وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

مزاحمت و درخواست دوستی

0

مزاحمت و درخواست دوستی

پرسش 19. یکی از پسرها چندبار تلفنی با من صحبت کرد و اظهار محبت کرد اما من جواب منفی دادم. اما اون گفت از وقتی با تو آشنا شدم بیشتر نماز می‌ خوانم و اگر  به من کمک نکنی در زندگی شکست می‌ خورم حالا من چه کار کنم؟

در ابتدا باید دانست؛  پدیده تلفن همراه و کارت های اعتباری ارزان قیمت که در اختیار هر کس قرار می‌ گیرد و هر وقت هم که فرد اراده کند آن را دور می‌ اندازد و یکی دیگر می‌ خرد، باعث ظهور نسل جدیدی از مزاحمان تلفنی و رواج نوع تازه ای از روابط دختر و پسر شده است. در این نوع رابطه، دیگر لازم نیست که از خانه خارج شوند و آبروی خود را در منظر مردم به خطر بیندازند! بلکه در خانه نشسته و با دوست پسر یا دوست دختر خود گپ و گفت و گو دارند و این ماجرا تا حد ارضای جنسی هم ممکن است پیش برود! متأسفانه در این رابطه نیز دختران بیش از پسران آسیب می‌ بینند.

دختران از راه گوش و شنوایی حساس تر هستند بنابراین اگر مردی بتواند از عبارات زیبا و دل نشین، لحن مناسب و گرم و موضوع جالب و درخور توجه استفاده کند، ناخودآگاه دختر جذب و جلب وی می‌ شود. دختران بسیاری هستند که با دوست پسر خود فقط از طریق تلفن ارتباط دارند و روز و شب خود را با خیال وی می‌ گذرانند. اما پسران از ناحیه بصری و نگاه حساس هستند و اگر نسبت به دختری احساس پیدا کنند، بلافاصله خواستار ملاقات حضوری می‌ شوند.

در برخی شهرها مرسوم است که برای خواستگاری، ابتدا مادر و خواهر داماد به دیدن عروس رفته و در صورتی که وی را بپسندند، جلسه دوم خود داماد هم حضور می‌ یابد. دخترها گمان می‌ کنند که ماجرا، پسندیدن مادر و خواهر داماد است در حالی که قضیه اصلی پسندیدن خود داماد است. مرد تا ظاهر را نپسندد برای ازدواج اقدام نمی‌ کند. این که پسری تماس تلفنی می‌ گیرد و پس از مدتی ابراز علاقه و عشق می‌ کند، بدون آن که دیداری حضوری باشد، می‌ تواند نشانه این باشد که هدف وی یک رابطه طولانی مدت و مداوم نیست بلکه این رابطه برای وی جنبه سرگرمی و تفریح، یا رفع نیاز مقطعی دارد.

روش هایی که اغلب مزاحمان تلفنی از آن استفاده می‌ کنند، عبارتند از:

روش اول: پسر تماس می‌ گیرد و در مورد مشکلاتی که برای او رخ داده اظهار ناراحتی می‌ کند، از شکست عشقی و جفای دوست دختر قبلی، خشونت رفتاری نامادری، بی عاطفه پدری، کج مداری، تنهایی، افت تحصیلی و… اغلب دخترها رسالت دینی و انسانی خود می‌ بینند که به این پسر بیچاره و درمانده کمک کنند.

روش دوم: پسر به دختر ابراز علاقه می‌ کند و اگر دختر پاسخ منفی بدهد اصرار می‌ ورزد و دلیل عقلانی می‌ خواهد! و به هر نحو ممکن عاطفه و احساس دختر را تحت فشار می‌ گذارد و با امید دادن نسبت به آینده و هیجان سازی عاطفه و محبت و پر کردن اوقات فراغت و با هم خوش بودن و… قرار گذاشتن در پارک و بستنی و نسکافه خوردن، تمایل دختر را به خودش جلب می‌ کند.

روش سوم: پسر رسماً مزاحم می‌ شود و با متلک گویی، دختر را آزار می‌ دهد. اغلب دختران زرنگ برای این که نشان دهند که کم نمی‌ آورند، شروع به پاسخ گویی می‌ کنند. در تمامی این روش ه ، بعد از مدتی دختر خود در دام می‌ افتد و اسیر و وابسته پسر می‌ شود. بسته به میزان آزادی های دختر و پسر و دور و نزدیک بودن آنها به هم، رابطه گسترش پیدا می‌ کند و در نهایت همان رابطه دوست دختر یا پسری آغاز می‌ شود.

اغلب افکار خرافی از قبیل نگرانی از بدتر شدن وضع روحی مزاحم، این که «آه» او مرا بگیرد، یا این که به خاطر بی توجهی به او مورد غضب خدا واقع بشوم، به خاطر من نمازخوان شده اگر رابطه را قطع کنم گناه بی نمازی او گردن من می‌ افتد، از غم دوری من سیگاری شده و… باعث می‌ شود تا دختر در تماس های اولیه به قصد کمک و اصلاح، به تلفن پاسخ دهد اما بعد از مدتی احساس او درگیر می‌ شود.

دختر و پسر ما باید به این نکته توجه کنند که در بین انواع روش های آشنایی و شروع رابطه، مواردی که به صورت غیرحضوری هستند، کمترین تعهد را برای طرفین ایجاد می‌ کنند. اگر کسی واقعاً در مورد مسایل روحی و روانی، خانوادگی، تحصیلی، اخلاقی، دینی و اعتقادی سؤال یا مشکلی دارد، کارشناسان، بزرگان فامیل، دبیران و اساتید گوناگون در مراکز مختلف هستند که می‌ توانند به آنها کمک  کنند. بنابراین حل مشکل افسردگی حاصل از یک شکست عشقی در حوزه کاری یک مشاور و روان‌شناس است و نه یک دختر جوان و بی تجربه و نتیجه پی گیری این رابطه، اضافه شدن یک نفر به خیل کسانی است که از رابطه نامناسب دختر و پسر آسیب دیده اند.

هر کس خود مسئول اعمال و رفتار خود است: این که نماز بخواند یا نخواند، برای معالجه به پزشک یا روان‌شناس مراجعه کند یا نکند، برای اصلاح رفتار پدر یا اطرافیانش از کارشناس یا بزرگ فامیل کمک بگیرد یا نگیرد. اصلاً ما برای همین بهشت یا جهنم می‌ رویم و خود باید پاسخ گوی اعمالمان در پیشگاه الهی باشیم:

«بگو: آیا غیر خدا، پروردگاری را بطلبم، در حالی که او پروردگار همه چیز است؟! هیچ‌کس، عمل (بدی) جز به زیان خویش، انجام نمی‌ دهد؛ و هیچ گنه کاری بار گناه دیگری را به دوش نمی‌ کشد؛ سپس بازگشت همه شما به سوی پرورگارتان است؛ و شما را از آنچه در آن اختلاف داشتید، با خبر خواهد کرد.»[49]

اگر کسی بنا دارد به دلیل خیانت دوست دختر یا پسرش تا آخر عمر ازدواج نکند یا سیگار بکشد، این تصمیم اوست نه گناه کم  کاری شما! به جای دل سوزی برای دیگران، برای آینده و زندگی خود و سلامت روحی و روانی و پاکدامنی خود نگران باشید و بیهوده این  صفات نیکوی خود را به خطر نیندازید.

[49]. انعام، آیه 164.

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ دختران و نیازهای پیشرو .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.