وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

عقد و ازدواج در ماه محرم و صفر

برگزارى عقد، اگر توأم با معصيت و يا هتك حرمت حضرت سيدالشهدا (علیه السلام)  نباشد، اشكال ندارد. اما براى مؤمنان سزاوار است كه حرمت اين ايام را پاس بدارند و از انجام دادن كارهاى شادى آفرين، اجتناب كنند.

8

عقد و ازدواج در ماه محرم و صفر

عقد و ازدواج در ماه محرم و صفر

اگر عقد يا عروسي بخواهد در ماه محرم و صفر انجام شود اشكال شرعي ندارد اما بايد دانست سزاوار و شايسته نيست كه در ايام حزن اهل البيت عليهم السلام اموري انجام شود كه از لوازم آن سرور و شادماني است. علاوه بر اين اگر هتك حرمت شود جايز نيست! .

 

عروسى در محرم

پرسش 104 . آيا مراسم عقد و عروسى در ماه محرم و صفر جايز است؟

همه مراجع: برگزارى اين نوع مراسم، اگر توأم با معصيت و يا هتك حرمت حضرت سيدالشهدا (علیه السلام)  نباشد، اشكال ندارد. اما براى مؤمنان سزاوار است كه حرمت اين ايام را پاس بدارند و از انجام دادن كارهاى شادى آفرين، اجتناب كنند.

  • . تبريزى، صراط النجاة، ج 5، س 521 ؛ دفتر: همه مراجع.(احكام ازدواج،پرسمان).

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

– حکم برگزاری مراسم عقد و عروسی در ایام محرم و صفر و دیگر ایام عزاداری ائمه‌ی معصومین علیهم‌ السّلام چه حکمی دارد؟

ج: مجرد انجام عقد در ایام عزاداری فی‌نفسه منعی ندارد، ولی برگزاری مجالس جشن و انجام کارهایی که موجب هتک و بی‌حرمتی گردد، در خصوص ایام عزا جایز نبوده و حرام است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

سؤال 181. در ماه محرّم و صفر چند روز شادى کردن حرام و عزادارى واجب است؟

جواب: بهتر است دهه عاشورا و دهه اربعین به عزادارى بپردازند و در بقیّه آزادند; هر چند متعارف میان مردم این است که مراسم جشن عقد و عروسى را در تمام محرّم و صفر به عنوان احترام ترک کنند.

سؤال 177. از نظر شرعى و قانونى حکم ازدواج دایم و موقّت در ماه هاى محرّم و صفر چیست؟

جواب: اشکالى ندارد.

سؤال 178. آیا طلب فرزند در ماه هاى حرام چون محرّم از نظر شرع ایراد دارد؟ آیا در فرزند تأثیر منفى مى گذارد؟

جواب: اشکالى ندارد.

سؤال 179. آیا لذّت جنسى بردن از همسر در شب هاى ماه محرّم یا دیگر ایّام عزادارى مکروه است؟

جواب: حرام نیست; ولى رعایت ادب در حدّ عرف خوب است. ملاحظه اینکه در عزاى نزدیکان مثل پدر و مادر و مانند آن چه رفتارى دارند.

 > احکام عزاداری > عقد و عروسى در ایّام عزادارى.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مكارم شيرازي.


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

السؤال: هل يجوز الزواج في شهر محرم الحرام أو في شهر صفر ؟

الجواب: إذا كان فيه هتك فهو حرام .
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات عربی آیت الله العظمی سيستاني .
ترجمه: آيا  ازدواج در ماه محرم  يا در ماه صفر جايز است؟ج) اگر در اين كار هتك [حرمت] باشد؛ حرام است.

آيت الله شبيري زنجانيآيت الله شبيري زنجاني

سوال
294 – انجام مراسم جشن عروسی یا تولد در ماه محرم وصفر چه حکمی دارد ؟
پاسخ:
اگرعرفاً مصداق هتک اهل بیت (علیهم السلام) باشد، جایز نیست. در غیر این صورت نیزشایسته است از انجام این گونه مراسم در ایام عزا و حزن اهل بیت علیهم السلام اجتناب شود.

سوال
289 – آیانگاه کردن به فیلم عروسی درایّام ماه محرم وصفرچه حکمی دارد؟

پاسخ:
 اگر مشتمل بر حرام – مثل موسیقی حرام یا نگاه به نامحرم- نباشد، مانعی ندارد و بین محرّم و ماههای دیگر در این جهت، فرقی نیست. البته نحوه دیدن آن نباید موجب بی احترامی به ایام عزای اهلبیت علیهم السلام شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی شبیری زنجانی.


كليد: عقد و ازدواج در ماه محرم و صفر عقد و ازدواج در ماه محرم و صفر عقد و ازدواج در ماه محرم و صفر عقد و ازدواج در ماه محرم و صفر عقد و ازدواج در ماه محرم و صفر   خواندن صیغه عقد در ماه محرم و صفر  حكم رفتن به خواستگاري در ايام محرم و صفر  ازدواج کردن تو ماه محرم گناه هست؟  برگزاری مراسم ازدواج در ماه محرم الحرام  مراسم عقد و عروسی در ماه های محرم و صفر  پاسخ به شبهه ازدواج در محرم و صفر  آیا برگزاری مراسم عقد و عروسی در ماه های محرم و صفر حرام است؟ طبق نظر آيت الله خامنه اي اقدام براي بچه بچه دار شدن نزديكي براي  زديكي در شب شهادت  عقد در ماه محرم و صفر خواستگاری در ماه محرم ازدواج در ماه محرم و صفر چه حکمی دارد

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

8 نظرات
  1. سارا می گوید

    سلام.من سال۹۳نیمه سوم محرم عقد کردم.ینی شب مهربرون بود و چون پدرم خیلی گیر میداد و حتی میخاستیهویی بگه نه دختر نمیدم و مادرشوهرم میدونست ک مادوتا همدیگه رو دوس داریم فوری همون شب مهربرون ساعت۲ نصفه شب عقد کردیم.بدون هیچ اهنگو هتک حرمتی.حتی بعد از عقد بجای دست زدن همه صلوات فرستادن.ینی زندگی ماهم برکت نداره؟این متنو خوندم شک کردم.اگه میشه جوابو ب ایمیلم بفرستین.ممنون

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ببینید ازدواج در زمانهای خاص دارای برکات هست، بدیهی است اگر مومنین به مستحبات و آداب ازدواج عمل کنند آثار و برکات آن مستحب در زندگی آنان وجود خواهد داشت. مثلا شخصی دائم الوضو هست، خب آثار فراوانی دارد که شخصی که این مستحب را انجام نداده از آن محروم است.

      وفقکم الله لکل الخیر

  2. Am می گوید

    سلام یه سوال داشتم از خدمتتون
    دختری که قصد ازدواج با شخصی رو داره اما خانواده رضایت نمیدن چون طرف غریبست حتی یک بارم نمیرن برای تحقبق و میگن فقط باید به همونایی که ما میگیم اونم از فامیل بری ما رسم نداریم به غریبه دختر بدیم اما دختر قبول نمیکنه و مادر شبو روز سر این موضوع نفرینش میکنه حکمش چیه؟این نفرینها اثر دارن؟

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      می توانید از یک مشاور، یا یک بزرگتر کمک بگیرید تا وساطت کنند و پدر و مادر را راضی کنید. اگر ناراحتی پدر و مادر منطقی نباشد، این نفرین ها تاثیری ندارد، اما شما حق ندارید کاری کنید که پدر و مادر آزار و اذیت شوند، بهترین راه مشاوره و رعایت ادب و احترام و بر شمردن خوبی های خانواده و خود پسر هست. گاهی شاهدیم اصرار پدر مادر به نفع خود دختر است!.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. M می گوید

    با سلام
    آیا خریدن انگشتر نشون نامزدی در ماه صفر بد یمن است؟
    چون خیلی جاها میگن نباید چیزی خرید تو این ایام

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      می توانید از جهت شرعی بخرید مانعی نیست، اما کمتر از یک هفته مانده به پایان صفر!.
      خوب هست خیلی زیباتر هست، که شادی هاتون رو در ایام شادی اهل البیت قرار بدهید، هر چه باشد، زندگی ما زمانی معنا پیدا می کند که در شادی آنها شاد و در ایام عزا هم رعایت بعضی از موارد رو داشته باشیم، آثار و برکاتش برای زندگی خود شماست.

      وفقکم الله لکل الخیر

  4. دوست می گوید

    اگر انجام مراسم عقد در بعد دهه ی محرم انجام شود و سروری نداشته باشد و هتک حرمت نشود و با توجه به خوف افتادن به گناه دو شخص یا مرگ نزدیکان بیمار بدحال(که اگر بعد از صفر بخواهیم عقد کنیم بترسیم که بیماری فوت کندو باز هم عقد عقب بیافتد)، در اینجا آیا میتوان باز هم گفت که درعقد (در محرم) برکتی نیست؟

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      با رعایت موازین عقد کردن اشکالی ندارد، بلکه اگر سبب دوری از گناه بشود خوب هست. اما شرایط و عرف مومنان محل زندگی را در نظر بگیرید و با حفظ ادب این ایام، یک مراسم خوب داشته باشید.
      وفقکم الله لکل الخیر