وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

واکنش آیت‌الله مکارم‌ شیرازی به سخنان نسنجیده “روحانی”: معصومین خط قرمز ما هستند

0

واکنش آیت‌الله مکارم‌ شیرازی به سخنان نسنجیده “روحانی”: معصومین خط قرمز ما هستند/ مسؤولان به جای حاشیه سازی، مشکلات و مطالبات مردم را حل کنند / چرا در شرایطی که نیاز به وحدت داریم جامعه را ملتهب می کنند؟

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با بیان این که مسؤولان باید در سخنان خود دقت کنند، گفتند: مسؤولان باید حرف های خود را یادداشت کنند و بخوانند، این دقت باید وجود داشته باشد تا انسان گرفتار نشود.

ایشان با اشاره به طرح برخی شبهات درباره نقد پیامبر و معصومان علیهم السلام افزودند: گفت وگوهای زیادی درباره سخنان یکی از مسؤولان بود که چرا دامنه نقد را به معصومان علیهم السلام نیز کشیده است که بعدا بخشی از آن تکذیب شد. نامه های زیاد و تلفن های فراوانی به دفتر ما رسید که چرا حریم معصومان علیهم السلام شکسته شده و شما سکوت کرده اید، عرض کردیم که سکوت نمی کنیم.

معظم له اظهار داشتند: صرف نظر از این که محتوای کلام آن مسؤول دقیقا چه بوده، عرض ما این است که معصومان علیهم السلام خط قرمز ما هستند و معصوم بودن آن ها از خطا و گناه از مسلمات مذهب شیعه است.

ایشان ادامه دادند: چرا هنگامی که می خواهید مسأله نقد را به همه عمومیت دهید به سراغ زمان معصومان می روید؟ شما می گویید در جامعه افراد، غیر معصوم بوده و قابل نقد هستند. اما کاری به خط قرمز نداشته باشید. چه ضرورتی برای این کار وجود دارد؟ در این زمان که نیاز شدید به وحدت داریم چرا سخنانی گفته می شود که جامعه را ملتهب می کند؟

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ابراز داشتند: شما بگویید مسؤولان قابل نقد هستند اما چه کار به معصومان و زمان آن ها دارید که دردسر بی دلیل برای خود درست می کنید؟ در شرایط فعلی تضعیف قوای سه گانه صلاح جامعه نیست اما گاهی خودشان مشکل درست می کنند. این گونه مسائل سبب شده که این باور برای برخی پیدا شود که منظور ایشان این است که ذهن مردم را از مشکلات و مطالبات دور کنند و به حاشیه ببرند. نباید کاری کرد که این باور برای مردم پیدا شود.

معظم له افزودند: شما کار اصلی خود را در سه چیز خلاص کنید: جلوگیری از گرانی، ایجاد اشتغال برای جوانان به ویژه افراد تحصیل کرده و اصلاح فضای مجازی و در دسترس قرار دادن فضایی سالم که مشکلات را حل کند و مفاسد و خطرات شبکه های بیگانه را نداشته باشد.

ایشان خاطرنشان کردند: به یقین تمام اختیارات فضای مجازی فعلی که از آن رفع مانع شد در دست صهیونیست ها و آمریکایی ها است. کسانی که در این فضا وارد می شوند مانند یک نوکر بی اختیار هستند. آیا این در شأن یک ملت بزرگ و پرافتخار است که نوکر بی اختیار صهیونیست ها باشد؟ چرا فضای سالم ایجاد نمی شود؟ در حال حاضر این فضا باز شده اما اگر بار دیگر سبب اغتشاش شود مردم شما را نخواهند بخشید.

ایشان اضافه کردند: در بیان دیگر گفته اند چرا در عصر ما شهید مطهری ها و علامه طباطبایی ها نیستند، عرض می کنیم که بحمدالله هستند اما حجاب معاصرت به شما اجازه نمی دهد که آن ها را ببینید، اما وقتی آن ها را از دست می دهیم می گوییم که چه افراد بزرگی را از دست داده ایم.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان این که شرایط کشور به گونه ای است که همه باید متحد باشند، گفتند: قوای سه گانه باید حفظ شوند، البته به شرط این که خودشان در حفظ خود اهتمام داشته باشند. باید دست به دست هم دهیم تا جلوی خطرات گرفته شود؛ امیدواریم که چنین مسائلی تکرار نشود.

ایشان در ابتدای سخنان خود با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله گفتند: باید از تسویف و کم کاری و تنبلی پرهیز شود. عقب انداختن کارها سبب هلاکت امت ها است، تأکید پیامبر این است که انسان نباید از زیر بار مسؤولیت فرار کند.

معظم له با بیان این که انسان باید در کار خود جدی باشد، افزودند: به تأخیر انداختن کارها سبب نارضایتی مردم می شود.

ایشان در ادامه تبیین روایت پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله فرمودند: مسأله دیگری که بر اساس فرمایش پیامبر صلّی الله علیه وآله سبب هلاکت انسان می شود آرزوهای طولانی و بلند است.

منبع: هدانا برگرفته از سایت رسمی معظم له

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.