ميان آورده و رسول خدا (ص) فرموده است هر چه درامت‏هاى گذشته بوده در ميان اين امت نيز عينا و مو به مو پيش خواهد آمد،(3) خلاصه سخن:

1- رجعت از مسلمات مذهب شيعه مى‏باشد و پيرامون آن دلايل متعددى وجود دارد. 2- رجعت يعنى، بعضى از انسان‏هايى كه قبل از ظهور امام (عج) از دنيا رفته‏اند به زندگى دنيوى باز مى‏گردند، يكى از گروه‏هايى كه رجعت مى‏كنند، ائمه (ع) مى‏باشند. براى مطالعه بيشتر ر. ك: 1- رجعت از نظر شيعه، نجم‏الدين طبسى. 2- رجعت، محمد باقر بهبودى.

(1) (ميزان‏الحكمه، ج 4، ص 1984، ح 6941).
000 (2) (ميزان‏الحكمه، ج 4، ص 1982، ح 6932 و 6933- سفينه البحار، ج 3، ص 315).
000 (3) (ميزان‏الحكمه، ج 4، ح 6927، ص 1980)

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.