وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

شک در رکوع یا سجده

0

شک در رکوع یا سجده

رساله توضيح المسائل نماز

اگر بعد از رکوع یا سجود شک کند]

مسأله 1170 اگر بعد از رکوع یا سجود شک کند که کارهای واجب آن مانند ذکر و آرام بودن بدن را انجام داده یا نه، باید به شک خود اعتنا نکند.

(مکارم:) مسأله هر گاه بعد از رکوع یا سجود بداند ذکر واجب را گفته امّا نمی داند با شرایط و به طور صحیح انجام داده یا نه، به شک ّ خود اعتنا نکند.

[اگر در حالی که به سجده می رود]

مسأله 1171 اگر در حالی که به سجده می رود شک کند که رکوع کرده یا نه (1)، یا شک کند که بعد از رکوع ایستاده یا نه، به شک خود اعتنا نکند (2).

(1) (خوئی، تبریزی، زنجانی، نوری:) لازم است برگشته و بایستد و رکوع را به جا آورد و اگر شک کند که بعد از رکوع ایستاده یا نه، (تبریزی: باید) به شک خود اعتنا نکند.

(بهجت:) بنا بر احتیاط باید برگردد و رکوع را انجام دهد و اگر شک کند که بعد از رکوع ایستاده یا نه باید آن را بنا بر احتیاط انجام دهد.

(مکارم:) احتیاط واجب آن است که برگردد و به جا آورد. [پایان مسأله]

(2) (سیستانی:) باید به شک خود اعتنا نکند.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب:  http://goo.gl/RqROiG

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز



کلید: شک در رکوع یا سجده شک در رکوع یا سجده شک در رکوع یا سجده شک در رکوع یا سجده شک در رکوع یا سجده شک در رکوع یا سجده شک در رکوع یا سجده شک در رکوع یا سجده شکیات نماز شک در نماز

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.