وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نداشتن خواستگار خوب

0

نداشتن خواستگار خوب

نداشتن خواستگار

پرسش 58 . من با اين كه انسان اميدوارى بودم و خيلى به خدا ايمان داشتم به دليل آن كه خواستگاران خيلى خوب و مؤمنى نداشتم. مدتى است دچار افسردگى و يأس شده ام به طورى كه نمى توانم اين حالات را از خودم دور كنم. برخى خواستگاران هم تا يكى دو سال خانواده و خودم را سر كار گذاشته اند و بعد هم بدون هيچ عذر رفته اند. به نظر شما چه كار كنم؟

بايد توجه داشت كه نداشتن خواستگار پديده اى اجتماعى است كه عوامل متعدد دارد برخى عوامل آن به قرار زير است:

1. وضعيت اجتماعى، فرهنگى و اقتصادى جامعه باعث شده است سن ازدواج دختران و پسران بالا برود بنابراين در چنين فضايى زمينه ازدواج دختران كمتر فراهم مى شود، در نتيجه دخترانى نظير شما گمان مى كنند اشكال و ايراد در وجود آنهاست. در حالى كه يكى از عوامل پديد آمدن اين مشكل عاملى است كه از اختيار شما خارج است.

2. گاهى انتظارات بالا و بيش از اندازه خانواده ها يا خود دختران به اين مشكل دامن مى زند كه در اين صورت اين موضوع بايد مورد بررسى قرار گيرد و در صورت واقعيت داشتن آن، با تدابير لازم و مناسب به تعديل آن بايد پرداخت و بدين وسيله يكى از موانع خواستگارى و ازدواج برطرف شود.

3. گاهى نيز ويژگى هاى شخصيتى و اخلاقى خانواده ها ممكن است مانع و سدّ راهى براى خواستگاران باشد كه اين امر نيز بايد مورد توجه خانواده ها قرار گفته و در صورت لزوم تغييرات لازم را در نحوه برخورد و صفات اخلاقى و آداب اجتماعى خود ايجاد نمايند و زمينه ازدواج دختران خود را فراهم نمايند.

4. گاهى نيز ويژگى هاى ظاهرى و جسمانى يا صفات اخلاقى و شخصيتى خود دختران است كه باعث مى شود ديرتر ازدواج كنند و خواستگار كمترى داشته باشند.

در مجموع نبايد نگران باشيد و ذهن خود را مشغول نماييد به گونه اى كه مانع زندگى روزمره و پيشرفت درسى شود. زيرا انسان نمى تواند تمام شرايط و امكانات را بر وفق مراد خود فراهم نمايد ولى مى تواند خود را با شرايط موجود وفق دهد و هماهنگ سازد در صورت اول هميشه نگران و ناراحت و غمگين و افسرده خواهد بود و در صورت دوم با ابتكار و خلاقيت و بهره مند شدن از ديگر توانمندى هاى خود، شاد و با نشاط زندگى خواهد كرد و فعّال و  سرزنده با همان امكانات و شرايط موجود، زندگى را بر خود قابل تحمل و آسان خواهد كرد.

علاوه بر اين مطمئن باشيد اگر به خداوند متعال توكل كنيد و تمام امور زندگى خود را به او واگذار كنيد، خداوند به بهترين وجه و شكل به آن رسيدگى خواهد كرد زيرا او خير و صلاح بندگانش را بهتر از من و شما مى داند.

سعى كنيد از نعمت ها و توانمندى هايى كه خداوند در وجود شما و اطراف شما قرار داده است بهره مند شويد و بيشتر به آنها بيانديشيد و لذت ببريد. رابطه خود را با خداوند متعال و راز و نياز با او را فراموش نكنيد كه ياد خدا آرامش بخش است.

نكته ديگر اين كه بررسى كنيد كه علت اين رخداد چيست اگر خودتان مقصر هستيد آن را مرتفع سازيد. براى ايجاد تغيير بايد راهكار مناسب پيدا كرد مثلاً اگر افرادى را در فاميل مى شناسيد كه مى تواند نقش مؤثر داشته باشند مشكل را با آنها در ميان بگذاريد تا مشكل گشايى كنند.

گاهى اوقات نيز خانواده بايد در رفتارهاى اجتماعى خود تجديد نظر كند چه بسا برخى از اشتباهات خانواده شما به موقعيت اجتماعى شما آسيب وارد كرده بايد نقاط ضعفى كه باعث اين آسيب ها شده شناسايى و سپس در صورت امكان جبران كرد.

مجددا تكرار مى كنيم كه مشكل آن قدر جدى نيست كه شما فكر كنيد همه درهاى اميد به روى شما بسته شده و در بن بست قرار گرفته ايد كه نه راه پيش داريد و نه راهى براى برگشت. بزرگ جلوه دادن مشكل، منفى بافى، سوء ظن و افكار پوچ انسان را مستأصل و مأيوس مى كند و باعث تخريب روح و جسم انسان مى شود و بايد به طور جد از اين وضعيت خود را نجات داد بنابراين روح خود را نيازاريد و خودخورى و ناراحتى را كنار بگذاريد و به فضل و رحمت  بى منتهاى خداوند اميدوار باشيد چه بسا تأخير در ازدواج حكمتى داشته و خداوند فرد مناسب تر و بهترى را نصيب شما خواهد كرد.

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ خواستگارى .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.