وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

جریان فتح مكه

0

جریان فتح مكه

صحنه ورود پيامبر به مكه و كعبه در جريان فتح مكه، چگونه بود؟

 

در سال هشتم هجرت، پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) با لشكر اسلام و با جمعيتى ده هزار نفره، حركت كرد و در نزديك مكه اردو زد. پيش از ورود پيامبر به مكه، ابو سفيان با راهنمايى عباس بن عبد المطلب، نزد رسول خدا(صلى الله عليه وآله)آمد و به ظاهر اسلام آورد. پيغمبر چند امتياز را براى او قرار داد و گفت:

 

1. هر كس به خانه ابوسفيان در آيد، در امان است.

 

 

2. هر كس در خانه خويش را ببندد، در امان است.

 

3. هر كس به مسجد الحرام در آيد، در امان است.

 

نکته:

 

به دستور رسول خدا(صلى الله عليه وآله)، پيش از بازگشت ابو سفيان، سپاهيان مسلمان، به حضور پيامبر رسيدند تا ابوسفيان، آنان را ببيند. ابوسفيان، وقتى عظمت و شوكت مسلمانان را ديد، بسيار شگفت زده شد و با شتاب به مكه باز گشت و دستور امان رسول خدا را ابلاغ كرد و مردم را از مخالفت بر حذر داشت[51]. سپس پيامبر، با تقسيم بندى فرماندهان، دستور ورود به شهر را از چند نقطه صادر كرد و خود آخر، وارد مكه شد و در بالاى شهر مكه (در حجون )، خيمه وى را برافراشتند[52].

 

نکته:

 

پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) پس از ورود به مكه، راهى مسجد الحرام شد و تكبير گفت، و پيرامون كعبه طواف كرد و به هر يك از360 بتى كه به دور كعبه نصب شده بودند، مى رسيد، با چوب اشاره مى كرد تا به زمين مى افتاد و پس از شكستن بت ها، اين آيه را بر زبان جارى ساخت:

 (جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ اِنَّ الَباطِلَ كانَ زهوقاً )[53] ;

«حق آمد و باطل نابود شد. آرى، باطل، همواره نابود شدنى است».

 

نکته:

 

سپس براى سرنگونى چند بت بزرگ كه بر فراز كعبه نصب شده بودند، امير مؤمنان على(عليه السلام) را امر كرد تا پاى بر دوش مباركش نهد و بالا رود و بت ها را به زمين افكنده، بشكند. على(عليه السلام) نيز اين امر را اطاعت كرد[54].

بعد از اين پيروزى درخشان و سريع، پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) دست در حلقه در خانه كعبه كرد و خطاب به اهل مكه كه در آن جا جمع بودند، فرمود: «شما چه مى گوييد و چه گمان داريد؟ درباره شما، چه دستورى بدهم؟

آنان گفتند: ما جز خير و نيكى، از تو انتظار نداريم ; تو برادر بزرگوار و فرزند برادر بزرگوار مايى و امروز، به قدرت رسيده اى ; ما را ببخش. اشك در چشمان پيامبر(صلى الله عليه وآله)حلقه زد و صداى گريه مردم مكه نيز بلند شد.

 

نکته:

 

پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) فرمود: من درباره شما همان مى گويم كه برادرم يوسف گفت ; «امروز هيچ گونه سرزنش و توبيخى بر شما نخواهد بود. خداوند شمارا مى بخشد و او ارحم الراحمين است»[55] و آن گاه آيه 13 سوره حجرات را تلاوت كرد و توصيه هايى نيز به آنان فرمود و همگان را مشمول عفو عمومى خود قرار داد[56] و به اين ترتيب، با فتح مكه، قدرت سياسى مشركان در هم شكست.

 

[51]. امتاع الاسماع، ج 1، ص 369 ـ 376 .
[52]. السيرة النبويه، ج 4، ص 49 .
[53]. اسراء (17 )، آيه 81 .
[54]. بحارالانوار، ج 22، ص 84 .
[55]. يوسف (12 )، آيه 92 .
[56]. تاريخ يعقوبى، ج 2، ص 60 .

 

منبع: هدانا برگرفته از پرسش ها و پاسخ ها  «پیامبراعظم – سیره و تاریخ».

حتما بخوانيد

ویژه نامه امامت پژوهی

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.