وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

صلوات هنگام شنیدن نام پیامبر در نماز

0

صلوات هنگام شنیدن نام پیامبر در نماز

فهرست این نوشتار:

رساله توضيح المسائل نماز

صلوات بر پیغمبر/ استحباب صلوات هنگام شنیدن نام مبارک حضرت رسول ص

مسأله 1124 هر وقت انسان اسم مبارک حضرت رسول صلی اللّه علیه و آله و سلم مانند محمّد و احمد، یا لقب و کنیه آن جناب را مثل مصطفی و ابو القاسم بگوید یا بشنود، اگر چه در نماز باشد، مستحب است صلوات بفرستد.

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(مکارم:) مسأله صلوات بر پیغمبر و آل او بعد از نماز، یا در حال نماز و هم چنین در سایر حالات از مستحبّات مؤکّد است و نیز مستحب ّ است هر موقع نام مبارک حضرت رسول صلی اللّه علیه و آله و سلم خواه محمّد باشد یا احمد و هم چنین لقب و کنیه آن جناب را مانند مصطفی و ابو القاسم بشنود صلوات بفرستد، حتی اگر در نماز باشد، هم چنین اگر خودش این نامهای مقدس را بر زبان جاری کند، صلوات بفرستد.

[موقع نوشتن اسم مبارک حضرت رسول ص مستحب است صلوات را هم بنویسد]

مسأله 1125 موقع نوشتن اسم مبارک حضرت رسول صلی اللّه علیه و آله و سلم مستحب است صلوات را هم بنویسد و نیز بهتر است هر وقت آن حضرت را یاد می کند صلوات بفرستد (1).

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (مکارم:) هر چند بر زبان جاری نکند؛ و صلوات از اذکار بسیار با فضیلت و پر ثواب است.

تعقیب نماز

[ مستحب است انسان بعد از نماز مقداری مشغول تعقیب شود]

مسأله 1122 مستحب است انسان بعد از نماز مقداری مشغول تعقیب یعنی خواندن ذکر و دعا و قرآن شود. و بهتر است پیش از آن که از جای خود حرکت کند و وضو و غسل و تیمم او باطل شود، رو به قبله تعقیب را بخواند و لازم نیست تعقیب به عربی باشد، ولی بهتر است چیزهایی را که در کتابهای دعا دستور داده اند بخواند و از تعقیب هایی که خیلی سفارش شده است، تسبیح حضرت زهرا سلام اللّه علیها است که باید به این ترتیب گفته شود: (34) مرتبه «اللّه أکبر»، بعد (33) مرتبه «الحمد للّه» بعد از آن (33) مرتبه «سبحان اللّه» (1) و می شود (2) «سبحان اللّه» را پیش از «الحمد للّه» گفت ولی بهتر است بعد از «الحمد للّه» گفته شود.

(1) (مکارم:) و فضیلت و ثواب بسیار دارد. (2) (بهجت:) بنا بر اظهر..

[مستحب است بعد از نماز، سجده شکر نماید]

مسأله 1123 مستحب است بعد از نماز، سجده شکر نماید و همین قدر که پیشانی را به قصد شکر بر زمین بگذارد کافی است (1)، ولی بهتر است صد مرتبه یا سه مرتبه یا یک مرتبه، «شُکراً للّه ِ» یا «شُکراً» یا «عَفواً» بگوید (2) و نیز مستحب است هر وقت نعمتی به انسان می رسد یا بلایی از او دور می شود سجده شکر به جا آورد.

(1) (مکارم:) و اگر شکر خداوند را به زبان نیز آورد بهتر است و به قصد رجاء یک مرتبه یا سه مرتبه یا صد مرتبه «شکراً للّه» بگوید و مستحب است هر وقت نعمتی به انسان برسد یا بلایی از او دفع شود سجده شکر به جا آورد.

(2) (خوئی، تبریزی:) شکراً للّه یا عفواً بگوید..

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

 

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

استحباب ذکر صلوات در نماز [تعقیبات نماز ]

پرسش : اگر نماز گزار نام پیامبر را بشنود آیا باید صلوات بفرستد؟

پاسخ : صلوات بر پیغمبر صلى الله علیه و آله و آل او علیهم السلام بعد از نماز، یا در حال نماز و همچنین در سایر حالات از مستحبّات موکّد است و نیز مستحب است هر موقع نام مبارک حضرت رسول صلى الله علیه و آله خواه محمّد باشد یا احمد و همچنین لقب و کنیه آن جناب را مانند مصطفى و ابوالقاسم بشنود صلوات بفرستد، حتّى اگر در نماز باشد، همچنین اگر خودش این نامهاى مقدّس را بر زبان جارى کند صلوات بفرستد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز



کلید: صلوات هنگام شنیدن نام پیامبر در نماز صلوات هنگام شنیدن نام پیامبر در نماز صلوات هنگام شنیدن نام پیامبر در نماز صلوات هنگام شنیدن نام پیامبر در نماز صلوات هنگام شنیدن نام پیامبر در نماز صلوات هنگام شنیدن نام پیامبر در نماز صلوات هنگام شنیدن نام پیامبر در نماز صلوات هنگام شنیدن نام پیامبر در نماز صلوات هنگام شنیدن نام پیامبر در نماز صلوات هنگام شنیدن نام پیامبر در نماز صلوات هنگام شنیدن نام پیامبر در نماز صلوات هنگام شنیدن نام پیامبر در نماز

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.