وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ضرورت تشکیل حکومت اسلامی در زمان غیبت

0

ضرورت تشکیل حکومت اسلامی در زمان غیبت

حكومت اسلامى در عصر غيبت

 آيا در روايات توصيه و سفارشى بوده است كه در زمان غيبت كبرى تشكيل حكومت اسلامى واجب است؟ آيا اين روايات مستدل است؟

ضرورت وجود حكومت در هر جامعه اى، امرى بديهى است و همواه مورد تأييد مكاتب و انديشه هاى گوناگون بوده است. پژوهش ها، نشان مى دهد كه تشكيل دولت و حكومت، هميشه و در همه شرايط، يك ضرورت اجتناب ناپذير است.

امام على (علیه السلام)  در سخن مشهور خويش اين ضرورت را چنين گوشزد مى فرمايد: «لابد للناس من امير برّ او فاجر …»؛ «مردم ناگزير نيازمند به امير و حاكم اند؛ چه نيكوكار و چه زشتكار …»[90].

براى اثبات ضرورت تشكيل حكومت اسلامى نيز، به ادله متعدّد عقلى و آيات و روايات استناد شده است. اگر بخواهيم از منظر روايات اين مسئله را بررسى كنيم، با دو دسته از روايات و احاديث رو به رو مى شويم:

يكم. رواياتى كه بر ضرورت تشكيل حكومت اسلامى در هر زمان ـ اعم از عصر حضور معصوم (علیه السلام)  و يا غيبت ـ تأكيد دارد.

از اميرالمؤمنين (علیه السلام)  نقل شده است: «الواجب فى حكم الله و حكم الاسلام على المسلمين بعد ما يموت امامهم او يقتل … ان لا يعملوا عملاً ولا يحدثوا حدثا و لا يقوّموا يدا ولا رجلاً ولا يبدؤوا بشى ء قبل ان يختاروا لانفسهم اماما عفيفا عالما ورعا عارفا بالقضاء والسنة يجمع امرهم و يأخذ للمظلوم من الظالم حقه و يحفظ اطرافهم و يجبى فيئهم و يقيم حجتهم و جمعتهم و …»[91]؛ «يكى از واجبات بزرگ در احكام الهى و اسلامى بر مسلمانان اين است كه چون پيشوايشان در گذرد و يا كشته شود، پيش از هر كار امامى پاكدامن، عالم، پارسا و آگاه به احكام قضايى و سنت پيامبر برگزينند تا جامعه را اداره كند و حق ستمديده را از ستمگر بازستاند؛ مرزهاى مسلمين را پاسدارى كند؛ فى ء را گردآورى نمايد؛ حج و نماز جمعه را برپا دارد و …».

بر اين اساس اميرالمؤمنين (علیه السلام)  برقرارى حكومت عدل اسلامى و زمينه سازى جهت انتقال قدرت به امامى با كفايت را ـ كه براساس هنجارهاى دينى عمل كند ـ از واجبات بزرگ دينى دانسته كه بر هر كارى مقدم است.[92]

دوم. رواياتى كه به صورت خاص، در مورد شرايط و ويژگى هاى حاكم اسلامى در زمان غيبت، صادر شده است.[93]

امام زمان(عج) در توقيع شريف مى فرمايد: «اما الحوادث الواقعه، فارجعوا الى رواة حديثنا فانهم حجتى عليكم و انا حجة الله»[94] «در حوادث و پيشامدهاى  اجتماعى به راويان حديث ما رجوع كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شما هستند و من حجت خدايم».[95]

اين قبيل روايات، ضمن مسلّم دانستن ضرورت حكومت در اسلام، به بيان شرايط و ويژگى هاى حاكم اسلامى پرداخته است.

مجموع اينها دلالت بر لزوم قيام براى تشكيل حكومت دينى و لزوم پاسدارى از آن دارد.

 

[90]. نهج البلاغه، خطبه 40.
[91]. بحارالانوار، ج 86، ص 196.
[92]. براى آگاهى بيشتر ر.ك: حسنى، عبدالمحمد، ولايت فقيه، صص 37 46.
[93]. براى آگاهى بيشتر ر.ك: امام خمينى، ولايت فقيه، ص 48 ـ 114.
[94]. اصول كافى، ج 1، ص 67.
[95]. جهت توضيح بيشتر ر.ك: بحث ادله نقلى ولايت فقيه و يا به كتاب: امام خمينى (رحمه الله) ، ولايت فقيه، ص 71.

منبع: سایت هدانا برگرفته از پرسمان، پرسش ها و پاسخ ها «ولایت فقیه و جمهوری اسلامی ایران .»

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.