وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

سه صفتی که در روایات توصیه شده مردها در خانواده داشته باشند

0

سه صفتی که در روایات توصیه شده مردها در خانواده داشته باشند

«خانواده» کوچک‌ترین اما مهم‌ترین رکن هر جامعه است و در صورتی که در مسیر صحیح تربیتی حرکت کند، آثار و برکاتش شامل حال همه جامعه می‌شود، این مهم جز از طریق عمل به رهنمودهای حضرات معصومین(ع) محقق نمی‌شود. امروزه با توجه به افزایش مشغله‌ها و دغدغه‌های مختلف و همچنین افزایش بیش از پیش دسیسه‌ها و شیطنت‌های ابلیس، توجه به خانواده و لزوم بهره‌مندی از رفتاری زیبا در قبال اعضای خانواده، امری بسیار حائز اهمیت محسوب می‌شود.

امروزه ابلیس و ایادی او به شیوه‎های مختلف درصدد ایجاد ناجوری‎ها در انسان‎ها هستند و آنان را به سوی بداخلاقی می‌‌کشانند که نمود آن در محیط خانواده‎ها دیده می‌شود. پس سعی کنیم با این حربه که سست‌کنندۀ بنیان خانواده‎هاست، مقابله کنیم و با رفتاری سرشار از رحمت، محبت و صفا و صمیمیت در خانواده‌ها، زینت‎بخش اهل‌بیت(ع) باشیم. به عبارت دیگر، بیاییم آنقدر با رحمت و محبت در محیط خانواده، اقوام و دوستان رفتار کنیم که بهانۀ جاری شدن رحمت و برکات الهی را به خداوند بدهیم.

امام صادق (ع) در حدیثی در اهمیت این امر می‌فرماید:

«إنَّ المَرءَ یَحتاجُ فى مَنزِلِهِ و َعِیالِهِ إِلى ثَلاثِ خِلالٍ یَتَکَلَّفُها و َإن لَم یَکُن فى طَبعِهِ ذلِکَ : مُعاشَرَةٌ جَمیلَةٌ و َسَعَةٌ بِتَقدیرٍ و َغَیرَةٌ بِتَحَصُّنٍ»؛

مرد در خانه و نسبت به خانواده‌اش نیازمند رعایت سه صفت است هر چند در طبیعت او نباشد:

1ـ خوشرفتارى

2ـ  گشاده‌دستى به اندازه

3ـ غیرتى همراه با خویشتن‌دارى

تحف العقول : ۳۲۲

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.