وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم خنده در نماز چیست

7

حکم خنده در نماز چیست

فهرست این نوشتار:

رساله توضيح المسائل نماز

از مبطلات نماز خنده با صدا و عمدی است (1) و چنانچه سهواً هم با صدا بخندد یا لبخند بزند نمازش باطل نمی شود (2).

(1) (مکارم:) و هم چنین خنده ای که در آن بی اختیار باشد؛ امّا تبسّم و لبخند نماز را باطل نمی کند هر چند عمدی باشد و نیز خنده سهوی به گمان این که در حال نماز نیست، موجب باطل شدن نماز نمی شود.

(زنجانی:) هفتم از مبطلات نماز عمداً با صدا خندیدن است..

(2) (گلپایگانی، صافی:) چنانچه سهواً هم با صدا بخندد به طوری که صورت نماز از بین برود نماز باطل است ولی لبخند نماز را باطل نمی کند.

(خوئی، تبریزی، زنجانی:) چنانچه عمداً بی صدا یا سهواً با صدا (زنجانی: یا بی صدا) بخندد، ظاهر این است که نمازش اشکال ندارد.

(بهجت:) هفتم: از مبطلات نماز، عمداً قهقهه کردن (یعنی: خندیدن شدید) است ولی اگر سهواً یا از روی فراموشی قهقهه کرد، نمازش صحیح است؛ و اگر کسی با صدا بخندد ولی به حدِّ قهقهه نرسد، در صورتی که مقدّمه خندیدن به اختیار و توجّه او بوده است، بنا بر أظهر نمازش باطل است و گر نه باطل بودن نماز، مطابق احتیاط است که نماز را تمام کرده و بعد، از روی احتیاط دو مرتبه اعاده نماید.

(سیستانی:) هفتم: از مبطلات نماز، خنده با صدا و عمدی است هر چند بدون اختیار باشد اگر مقدّماتش اختیاری باشد، بلکه بنا بر احتیاط واجب هر چند هم مقدّماتش اختیاری نباشد در صورتی که وقت برای اعاده باشد باید آن را اعاده کند ولی اگر عمداً بی صدا یا سهواً با صدا بخندد نمازش اشکال ندارد.

(فاضل:) هفتم از مبطلات نماز خنده با صدا و مدّ و ترجیع است و نیز بنا بر احتیاط واجب هر نوع خنده با صدا اگر عمدی باشد و چنانچه سهواً هم با صدا بخندد به طوری که صورت نماز از بین برود نماز باطل است ولی لبخند نماز را باطل نمی کند.

(نوری:) هفتم: از مبطلات نماز خنده با صدا و ترجیع است، و بنا بر احتیاط واجب خنده با صدا اگر چه ترجیع نداشته باشد و عمدی باشد و چنانچه سهواً با صدا بخندد، اگر به هم زننده صورت نماز نباشد یا لبخند بزند، نمازش باطل نمی شود.

[ اگر برای جلوگیری از صدای خنده تغییر کند]

مسأله 1151 اگر برای جلوگیری از صدای خنده حالش تغییر کند (1)، مثلًا رنگش سرخ شود، (2) چنانچه از صورت نمازگزار بیرون رود، باید نمازش را دوباره بخواند.

(1) (گلپایگانی، صافی:) به حدّی که از صورت نمازگزار خارج شود نمازش باطل است.

(مکارم:) و رنگش سرخ شود و بدن تکان بخورد به طوری که از شکل نمازگزار بیرون رود، نماز او باطل است و اگر به این حدّ نرسد، اشکالی ندارد.

(2) (خوئی، تبریزی:) بهتر آن است که ((زنجانی:) بنا بر احتیاط مستحب) نمازش را دوباره بخواند.

(اراکی:) بنا بر احتیاط واجب باید ((سیستانی:) احتیاط واجب آن است که) نمازش را دوباره بخواند. (بهجت:) نمازش صحیح است.

(فاضل:) چنانچه به حدّی باشد که از صورت نمازگزار خارج شود نمازش باطل است.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 505: آیا اگر کسی هنگام نماز به خاطر یادآوریِ حرف خنده‏دار یا پیدایش حالت خنده‏آوری بخندد، نمازش باطل می‏شود یا خیر؟

ج: اگر خنده با صدا (يعنى قهقهه) وعمدى باشد، نماز باطل است.

اجوبه الاستفتائات.

 


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازيحضرت آیت الله مکارم شیرازی

خنده و لبخند در نماز [خندیدن]

پرسش : آیا خنده نماز را باطل می کند؟

پاسخ :

خنده عمدى و با صدا نماز را باطل مى‏کند و همچنین خنده ‏اى که در آن بى‏ اختیار باشد، امّا تبسم و لبخند نماز را باطل نمى‏کند هرچند عمدى باشد و نیز خنده سهوى به گمان این‏که در حال نماز نیست موجب باطل شدن نماز نمى ‏شود.

جلوگیری از صدای خنده [خندیدن]

پرسش : اگر نماز گزار جلوی خنده خود را بگیرد اما رنگش سرخ شود یا بدن تکان بخود آیا نماز صحیح است؟

پاسخ : هرگاه براى جلوگیرى از صداى خنده به خود فشار آورد بطورى که حالش تغییر کند و رنگش سرخ شود و بدن تکان بخورد بطورى که از شکل نمازگزار بیرون رود نماز او باطل است واگر به این‏حد نرسد اشکالى ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

 

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز



کلید: حکم خنده در نماز چیست حکم خنده در نماز چیست حکم خنده در نماز چیست حکم خنده در نماز چیست حکم خنده در نماز چیست حکم خنده در نماز چیست حکم خنده در نماز چیست حکم خندیدن در نماز چیست حکم خنده در نماز چیست خنده هنگام نماز خواندن آیا خندیدن در حال نماز موجب باطل شدن نماز می شود 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

7 نظرات
  1. علی می گوید

    سلام وقت شما بخیر
    تبسمی که در نماز به شکل ارادی و بخاطر محبت و عشق به پروردگار باشه چه حکمی داره؟
    پیشاپیش سپاس از شما بابت پاسختون

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر خروج از حالت نماز نباشد اشکال ندارد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. ناشناس می گوید

    امتیاز بینندگان:2 ستاره

  3. مهدی می گوید

    یه سوال دارم. من توی مدرسه که ظهر ها نماز را به جماعت میخوانم، بعضی از بچه ها سعی میکنن با مسخره بازی من را نیز به خنده بیندازند. برخی اوقات سهوا به خنده می افتم ولی نمازم را ادامه میدهم. حکم نمازم چیست؟ ممنون

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      خنده عمدى و با صدا نماز را باطل مى‏کند و همچنین خنده ‏اى که در آن بى‏ اختیار باشد، امّا تبسم و لبخند نماز را باطل نمى‏کند هرچند عمدى باشد و نیز خنده سهوى به گمان این‏که در حال نماز نیست موجب باطل شدن نماز نمى ‏شود.

      وفقکم الله لکل الخیر

      1. بنیامین می گوید

        سلام
        نوشته اید: (خنده عمدی و با صدا نماز را باطل می کند و همچنین خنده ای که در آن بی اختیار باشد،) یعنی خندهٔ با صدا در نماز اگر سهوی و بی اختیار باشد، نماز را باطل می کند؟
        همچنین نوشته اید:(خنده سهوی به گمان اینکه در حال نماز نیست موجب باطل شدن نماز نمی شود.) یعنی اگر بدانیم در حال نماز هستیم و خندهٔ همراه صدا و سهوی بکنیم، موجب باطل شدن نماز می شود؟
        مرجع تقلید: خامنه ای
        پیشاپیش سپاس بابت پاسختون

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          خنده عمدى و با صدا نماز را باطل مى‏كند و همچنين خنده ‏اى كه در آن بى‏ اختيار باشد، امّا تبسم و لبخند نماز را باطل نمى‏ كند هرچند عمدى باشد و نيز خنده سهوى به گمان اين‏كه در حال نماز نيست موجب باطل شدن نماز نمى‏شود.
          وفقکم الله لکل الخیر